جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 3268 18:29 1402/03/12

چه کسانی تسهیلات ارزی گرفتند و ریالی پس دادند؟

دسته‌بندی: فناوری

چه کسانی تسهیلات ارزی گرفتند و ریالی پس دادند؟

دسته‌بندی: فناوری

اگر صندوق توسعه ملی بنا دارد در حوزه اقتصاد دیجیتال ورود کند، همزمان با آن ما هم باید موانع را از سر راه این حوزه مهم برداریم.

فرزین فردیس؛ رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران از مشارکت بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی در سرمایه‌گذاری حوزه اقتصاد دیجیتال خبر داد و گفت: سال گذشته در اتاق بازرگانی تهران میزان آقای دکتر غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی بودیم که گزارش بسیار خوبی از سیاست‌گذاری‌های جدید و همچنین تغییر روش اجرایی صندوق ارائه کردند؛ اتفاقی که بسیاری از فعالان اقتصادی با آن همدل بودند.

وی ادامه داد: به عقیده بخش خصوصی صرف اینکه تسهیلات پرداخت شود و متاسفانه بعد هم شاهد این باشیم که برخی با توصیه و سفارش، این تسهیلات ارزی را تبدیل به ریال می‌کنند و برمی گردانند اصلا درست نیست. منابع صندوق توسعه ملی که یک صندوق بین نسلی است اصلا متعلق به من و شما نیست بلکه متعلق به فرزندان ما و فرزندان آن‌هاست که در این سرزمین از آن استفاده کنند.

فردیس با بیان اینکه این روش نیاز به اصلاح دارد و صندوق به جای اینکه دهنده وام و تسهیلات باشد، آن هم تسهیلاتی که متاسفانه بعضا ریالی هم بازپرداخت می‌شود، باید در پروژه‌هایی که بازدهی ارزی دارند و رقابت‌پذیری کشور در بلندمدت را حفظ می‌کند مشارکت و سرمایه‌گذاری کند. در عین حال منابع صندوق هم برای نسل‌های بعدی هم حفظ شود و هم سطحش ارتقا پیدا کند.

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: اتاق تهران هم از این موضوع استقبال کرد و در جلسات مختلف آمادگی خود در همکاری و کمک در این بخش را اعلام کردیم؛ اما مساله کلیدی و پرسش اصلی این است که کدام یک از حوزه‌ها واجد شرایطی که صندوق می‌خواهد روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کند، است؟

به گفته او، طبعا در کشور ما به دلیل مزیت‌هایی که در حوزه انرژی داشته و داریم، این بخش یکی از حوزه‌هایی است که صندوق به آن ورود می‌کند. نفت و گاز و پتروشیمی، برق و معدن هم از دیگر حوزه‌ها هستند.

فردیس ادامه داد: درباره بخش اقتصاد دیجیتال هم بحث بود که آیا می‌تواند واجد این شرایط باشد و اساسا آیا آن‌ها هم می‌توانند بخشی از منابع صندوق را به‌عنوان مشارکت جذب کنند و منجر به خلق ثروت بالاتری شوند؟ ضمن اینکه این خلق ثروت بالاتر، هم در لحظه کنونی برای کشورمان مزیت ایجاد کند و هم منافع آن در آینده به فرزندانمان برسد.

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تجربه مطالعاتی اتاق درباره صندوق‌های ثروت ملی در کشور‌های دیگر، اظهار کرد: این مطالعات نشان داد که برخی از کشور‌ها روی این حوزه‌ها هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و وارد شده‌اند و بخشی از منابعشان را به این حوزه اختصاص دادند.

وی گفت: اینکه آیا این موضوع کاملا با ساختار اقتصاد دیجیتال ما تطبیق دارد یا خیر؛ بحث دوجانبه‌ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد. متاسفانه این روز‌ها شرایط اقتصاد دیجیتال کشور ما خیلی خوب نیست و باوجود اینکه پتانسیل‌های بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد، اما به دلیل بعضی از محدودیت‌ها و تنگ‌نظری‌ها، ترمز این حوزه کشیده شده و بسیاری از جوانانی که سرمایه اصلی این حوزه هستند، به قدری ناامید هستند که به آینده این فضا کاری ندارند.

فردیس افزود: این در حالی است که اقتصاد دیجیتال در سال‌های گذشته جزو حوزه‌هایی بوده که باوجود رشد اقتصادی متوسط منفی یا نزدیک به صفر کشور، رشد اقتصادی مثبت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد، سهم خوبی از اشتغالزایی را به دوش کشید.

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در پایان تاکید کرد: بنابراین فکر می‌کنم اگر صندوق توسعه ملی بنا دارد در حوزه اقتصاد دیجیتال ورود کند، همزمان با آن ما هم باید یکسری سنگ‌ها را از پیش پای این حوزه بسیار بسیار مهم در اقتصاد برداریم و سعی کنیم مسیر را هموار کنیم تا رشد این حوزه همچنان مثل گذشته پرسرعت ادامه پیدا کند.

 

 

منبع: ایبنا

برچسب: جهان اقتصاد ، اتاق بازرگانی ، صندوق توسعه ملی ، فناوری ، نوآوری ، اقتصاد دیجیتال ، اخبار روز ، فرزین فردیس



https://jahaneghtesad.com/direct/3268


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |