چشم انداز توسعه استراتژیک گلگهر

شرکت صنعتی معدنی گل گهر از جمله شرکت های بزرگ و مادر در حوزه زنجیره ارزش سنگ آهن است. از این رو بررسی ظرفیت ها و محدودیت ها در راستای تدوین یک استراتژی بلندمدت برای این شرکت ی تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

شناسه خبر: 3203
چشم انداز توسعه استراتژیک گلگهر

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، بازار فولاد در کشور ما به خصوص در دو سال اخیر با ناپایداری های داخلی و خارجی همراه بوده که به عنوان پارامتر بالادستی و فراسازمانی امکان برخی برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها را از حیطه اختیارات تصمیم گیری شرکت‌ها خارج می‌سازد. از آن جمله می‌توان به بخشنامه ممنوعیت صادرات مقاطع فولادی و همچنین قطع برق در تابستان و قطع گاز در زمستان با اولویت بخشی به مصرف خانگی توسط دولت اشاره کرد. بدیهی‌ست که مواردی از این دست حاشیه سود شرکت را به شدت کاهش داده و امکان سرمایه‌گذاری‌های جدید را برای آن‌ها محدود می‌سازد.

یکی دیگر از مواردی که بر حاشیه سود و قیمت تمام شده محصولات این شرکت صنعتی معدنی اثرگذار است متغیرهای کلان پولی اعم از نرخ بهره، ضریب دسترسی به تسهیلات بانکی ، نرخ ارز و امکان دسترسی به تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی و امکان تامین مالی از طریق ابزارهای فایننس، یوزانس، ال سی ، بورس اوراسق بهادار و شراکت خارجی و اوراق مشارکت است.

قیمت متغیر سنگ آهن، گاز بها، آب‌ بها و هزینه برق در حوزه پارامترهای زیرساختی در کنار تکنولوژی‌های زیرساخت‌های مرتبط با بحث حمل و نقل و چشم انداز کوتاه مدت بر میان مدت این شرکت اثرگذار است.

در چنین شرایطی بهینه‌سازی کیفیت سنگ آهن استخراجی و همچنین سرمایه‌گذاری بر اکتشاف کانسارهای معدنی جدید می‌تواند یک استراتژی کیفی مهم باشد.

موضوع دیگری که در مسیر چالش تدوین استراتژی بازار برای این کشور قابل تصور است چالش میان استراتژی اولویت‌بخشی به بازار داخل یا صادرات است. بدیهی‌ست که با کاهش ارزش پول ملی کلیه تولیدکنندگان متمایل به افزایش صادرات خواهند بود و در عین حال تاکید دولت بر ثبات‌بخشی به بازار داخل است که این موضوع می‌تواند بر مسیر سوددهی این شرکت اثر سو داشته باشد.

با توجه به استمرار ناپایداری و عدم قطعیت‌های گوناگون که در سیاست‌های پولی و مالی کشور وجود دارد، تولیدکنندگان مختلف از جمله صنایع سنگین و خاصه گل‌گهر باید اقدام به تدوین استراتژی سه لایه کنند که طی آن ایجاد امکانات ذخیره‌سازی برق و گاز به عنوان یک استراتژی کوتاه مدت می‌تواند در مدیریت ریسک‌های پیش روی این شرکت به شدت اثرگذار باشد

به نظر می‌رسد که شرکت صنعتی معدنی گل‌گهر با سرمایه‌گذاری در نیروگاه و همچنین با سرمایه‌گذاری در پروژه انتقال آب خلیج فارس به تامین پایدار منابع انرژی می‌اندیشد که این خود یک استراتژی موفق بلند مدت خواهد بود.

تثبیت حداکثر ظرفیت تولید برای پایدارسازی تقاضای داخلی، دیگر استراتژی صحیح به کار گرفته شده توسط مجموعه صنعتی معدنی گل‌گهر است که یاعث می‌شود طرح ‌های توسعه‌ای این شرکت( که در ذیل استراتژی بلند مدت توسعه تعریف می‌شوند) معطوف به تکمیل زنجیره تولید تا امکان گشایش جدی در بازارهای صادراتی را فراهم کنند

با توجه به جمیع چالش‌های گفته شده در رابطه با متغیرهای کلان اقتصاد کشور در کنار چالش تحریم و کاهش ارزش پول ملی فرصت‌های بسیاری نیز برای صادرات فرا روی این شرکت وجود خواهد داشت.

گسترش ساخت و ساز در کشورهای عمان و امارات و پاکستان که تولیدکننده عمده فولاد نیستند ، یک فرصت بکر و استراتژیک برای فتح این بازارهای جذاب‌ است که با توجه به طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرای شرکت گل‌گهر این فرصت دست یافتنی‌ست

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار