رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح کرد:

سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای رفع ناترازی برق

رئیس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد کمبود برق در پیک مصرف، ۱۲ هزار و ۴۳۳ مگاوات بوده که باید ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید ایجاد شود و این میزان تولید ۲۰میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

شناسه خبر: 174606
سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای رفع ناترازی برق

به گزارش " جهان اقتصاد" داود مددی در نشستی خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد ، با بیان اینکه با توجه به ناترازی برق و ضرورت توجه به موضوع سرمایه‌گذاری و اثرات استفاده از تجدید پذیرها در رفع ناترازی، اظهار کرد: همایشی در ۱۰ و ۱۱ مهرماه برای بررسی دلایل ناترازی و راهکارهای پیش‌رو برگزار می‌شود.اکنون صنایع کشور زیان بسیاری از ناترازی برق دیده‌اند و این امیدواری وجود دارد که با سرمایه‌گذاری، تامین منابع مالی ریالی و ارزی و رفع موانع تولید برق تجدیدپذیرها بتوان طی دو سال آینده کمبود برق را کاهش داد.

مددی  در ادامه عنوان کرد: کمبود برق در پیک مصرف، ۱۲ هزار و ۴۳۳ مگاوات بوده که باید ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید ایجاد شود و این میزان تولید ۲۰میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.حتی اگر تامین شود باز هم به نقطه صفر نخواهد رسید و در کوتاه‌مدت چنین امکانی وجود ندارد.

وی افزود: اگر سالیانه ۲ درصد رشد تقاضای برق وجود داشته باشیم در سال‌های آتی باید ۲.۲ وضع فعلی برق تولید شود.

رئیس انجمن انرژی‌های تجدید پذیر گفت: مشکلات متعددی در زمینه تولید برق تجدیدپذیر وجود دارد و برای اینکه ۱۲ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید شود نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی وجود دارد.

در ادامه محمدامین زنگنه ،‌دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: کسری برق در تابستان سال گذشته به ۱۸ هزارمگاوات رسید که تامین ان به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.منابع مالی داخلی محدود است و بانک‌ها به واسطه تسهیلات تکلیفی امکان این تامین را ندارند.بازار سرمایه نیز عمق کافی ندارد و روش تامین منابع مالی به این منظور اهمیت بالایی دارد.

وی با اشاره به ناترازی گاز در کشور، اظهار کرد: نهایت میزانی که می‌توان نیروگاه حرارتی را وارد مدار کرد، تنها ۲۰ هزار مگاوات است بنابراین باید روی نیروگاه‌های تجدیدپذیر حساب باز شود.

زنگنه خاطرنشان کرد: چین روزانه ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را وارد مدار کرده است، یعنی میزان ناترازی ایران در طول ۱۸ روز قابل حل است چراکه این نیروگاه‌ها سریع وارد مدار می‌شوند. چین نیز باوجود اینکه ظرفیت خورشیدی و خاک کناری دارد، تا کنون ۸۱ هزار مگاوات نیروگاه احداث کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باتوجه به پتانسیل‌های موجود در حوزه تجدید پذیرها پیش‌بینی می‌شود که دولت ناچار است، بخش اعظمی از تامین انرژی خود را از طریق تجدیدپذیرها تامین کند، گفت: بخش خصوصی می‌تواند سرمایه گذاری مردم را جذب کند تنها کافی است دولت واسطه‌ گری خود را کاهش دهد.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر درباره صادرات برق توسط تجدیدپذیرها، گفت: چند هاب صادراتی برای صادرات برق وجود دارد، به‌طوری که ایران با ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان امکان تبادل برق را دارد و باتوجه به اینکه بزرگ‌ترین دالان‌های بادی دنیا در شرق ایران قرار دارد، ایران می‌تواند در بخش صادرات اقدامات خوبی را انجام دهد.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان این‌ که ناترازی ۱۸ هزار مگاواتی معادل تامین برق سه کشور همسایه است، گفت: برای این‌که بتوانیم این میزان ناترازی را برطرف کنیم، به ۲۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم و این در شرایطی است که رشد سالانه نیاز مصرف پنچ تا هفت درصد را لحاظ نکنیم.

زنگنه اضافه کرد: منابع کافی برای این مساله وجود ندارد، بنابراین دولت باید روی تامین منابع مالی برای احداث نیروگاه‌ها کار کنند. علاوه بر این برای تجهیزات نیروگاهی نیز نیاز به واردات داریم که با توجه به کاهش ارزآوری دولت باید ارز مورد نیاز این بخش نیز تامین شود.

 

به گفته وی براساس برنامه هفتم توسعه سالانه باید ۲۴۰۰ مگاوات نیروگاه احداث کنیم که به یک و نیم میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری نیاز دارد و از این میزان یک میلیارد دلار آن باید ارزی باشد.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان این‌ که مشکل دیگری که صنعت برق با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مساله چند بعدی بودن دولت است، گفت: باید یک تصمیم واحد برای توسعه صنعت برق گرفته شود و دولت از عملکرد جزیره‌ای پرهیز کند.

وی با تاکید بر این‌ که دولت باید منابع سنواتی پایدار پیش‌بینی کند، به طوری که هزینه برق خریداری شده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را پرداخت کند، اظهار کرد: سال گذشته اتفاق خوبی در حوزه تجدیدپذیرها رخ داد که نتیجه آن راه‌اندازی تابلوی سبز در بورس بود.

زنگنه ادامه داد: با این اتفاق دولت دیگر واسطه بین خریدار و فروشنده نبود و بخش تجدیدپذیر برق تولیدی خود را عمدتا به صنایع بزرگ می‌فروخت. لازم است اکنون دولت چنین رویکردی داشته باشد و نقش واسطه‌گری آن را حذف کند.

زنگنه خاطرنشان کرد: خریدار تابلوی سبز بورس صنایع است.این تابلوی سبز باید تقویت شود.اگر دولت به این سمت برود که همه خرید تضمینی برق را خود انجام دهد، مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی نیز در ادامه این نشست، عنوان کرد: ۲۴ هزار مگاوات کسری برق در سال آینده وجود دارد و هم در تابستان و هم زمستان ناترازی نسبی برق وجود دارد.معضل گاز نیز همواره وجود داشته است و برای تامین گاز خانگی گاز صنایع هر ساله با قطع مواجه است.

نجفی تصریح کرد: باید هزاران فرآیند پیش‌بینی شود تا باتوجه به مصرف ۷۵ هزار مگاواتی برق از تولید برق تجدیدپذیرها بهره بگیریم.اگر باور داریم کشور پیشرو هستیم باید بتوانیم سرمایه‌گداری‌ها در تجدیدپذیرها و نیروگاه‌های جدید را توسعه دهیم.

نجفی بیان کرد: عدم پرداخت به‌موقع صورت‌حساب‌های پیمانکاران برق موجب ورشکستگی صنعت برق شده است.

وی تصریح کرد: دولت چهاردهم موظف است تولید ۱۰ هزارمگاوات سهم خود را برای تولید برق اجرایی کند.همین حالا سرمایه‌گذار وجود دارد که تجهیزات نیروگاه تجدیدپذیر را تامین کنند.

نجفی گفت: اتاق بازرگانی در نظر دارند تا صنایع با شرکت‌های تجدیدپذیر مشارکت کنند و نیروگاه‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ مگاواتی تولید کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار