نظری بر همایش ملی معاینه خودرو

شناسه خبر: 7527
نظری بر همایش ملی معاینه خودرو

عباس مجیدی نژاد

در پنجم مهرماه همایش ملی معاینه خودرو با محوریتهای حضور دانشبنیان در طراحی این فرایند و قوانین، استانداردها، شیوهنامه و دستورالعملهای معاینه فنی خودرو و اقتصاد، مدیریت و برنامهریزی در معاینه فنی گذاشته شده است. بی شک بر همگان مبرهن است که عناوین عنوان شده از اهم زیر ساخت این فرایند است و الزام این گونه حرکتهای اجتماعی در راستای احقاق حقوق حقه شهروندی مفید به فایده خواهد بود. اما نکته اساسی در این گونه حرکتهای تا چه حدود به چالشها موجود رسیده میشود و در انتها نیز آیا در صدد برندینگ دانشگاه و سازمانهای ذیربط ارتباط پیدا میکند یا بهراستی این فرایند را مورد بررسی و کنکاش قرار داده تا راهکاری برای معضالت ارائه کنند؟

البته ما نیت دانشگاه محیطزیست را خیر دانسته و با اعتقاد به این که همایش به تواند جذب شرکتهای دانشبنیان در این فرایند داشته و ایمنی خودروهای در مدنظر قرار دهد و از حیاطخلوتهای به وجود آمده که به انحنای مختلف مراکز معاینه فنی را از اهداف خود دور نگه داشته و به همین جهت شخصیت سازمانی معاینه فنی که مغفول واقع شده را به منصه ظهور قرار دهد. مراکز معاینه فنی خورد در کشور میبایست با تمام قوا در این عرصه حضور فعال داشته باشد؛ باالخص در این زمان که با لحاظ آن که دستورالعمل ماده )3 )آییننامه اجرایی این فرایند که در سال 95 ابالغ شده بود در همان بدو اجرا با تنشهای متعددی روبرو شده در دست اقدام در جهت بازنگری است. البته باید بر این نکته تأکید داشت که در خفا و بدون نظرداشتن کارشناسان و ذینفعان این فرایند انجام میگیرد و ماحصل این بازنگری هم نهتنها معضلی را حل نخواهد کرد؛ بلکه بهمانند گذشته چالشهای جدیدی را به این حوزه وارده خواهد نمود. ما میبایست این همایش را به فال نیک گرفته با استفاده از این تریبون مدیران مراکز معاینه فنی میتواند با ارائه مقاالت، پیشنهادها و انتقادات با ارتباطگرفتن با دستگاه متولی بستر مناسبی در راستا دستیابی به یک قانون که با بیش از پنجاه از عمر ارائه بازرسی خودرو در قوانین راهور هنوز یک قانون مستقل ندارد؛ با فرایند مکانیزه معاینه فنی که بیش از بیست و اندی سال هنوز استانداردهای موردنیاز در دسترس نیست و دستورالعملهای که با دیدگاه تحمیل سالیق شخصی و منافع سازمانی جایگزین منافع ملی و عمومی به رشته تحریر در میآید و در نهایت هم گلوگاهی میشود بر ای شهروندان و موجب چالشهای متعدد برای بخش خصوصی در این فرایند را به وجود آورده ندای خود را به گوش ناشنوای دستگاههای متولی و عموم مردم برساند.

این همایش تنها در راستای اهداف مراکز معاینه فنی خودرو در کشور قرار نداشته؛ بلکه با حضور فعال انجمنهای و کانون رانندگان و شرکتهای حملونقلی با ارائه پیشنهادها و انتقادات در حوزه قطعات بدون استاندارد و بیکیفیت، خدمات بعد از فروش خودروسازان و با در نظر داشته شرایط جدید برای واردات خودروهای چند سال کارکرد در کشور و نرخگذاری بیقاعده و حضور دالالن که این موقعیت را نیز به چالش کشیده شده است به تواند بهره الزم را برده آنها صدای خود را به گوش متولیان امر برسانند.

حضور فعال رسانههای چه دیداری، شنیداری و نوشتاری را نمیتواند از نظر دور داشت. اگر رسانهها در چنین شرایطی حضور نداشته باشند

بدون شک با هر چه تالش مضاعف باز هم از چنین همایشها نمیتوان بهره کافی برده و ابتر باقی خواهد ماند. در یک همایش یکروزه تشکالت موجود تا چه اندازه میتواند نظرات و پیشنهادها و انتقادات خود را به گوش ذینفعان میتواند برساند. گستردگی و نفوذ روزافزون رسانههای جمعی مدرن بهعنوان برجستهترین دستاوردهای جهان صنعتی و فناوریهای فرهنگی و ارتباطی پرنفوذ، همه پدیدههای عناصر فرهنگی را به گونههای مختلف پوشش داده است. کموکیف این ارتباط و آثار و نتایج حاصل از آن، پرسشها و مباحث مهمی را به میان کشیده و رسانه پژوهان را به عرصههای مطالعاتی جدیدی سوق داده است. یکی از مهمترین این مباحث، مفهوم کیفیت در رسانه و محصوالت آن است. با به میان کشیدن رسانه این حرکت میتواند تداوم داشته و با واکاوی و تشریح مسائل مطروح به اهداف موردنظر دستیافت. رسانهها در شرایط کنونی یکی از مهمترین دستاوردهای پیشرفت بشری و یکی از با ارزشترین وسیله آگاهیرسانی همگانی بوده و با سرعت سرسامآوری به دلیل جایگاه و اهمیت کلیدی و طبق نیازمندی متقاضیان در حال گسترش هستند. در اهمیت رسانهها این نکته کفایت میکند که در پرتو آگاهیدهی آنها، میتوان موانع مختلف را از میان برداشت. مدیران مراکز معاینه فنی خودرو برای دستیابی به اهداف و رسالت خود ملزوم به رابطه با رسانه بوده تا با آگاهی دادن و معرفی حرفه و صنعت خود فرهنگ استفاده بهینه از خودرو در جامعه ترویج کنند.

فرهنگسازی در این راستا فقط از طریق اشاعه آن در رسانه مؤثر خواهد بود و با این روند از صنف خود نیز صیانت خواهیم نمود.

حضور اصحاب علم و دانشگاه و بهرهوری از این

مجامع و نشستهای علمی در این فرایند مزید بر علت خواهد بود. با ارائه مقاالت گوناگون چه در باب مسائل ستادی و یا تجهیزات و یا حضور شرکتهای دانشبنیان در عرصه فناوری اطالعات و بهره ّ بردن از فناوریهای نوین در صحت نتایج آموزن های بتواند به ارتقای کیفی در این حوزه را داشته و زمینهساز در فرایند باشد که برایند این حرکت از تنگنظری حاکم در این حوزه جلوگیری به عملآورده و این حرفه به جایگاه واقعی خود برسد. امید است با برنامهریزی برای این همایش فتح بابی باشد که معاینه فنی خودرو گامهای مؤثری در تغییر ساختار خودروسازان به وجود آورده و در حوزه حملونقل نیز در این فرایند بهبود کیفیت مستمر برای ایمنی و آلودگیهای زیستمحیطی را داشته باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار