چهارشنبه 19 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13298 15:17 1402/12/12
بررسی ها نشان می دهد؛

سایه سیاه برق بر سر فولاد؟!

دسته‌بندی: صنعت
بررسی ها نشان می دهد؛

سایه سیاه برق بر سر فولاد؟!

دسته‌بندی: صنعت

با تداوم خشکسالی و کمبود اب نگرانیها از تشدید ناترازی برق برای صنایع قوت گرفته است به گونه ایکه برخی از کارشناسان فولادی نسبت به افزایش 15 درصدی ناترازی برق در تابستان پیش رو هشدار داده اند . در واقع در سال های اخیر چالش برق صنایع فولادتی باعث شد تا دولت علاوه بر برنامه ریزی مدیریت مصرف که در قالب خاموشی برای این صنایع نمود پیدا می کرد فولاد سازان را ملزم به احداث نیروگاه کند . موضوعی که به غیر از برخی از فولاد سازان بزرگ برای سایر تولیدکنندگان میسر نبوده است و حال ایران در حالی عنوان نهمین فولاد ساز جهان را یدک می کشد که چالش های برقی احتمالا بتواند این رتبه را تحت الشعاع قرار دهد.

مهرناز خوشبخت-  گروه صنعت و معدن

بر اساس این گزارش انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود، فهرست ۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد در ماه ژانویه ۲۰۲۴ را منتشر کرد که ایران با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، در جایگاه نهم این فهرست قرار گرفت.

۷۱ کشور جهان در ماه ژانویه سال میلادی امسال، ۱۴۸ میلیون و یک صد هزار تن فولاد خام تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی، ۱.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

۱۰ کشور برتر تولیدکننده فولاد خام در ماه ژانویه ۲۰۲۴ به ترتیب شامل چین (۷۷.۲ میلیون تن، کاهش ۶.۹ درصدی)، هند (۱۲.۵ میلیون تن، افزایش ۷.۳ درصدی)، ژاپن (۷.۳ میلیون تن، افزایش ۶ دهم درصدی)، آمریکا (۶.۸ میلیون تن، کاهش ۳ دهم درصدی)، روسیه (۶.۲ میلیون تن، افزایش ۱.۲ درصدی)، کره جنوبی (۵.۷ میلیون تن، افزایش ۱.۵ درصدی)، ترکیه (۳.۲ میلیون تن، افزایش ۲۴.۷ درصدی)، آلمان (۲.۹ میلیون تن، کاهش ۹ دهم درصدی) ایران (۲.۶ میلیون تن، افزایش ۳۹.۳ درصدی) و برزیل (۲.۵ میلیون تن، کاهش ۷.۲ درصدی) است.

حال با قرار گیری ایران در رتبه نهمین فولادساز جهان حفظ این رتبه با وجود نگرانیها از تشدید ناترازی برق در تابستان سال اینده را با اما و اگر مواجه کرده است . 

در این رابطه احمد دنیانور، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص میزان کمبود برق تابستان ۱۴۰۳ گفت: در نیروگاه‌های کشور برای تولید برق صد واحد سوخت مصرف می کنیم و به جای این که در ازای آن ۸۰ تا ۱۰۰ واحد برق دریافت کنیم، ۱۸ واحد برق تولید می‌کنیم و دلیل اصلی آن عدم سرمایه گذاری است که به موقع انجام نشده است.

وی افزود: ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت و با توجه به افزایش تعداد مشترکین و همچنین به دلیل استملاک خطوط انتقال، در خوش ‌بینانه‌ ترین حالت، ناترازی برق در سال آینده، ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. 

عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به مسیر نادرست دولت برای تأمین کسری بودجه افزود: صادرات درآمدی است پایدار که هرچه توسعه یابد، درآمد بیشتری نصیب کشور می شود و هر مکانیزمی که باعث توقف در روند صادرات شده و یا تحمیل هزینه به صادرات را داشته باشد، باعث می‌شود تجار اشتیاق لازم جهت صادرات را نداشته باشند؛ اما دولت از طریق دو راه یعنی اخذ عوارض صادراتی و افزایش آن به دنبال جبران کسری بودجه است.

وی ادامه داد: این در حالی است که کشورهای پیشرفته به دنبال ایجاد درآمدهای پایدار هستند، اما دولت‌ها در ایران با وضع عوارض و فعالیت های نادرست، گردش پول را متوقف و اقتصاد فلج شده را نابود کرده و کشور از نابسامانی اقتصادی به مخاطرات امنیتی مبتلا می‌شود.

دنیانور در پاسخ به این  که راهکار اساسی برای رفع چالش‌ های پیش رو چیست، گفت: چرا دولت هزینه های خود را کاهش نمی دهد و در راستای کاهش هزینه های خود قدم بر نمیدارد؛ باید با افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های دولت در طولانی مدت مسیر را برای جبران کسری بودجه و رفع قوانین نادرست هموار کنیم.

وی افزود: مثلاً گاز فلر در پالایشگاه ها در اختیار سرمایه­‌گذاران قرار نمی‌گیرد و برای سرمایه گذار شروطی تعیین می شود که وی را منصرف کنند، در حالی که این گاز بی جهت می­سوزد و نه تنها درآمدی برای کشور حاصل نمی شود، بلکه برای طبیعت و زندگی انسان ها مشکل ایجاد می کند. دولت با این روند، افزایش حامل های انرژی و نهاده های تولید صنعت و به طبع آن فولاد را تحت تأثیر شدید و بحران قرار می‌دهد.

 




https://jahaneghtesad.com/direct/13298


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |