بررسی انواع الکل در محصولات پوستی و مضرات آنها

با توجه به اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده‌ای که در فضای مجازی منتشر می‌شود، بسیاری از افراد آگاهی ندارند که الکل چگونه می‌تواند به پوست آسیب بزند. دراین مقاله، انواع الکل‌های مورد استفاده در محصولات پوستی را بررسی می‌کنیم و مضرات آنها را توضیح می‌دهیم. بدین منظور تا انتهای مطلب همراه ما، نگین تجارت شرق بمانید.

شناسه خبر: 175241
 بررسی انواع الکل در محصولات پوستی و مضرات آنها

انواع الکل در محصولات مراقبتی پوست

تولیدکنندگان محصولات مراقبتی پوست می‌دانند شما در محصولات به دنبال چه هستید، آنتی اکسیدان، ترکیبات ترمیم کننده، آبرسان و مرطوب کننده ویتامین هایی مانند ویتامین E و ترکیبات طبیعی مانند شی باتر و آلوئه ورا.

چالش اصلی در فرموله کردن یک محصول ترکیب کردن آب و روغن با یکدیگر می باشد. الکل ها این نقش را در محصولات پوستی برعهده دارند.  پس الکل‌ها درمحصولات نقش سورفکتانت، امولیانت و کنترل غلظت محصول را ایفا می کنند.

به طور کلی دو نوع الکل را می‌توان در انواع محصولات پوستی وجود دارد.

  • الکل های فرار یا خشک کننده : این دسته از الکل ها باعث خشک شدن، جذب سریع کرم‌ها و ضدآفتاب‌ها  می شوند. در تونرها قابض است.سبب کاهش چربی و بسته شدن منافذ  می‌شود. این نوع الکل نقش حلال در محصولات مراقبتی را ایفا می کند. به سرعت از سطح پوست تبخیر می شود.
  •  الکل‌های چرب: که باعث می شود روغن و آب دست به دست هم داده و نقش سورفکتانت یا امولیانت را در محصولات دارد.

برخلاف الکل نوع اول که فرار و حلال چربی است این نوع الکل‌ها چرب هستند و به دلایل زیادی در محصولات مراقبتی مورد استفاده  قرار می گیرند.

  • این نوع الکل به ترکیب آب و روغن موجود در محصول کمک می نماید( کرم)
  • الکل‌چرب نقش تغلیظ کننده دارد. هرچه بیشتر در یک محصول استفاده شود محصول از حالت لوسیون به کرم و از کرم به کره بدن که مغذی‌تر است تبدیل می‌شوند.
  • الکل‌ چرب به پوست کمک می‌کند تا خود را ترمیم کند. این نوع الکل به دلیل چرب بودن به حفظ چربی سد دفاعی یا محافظ پوست کمک می نماید.

الکل‌های مضر برای پوست

محصولات زیادی مانند تونرها، مرطوب‌کننده‌ها و ضدآفتاب‌ها با انواع الکل‌های زیر فرموله می‌شوند:

  • SD الکل
  • اتانول (الکل سفید)
  • الکل دنات
  • ایزوپروپیل الکل
  • متانول (الکل صنعتی)

این الکل‌ها به علت خشک شدن سریع، احساس خنکی و سبکی روی پوست ایجاد می‌کنند و در لحظه مصرف احساس رضایت به همراه دارند. اما در واقع این الکل‌ها می‌توانند آسیب‌های جدی به پوست وارد کنند، از جمله:

  • خشکی شدید پوست
  • تحریک و تورم
  • افزایش تولید چربی (سبوم)
  • تشکیل چین و چروک‌های زودرس

متانول 

متانول (CH 3 OH) یا همان  متیل الکل، الکل چوب کاربینول یا الکل متیلیک، ساده‌ترین نوع الکل از مجموعه طولانی ترکیبات آلی به نام الکل‌ها است. از یک گروه متیل (CH 3 ) مرتبط با یک گروه هیدروکسی (OH)  تشکیل می شود.

شعله سوختن الکل متانول بی‌رنگ است. در موتورهایی که دارای سیستم احتراق داخلی هستند. به طور محدودی به عنوان سوخت استفاده می شود.  البته در برخی از محصولات پوستی استفاده می شود. دقت کنید که محصولاتی که خریداری می کنید فاقد این ماده باشند.

اتانول

اتانول (Ethanol) یا همان الکل اتیلیک، اتیل الکل، الکی ساده که با فرمول شیمیایی C­2H6O یا CH3CH2OH یا C2F5OH است.  بی رنگ و شفاف و قابلیت شعله ور شدن و اشتعال دارد. تنفس اتانول باعث سرفه و سردرد می‌شود.

اتیل الکل در نوشیدنی‌ الکلی با درصدهای متفاوتی وجود دارد. این الکل خوراکی است و به صورت تفریحی استفاده می شود.

از آنجایی که الکل می تواند به راحتی در آب و سایر ترکیبات آلی حل شود. ماده تشکیل دهنده محصولاتی از جمله محصولات مراقبت شخصی و زیبایی، رنگ ها، لاک ها و سوخت است.

در محصولات مراقبت شخصی، به عنوان یک قابض و نگهدارنده استفاده می شود. به عنوان یک حلال در برخی از محصولات خانگی از جمله رنگ کاربرد دارد. بیشتر بنزین در ایالات متحده حاوی الکل و به منظور افزایش عملکرد وسایل نقلیه می باشد.

ایمنی و خطرات الکل اتیلیک (Ethanol)

اتانول یا الکل اتیلیک، قابل اشتعال است. از استفاده آن در نزدیکی شعله های باز اجتناب کنید. استنشاق آن سبب سرفه یا سردرد می شود.

FDA (ایالت متحده)، این ماده را ایمن می داند. و استفاده از آن را در مواد غذایی تایید می کند.

این ماده پس از مصرف  ابتدا در بدن به استالدهید و سپس به دی اکسید کربن و آب تبدیل می شود. برای جلوگیری از نوشیدن الکل خالص مواد دناتورانتی مانند طعم دهنده های تلخ به آن افزوده می شود. دناتورانتها باعث می شوند الکل برای مصرف انسان نامناسب  باشد. اما خواص دیگر آنرا تغییر نکند.

ایزوپروپیل الکل 

ایزوپروپیل الکل ( propan-2-ol )، ایزوپروپانول یا 2-propanol) یک ترکیب آلی بی رنگ و قابل اشتعال با بوی تند الکلی است. این الکل، یک مولکول قطبی آلی، قابل اختلاط در آب، اتانول و کلروفرم است. در طیف وسیعی از مواد از جمله اتیل سلولز، پلی وینیل بوتیرال، روغن ها، آلکالوئیدها و رزین های طبیعی  قابل حل است. قابل اختلاط با محلول های نمکی نمی باشد.  می‌توان آن را با افزودن کلرید سدیم در فرآیندی به نام نمک زدایی جدا کرد. با آب یک آزئوتروپ تشکیل می دهد که در نتیجه نقطه جوش 80.37 درجه سانتی گراد است. طعم کمی تلخ آن مشخص می شود.

ایزوپروپیل الکل در دماهای پایین تر چسبناک است. در دمای 89.5- درجه سانتی گراد یخ می زند و در 205 نانومتر جذب قابل توجهی در اشعه ماوراء بنفش قابل مشاهده دارد. از نظر شیمیایی، می توان آن را به استون اکسید کرد یا تحت واکنش های مختلف قرار گرفت تا ترکیباتی مانند ایزوپروپوکسید یا ایزوپروکسید آلومینیوم را تشکیل دهد. به عنوان یک گروه ایزوپروپیل متصل به یک گروه هیدروکسیل (فرمول شیمیایی (CH3)2CHOH) ساده ترین مثال از یک الکل ثانویه است که در آن اتم کربن الکل به دو اتم کربن دیگر متصل است. این یک ایزومر ساختاری پروپان-1-اول و اتیل متیل اتر است. همه آنها فرمول C3H8O را دارند.

اولین بار در سال 1853 توسط الکساندر ویلیام ویلیامسون سنتز شد. بعداً برای تهیه کوردیت تولید شد. از طریق هیدراتاسیون پروپن یا هیدروژنه کردن استون، با فرآیندهای مدرن که الکل بی آب را از طریق تقطیر آزئوتروپیک به دست می آورند، تولید می شود.

فراتر از تولید، ایزوپروپیل الکل در محیط های پزشکی به عنوان الکل مالشی و ضدعفونی کننده دست و در کاربردهای صنعتی و خانگی به عنوان حلال عمل می کند. این یک عنصر رایج در محصولاتی مانند ضدعفونی کننده ها، ضدعفونی کننده ها و شوینده ها است. سالانه بیش از یک میلیون تن در سراسر جهان تولید می شود. ایزوپروپیل الکل علیرغم کاربرد آن، به دلیل اشتعال پذیری و پتانسیل تشکیل پراکسید، خطرات ایمنی را به همراه دارد. بلع یا جذب آن منجر به اثرات سمی از جمله افسردگی سیستم عصبی مرکزی و کما می شود.

متیلن کلراید 

متیلن کلراید یا دی کلرومتان (CH₂Cl₂) مایعی بی رنگ با بوی ملایم و شیرین و شبیه به اتر است. این ماده به صورت صنعتی تولید و به طور طبیعت در طبیعت یافت نمی شود. از دو اتم هیدروژن، یک اتم کربن و دو اتم کلر  تشکیل می شود.

عضوی از کلرومتان ها و یک ترکیب آلی فرار و حلال قطبی و غیر قابل اشتعال در دمای اتاق است. زمانیکه که تحت حرارت قرار گیرد، در دماهای بالا  تجزیه می شود. بخارهای بسیار سمی فسفُژن و کلرید از خود منتشر می نماید.

این هیدروکربن کلردار که در گذشته به عنوان بی حس کننده استنشاقی برای جراحیاستفاده شده است. در غلظت های بالا به عنوان یک ماده مخدر عمل می کند. امروزه به علت خطرات و اثرات جانبی مخرب، متیلن کلراید به عنوان بی حس کننده استنشاقی، کمتر  مورد توجه است. جایگزین های بهتری برای این امر مثل گاز اکسیژن و نیتروژن و داروهای دیگر وجود دارد.

تولید محصولات بهداشتی : متیلن کلراید در تولید برخی از محصولات بهداشتی مانند محصولات مراقبت از پوست، متیلن کلراید به عنوان یک ماده حلال مورد استفاده قرار می گیرد.

 تاثیر الکل بر مشکلات پوستی

  • آکنه : الکل‌ها ممکن است باعث خشکی بیش از حد پوست شوند که باعث تحریک پوست و تشدید آکنه می‌شود.
  • خشکی و اگزما : الکل‌های نشادر باعث از بین رفتن لایه محافظ طبیعی پوست شده و وضعیت خشکی و اگزما را بدتر می‌کنند.
  • چین و چروک‌ها : استفاده مداوم از محصولات حاوی الکل باعث تخریب سلول‌های پوستی و تشکیل زودرس چین و چروک‌ها می‌شود.

 الکل‌های مفید در محصولات پوستی

برخی الکل‌ها که در ترکیبات مراقبتی پوست استفاده می‌شوند، غیر مضر و حتی مفید هستند:

  • الکل‌های چرب (Fatty Alcohols): مانند ستئیل الکل (Cetyl Alcohol)، استئاریل الکل (Stearyl Alcohol) و لوریل الکل (Lauryl Alcohol)، که از روغن‌های گیاهی استخراج می‌شوند.
  • ویژگی‌ها: این الکل‌های چرب برخلاف الکل‌های مذکور، توانمندی مرطوب‌کنندگی دارند و به عنوان امولوسیون‌کننده و غلظت‌دهنده در ترکیبات محصولات پوستی استفاده می‌شوند.
  • بوتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول: الکل‌هایی با ویژگی مرطوب‌کنندگی که عملکرد نگهداری رطوبت در پوست و افزایش جذب مواد موثره در پوست را دارند.
  • Myristyl alcohol
  •  Tocopherol یا ویتامین E که بسیار برای پوست مفید بوده و نقش آنتی‌اکسیدانی دارد.
  •  butylene glycol, propanediol چرب نیستند اما نقش جاذب رطوبت یا هومکتانت را ایفا می‌کنند.

وجود الکل در محصولات پوستی بسته به نوع آن می تواند سالم و ایمن باشد یا برای پوست مضر باشد. اسامی الکل‌های مضر را به یاد داشته باشید.  از خرید هر محصول پوستی حاوی این نوع الکل خشک کننده خودداری نمایید.

دقت داشته باشید که در کوتاه مدت ممکن است به پوست آسیب نرساند. اما در بلند مدت آسیب ها،  آشکار و مشخص می شود.

این ترکیبات را در هر کجای لیست مواد تشکیل دهنده دیدید می توانید مطمئن باشید که این نوع الکل نه تنها مضر نیست که مفید هم هست.

بوتیل گلیکول 

هر روز شاهد رشد محصولات موو پوست در بازار هستیم. این کالا ها از مواد شیمیایی متنوع تولید می شوند. بوتیلن گلایکول، یکی از این مواد پر مصرف در محصولات مراقبت از پوست و مو است. این ماده را معمولا به عنوان جایگزینی برای پروپیلن گلیکول استفاده می شود. زیرا با وجود خواص مشابه تحریک کنندگی کمتری دارد. به همان اندازه موثر می باشد. به دلیل ماهیت ملایم و توانایی عالی در آبرسانی، برای انواع پوست (خشک تا فوق حساس) مناسب در نظر گرفته می شود. این ماده با خواص عالی خود، به سرعت در بین محصولات پوستی جای خود را تثبیت می کند.

ویژگی ها و خواص بوتیلن گلیکول

این ماده (butylene glycol) حلالی آلی با فرمول شیمیایی C4H10O2 است که  دارای خاصیت سورفکتانتی است. یکی از مزایای استفاده از این ماده در محصولات آرایشی، قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی آن است که با توجه به خواص، استفاده از آن را محصولات مذکور قابل توجه است.

کاربرد بوتیلن گلیکول برای پوست

این ماده فواید زیادی از جمله مرطوب و نرم کنندگی پوست دارد. از این رو در محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود. مرطوب کننده ها در واقع آب را به لایه ی بالایی پوست می رسانند. سبب شادابی پوست می شوند.  این ترکیب به عنوان یک مرطوب کننده، به مرطوب ماندن پوست، هیدراته شدن آن و در نهایت ظاهر جوان تر پوست کمک می نماید.  جذب رطوبت به لایه ی بالایی پوست، آن را به صورت موضعی مرطوب می کند. به همین دلیل در محصولات آبرسانی از جمله درمان لب و مرطوب کننده پوست کاربرد دارد. این ماده توانایی هدایت رطوبت به دو جهت داخلی و خارجی پوست را دارد و به عنوان یک محصول ضد پیری استفاده می شود.

سخن پایانی

الکل‌های مختلف تاثیرات متفاوتی بر پوست دارند. الکل‌های مضر موجب خشکی، تحریک و تسریع در پیری پوست می‌شوند، در حالی که بعضی الکل‌های چرب و مرطوب‌کننده‌های الکلی برای پوست مفید هستند و به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کنند.
در این راستا نگین تجارت شرق اقدام به واردات ، تامین و پخش انواع الکل های صنعتی - مرک با کیفیت در کشور کرده است. شما می توانید مواد اولیه صنعتی را با برترین برندهای روز دنیا خود را با کمترین قیمت از نگین تجارت شرق تهیه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید ، قیمت خرید و فروش آن با شماره 09126542314 در ارتباط باشید.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار