سومین همایش ملی مسیر صنایع پیشرو نقش هوش مصنوعی و داده محوری در تحول صنعت توسط انجمن مدیران صنایع اصفهان در اتاق بازرگانی برگزار شد

میترا عابدی رییس انجمن مدیران صنایع اصفهان در افتتاحیه همایش ملی مسیر صنایع پیشرو، با ابراز قدردانی از همراهی و همکاری رئیس و اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی اصفهان در برگزاری این همایش، این گردهمایی را آغاز مسیر جدیدی در تاریخ مدیران صنایع استان اصفهان به منظور هدایت به سوی آینده ای نوآورانه و تقدیر از فعالان این عرصه عنوان کرد.

شناسه خبر: 18532
سومین همایش ملی مسیر صنایع پیشرو  نقش هوش مصنوعی و داده محوری در تحول صنعت توسط انجمن  مدیران صنایع اصفهان  در اتاق بازرگانی برگزار شد

عابدی با اشاره به تاسیس انجمن مدیران صنایع اصفهان در سال 1359 بعنوان نهادی پیشرو در زمینه مدیریت صنعتی، حمایت اعضا و مدیران دلسوزی که در این سالها برای توسعه و پیشرفت صنعت کشور تلاش نموده و نقش مهمی در ارتقای مدیریت صنعتی و ترویج بهترین شیوه های مدیریت و فعالیت صنایع ایفا کرده اند را، شایسته تقدیر دانست و افزود: امروز باید نسل جدیدی از مدیران را معرفی کنیم که با رویکردی نوین آماده اند تا فصل جدیدی ازجمله کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت صنایع را بگشایند و موجب تغییر و تحول آفرینی در صنایع و تبدیل اصفهان به یکی از مراکز پیشرو در صنعت شوند.

وی گسترش و به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات، بهبود فرایندها، افزایش سودآوری، ارتقای بهره وری و کارآمدی در صنعت را از پیامدهای تحقق هوش مصنوعی در صنایع دانست و گفت: زنجیره دانشی که به دنبال آن هستیم، می تواند به شرکت ها و صنایع کمک کند تا هزینه های جاری را کاهش دهند و از فرصت های جدید برای خلق دانش و ارزش آفرینی استفاده کنند.

رئیس انجمن مدیران صنایع اصفهان با اذعان به اینکه اصفهان نیازمند اکوسیستمی برای نگهداری فعالان این عرصه و سرمایه های انسانی است تا بستری مناسب برای ایجاد فرصت های شغلی، محیطی برای رشد و نوآوری و خلق ثروت فراهم گردد، بیان کرد: این اکوسیستم باید صنایع نوپا را تقویت کند و به خلاقیت و نوآوری، کاهش هزینه ها و توسعه فناوری های نوین بویژه هوش مصنوعی کمک نماید.

او با اشاره به اینکه با بهره گیری از هوش مصنوعی، صنایع می توانند به تصمیم گیری های دقیق تر و مطمئن تر دست یابند، توضیح داد: هوش مصنوعی برای ما امکان مدیریت خودکار فرایندهای پیچیده و زمان بر، به حداقل رساندن خطاها، کاهش زمان تولید و هزینه ها را فراهم می کند. همچنین با الگوریتم های هوش مصنوعی و تحلیل داده ها، درک بهتری از نیازهای مشتری و افزایش فروش، برقراری روابط پایدار بین مشتری و تولیدکننده و ارتقای کیفیت خواهیم داشت.

در ادامه، فرهاد نیلی اقتصاد دان و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به تشریح نقش هوش مصنوعی و داده محوری در تحول صنعت پرداخت.

او با طرح این پرسش که چگونه در بدترین شرایط اقتصادی کشور می توان به تحول در صنعت مبتنی بر هوش مصنوعی و داده پردازی دست یافت، با مقایسه چند شاخص اصلی در اقتصاد کشور ازجمله درآمد سرانه، نرخ خالص رشد اقتصادی، اشتغال زایی و تورم، رشد سرمایه ثابت ناخالص، نرخ فقر مطلق، تعرفه های خوراک، مسکن و سرانه دریافت کالری در دهه های 70 و 80 و دهه 90، توضیح داد: با توجه به افزایش تورم، گسترش فقروایجاد شرایطی که از مرز هشدار گذشته و به بدترین شرایط تاریخی و تهدیدی برای سرزمین رسیده است، زمینه سازی برای اتخاذ شجاعانه ترین تصمیمات فراهم گشته است.

دکتر نیلی، شرایط فوق را حاصل چند دهه تصمیمات اشتباه و سیاستگزاری های نادرست خواند و گفت: قدم اول در این برهه، اجماع سازی است.

سپس، فرشاد فاطمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با مروری بر فعالیت بنگاه های صنعتی و مواردی مانند تامین ارز و امکان سرمایه گذاری ارزان حاصل از درآمد نفت، دسترسی به آب و منابع طبیعی ارزان و نیروی کار متخصص ارزان در دهه 50، گفت: بهره وری کل عوامل تولید نیز مثبت بود. اما در سالهای بعد نه تنها ظرفیت استفاده از منابع نفت و انرژی را توسعه نداده ایم، بلکه متاثر از شرایط تحریم با کاهش تخصیص ارز، محدودیت منابع آب به دلیل فقدان مدیریت در برداشت ها و عدم جایگزینی، بی توجهی به وضعیت مناطق، فشارهای اجتماعی و بازشدن مرزها برای مهاجرت نیروهای نخبه و از دست دادن نیروی کار ارزان و ماهر و تمام منابعی که می توانست در سطح بنگاه موجب بهره وری شود، بنگاه های ما نتوانسته اند رشدی همگام با صنایع پیشرو در جهان داشته باشند. بنابراین باید به دنبال راه حل جدیدی برای نجات اقتصاد و بنگاه ها باشیم.

فاطمی با بیان آنکه امروز تمرکز ما بر رفتارهای نوظهور مانند هوش مصنوعی است که در دنیا جدید است و چون ما از قطارهای توسعه صنعتی و فضای دیجیتال جا مانده ایم، اگر بتوانیم در هوش مصنوعی وارد شویم، می توانیم اقتصاد و صنعت کشور را متحول سازیم. در این برهه که ما به اندازه کافی تجربه شکست داشته ایم و کشورهای پیشرفته نیز تجربیات موفق داشته اند، فرصت خوبی است که از آنها استفاده کنیم و بهترین راه حل را بیابیم.

در ادامه احمد نیلی استاد تمام گروه برق دانشگاه تهران با اشاره به این مثال که تصمیمات ما در سطح کلان کشور و در سطح بنگاه از یک عمل جراحی کوچکتر نیست، گفت: سوال مهم این است که آیا اطلاعات کافی در تصمیم گیری ها داشته ایم؟

او با بیان اهمیت استفاده از داده های مطمئن در تصمیم گیری های متقن، پنهان کردن و یا نادیده گرفتن نقش داده های پنهان را از اشتباهات سازمان دانست و افزود: آشکارسازی، تفسیر و تحلیل داده های پنهان به ما امکان دسترسی به اطلاعاتی را میدهد قابل مقایسه با اطلاعات حاصل از مشاهده با چشم سر نیست.

دکترنیلی احمدآبادی به تشریح چهار عمل اصلی شامل آنالیز توصیفی (میزان تولید، کاهش سود، استهلاک و دیگر رخدادهای تولید)، آنالیز تشخیصی (ارزیابی علت وقوع رخدادها)، قدرت پیش گویانه و پیش بینی اتفاقات و آنالیز تجویزی بعنوان عامل اصلی چهارم پرداخت و عنوان کرد: این پرسش مطرح است که هوش مصنوعی در این چهارعمل اصلی کجا و چگونه می تواند به ما کمک کند. در واقع، برخورداری از الگو و مدل ذهنی درستی از بنگاه به ما کمک میکند که چهار عمل اصلی فوق را به درستی اجرا کنیم.

او با اذعان به ضعف در تحلیل داده های عددی و کندی مغزو حافظه ما در پردازش، یادآور شد: هوش مصنوعی با استفاده از ماشین و مبتنی بر جمع آوری داده ها می تواند در اجرای چهار عمل اصلی به ما کمک کند.

احمدآبادی، ضرورت استقرار استراتژی و فرهنگ سازمانی برای دیجیتال شدن، استفاده از داده و حکمرانی داده بجای مدیر و مبتنی بر تحلیل درست و منطقی داده ها با حضور متخصص خلاق را برای پیاده سازی هوش مصنوعی در سازمان ها عنوان کرد.

در ادامه این بحث، محمد فاضلی استاد جامعه شناسی با بیان آنکه سازمان، مهمترین اختراع بشر است، ظرفیت یک جامعه را ظرفیت سازمان های آن جامعه می سازد و بزرگترین عنصر تقویت اقتصاد کشور هستند، اعلام کرد: ما در شبکه ای بسیار پیچیده از سازمان ها کار می کنیم و تفاوت ها مربوط به کیفیت و نحوه فعالیت سازمان هاست.

دکترفاضلی در صحبت از واژه اقتصاد سنگین ایران در صنعت به دلیل آب بر بودن صنایعی مانند فولاد، گفت: در اقتصاد ایران برای خلق هر دلار 56 برابر آلمان آب مصرف می کنیم و حال چگونه می توانیم این اقتصاد سنگین را به سمت یک اقتصاد سبک هدایت نماییم.

او در بیان مشکلات سازمان های ایرانی در تولید، ثبت و پردازش داده، هوشمند نبودن سازمان های ایرانی را مطرح کرد و افزود: سازمان های ایرانی برای حساس سازی و شناسایی و پردازش داده ها، آموزش ندیده اند و بطور کل ساختار استفاده از داده را ندارند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار