پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 838 17:33 1401/12/09

پیش بینی بورس فردا ۱۰ اسفند ۱۴۰۱

دسته‌بندی: بورس

پیش بینی بورس فردا ۱۰ اسفند ۱۴۰۱

دسته‌بندی: بورس

بورس امروز نیز با افزیش ارتفاع نماگرهای بازار سهام پایان یافت اما شاهد خروج پول از جریان دادوستدها بودیم. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز بار دیگر با افزایش نماگرهای خود همراه شد اما بازاری متعادل و همراه با نوسانات مقطعی را شاهد بودیم. در ابتدای معاملات امروز، روند منفی گروه خودرو که روز قبل اغلب با صف خرید همراه شده بود، جلب توجه می‌کرد و سهام دیگر گروه‌ها نیز اکثرا در محدوده منفی معامله می‌شدند. با این حال اما این عرضه‌ها مدت زمان زیادی طول نکشید و بار دیگر تقاضا توانست دست برتر را در اختیار بگیرد و شاخص‌های بورس را به محدوده‌های بالاتری برساند. فارغ از این موضوع، یکی از نکاتی که در بازار روزهای گذشته به طور واضح مشاهده می‌شود، استقبال بیشتر به سمت گروه‌های دلاری است که این روزها به نقش لیدر را در بازار ایفا می‌کنند.

شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با وجود نوسانات مثبت و منفی، در نهایت با یک افزایش ۱.۶۱ درصدی همراه شد و به محدوده ۱.۸۳۸ میلیون واحدی رسید. در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز که مدتی است به دلیل قدرت کمتر گروه‌های کوچک نسبت به بزرگان بازار، روزهای ضعیف‌تری را دنبال می‌کند، یک افزایش ۰.۸۱ درصدی را تجربه کرد تا بار دیگر از سقف سال ۹۹ فراتر برود. ارزش معاملات خرد سهام نیز امروز عدد ۹۹۶۷ میلیارد تومان را به ثبت رساند و در کنار این موضوع، برای دومین روز پیاپی، خروج پول کدهای حقیقی از سر گرفته شده و شاهد خروج ۱۵۰ میلیارد تومان پول از سمت سهامداران حقیقی بودیم.

 

پس از ثبت دو روز مثبت قدرتمند در ابتدای هفته، اکنون دو روز است که بورس با تب و تاب کمتری معاملات خود را دنبال می‌کند که برخی از کارشناسان دلیل اصلی آن را به توقف روند صعودی اخیر دلار بازار آزاد نسبت می‌دهد. با این حال اما همچنان خریداران قدرت بیشتری از خود نشان داده و در برخی صنایع هرگونه کاهش قیمتی را خریداری می‌کنند. در ادامه با بررسی شرایط و رویدادهای اخیر، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

 

روی سرخ به بازگشت قیمتگذاری دستوری

یکی از نکات جالب توجه بورس تهران طی دو روز گذشته، تغییر چهره واضحی است که در گروه خودرویی مشاهده می‌شود. اواخر روز یکشنبه بود که خبری مبنی بر تصویب عرضه خودرو در بورس کالا برای سال آینده توسط مجلس منتشر شد. این مصوبه که دارای چندین بند مهم بود که برخی رسانه‌ها به اشتباه در یکی از بندهای این مصوبه به ممنوعیت عرضه خودرو در بورس کالا با بیش از یک دوم برابر قیمت پایه اشاره کرده بود که بورسی‌ها را به اشتباه انداخت و برخی آن را به عنوان یک رقابت ۵۰ درصدی در بورس کالا قلمداد کردند.

 

روز گذشته اما خبرگزاری سنا (رسانه وابسته به سازمان بورس)، در یک شفاف‌سازی اعلام کرد که منظور از این بند، نرخ ۱.۲ برابر قیمت پایه بوده است و به این معنی است که خودروسازان اجازه فروش محصولاتشان با ۲۰ درصد بالاتر از قیمت پایه را ندارند. همین موضوع باعث شد تا صف‌های خرید خودرویی‌ها در بازار روز گذشته، به یک روند منفی در بازار امروز تبدیل شود. به نوعی می‌توان گفت که این موضوع نشان می‌دهد قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرویی کشور پایان نیافته و تنها نرخ آن تغییر کرده است. حال باید منتظر ماند و دید که شورای رقابت دقیقا چه قیمت‌های پایه‌ای را برای محصولات خودروسازان مشخص خواهد کرد و آیا همچنان شاهد تفاوت فاحش نرخ کارخانه با بازار آزاد خواهیم بود یا خیر.

 

توجهات به گروه‌های دلاری

روزهای گذشته برای بازار ارز، روزی خاص و پرنوسان بود. اواسط روز یکشنبه بود که خبر سفر امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشور، به ژنو برای شرکت در نشست شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل و همچنین صحبت‌هایی در رابطه با تبادل اطلاعات بین ایران و کشورهای غربی به خصوص آمریکا در کنار شایعه همراه عراقچی در این سفر، دلار را با نوسانات جدی همراه کرد به طوری که نرخ دلار بازار آزاد تنها طی چند ساعت برای مدتی خود را به بیش از ۶۰ هزار تومان رساند و پس از آن تنها طی یک ساعت تا مرز ۵۵ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. کارشناسان اعتقاد دارند که یکی از دلایل افزایش عرضه‌ها و عقب‌نشینی سهام از سقف‌های روزانه، همین نوسان قیمت دلار بوده که احتمال کاهش قیمت بیشتر را نیز افزایش داده است. در این میان باید اشاره کرد که وزیر امور خارجه آمریکا نیز به خبرهایی مبنی بر احتمال شروع مذاکره ایران و آمریکا و همچنین احیای برجام واکنش داد و عنوان کرد که این موضوع مدت‌هاست که از دستور کار خارج شده است.

 

با این حال اما برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که در حال حاضر، بورس تهران با نرخ دلار موجود در مرکز مبادله ارزی حرکت می‌کند و از آنجا که طی یک هفته گذشته نرخ ۲۸۵۰۰ تومان نیما به بیش از ۳۷۴۰۰ تومان رسیده است، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد تا محدوده‌های بسیار پایینی برای بورس تهران تهدید محسوب نمی‌شود و بازار فعلا به مسیر صعودی خود ادامه خواهد داد. به هرحال همین دوگانگی نظر باعث شده است که در بورس امروز شاهد جدالی بین خریداران و فروشندگان باشیم و برخی سهام (به خصوص گروه‌های دلاری) بتوانند با وجود فشار عرضه‌ها، در محدوده‌های بالای دامنه نوسان معامله شوند. از طرفی قیمت دلار در زمان نگارش این گزارش، در محدوده ۵۸ هزار تومان قرار دارد و نشان داده است که فعلا قصدی برای ریزش‌های پرقدرت ندارد. نگاهی به روند معاملات گروه‌های دلاری و ریالی به خوبی تاثیر نکات ذکر شده در بورس را نشان می‌دهد.

 

مسیر تکنیکالی شاخص بورس

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس، نشان می‌دهد که پس از ثبت کندل‌های مثبت و قدرتمندی که طی روزهای اخیر به ثبت رسانده است، اکنون در ادامه مسیر خود با مقاومت‌های فیبوناچی مواجه خواهد بود. همانطور که در تصویر زیر پیداست، در محدوده ۱.۸۴ میلیون واحدی، دو نسبت ۱۰۰ درصد فیبو اکستنشن و نسبت ۱۴۱ درصد فیبو اکسپنشن هم‌تراز شده‌اند که می‌تواند باعث افزایش عرضه‌ها شود. از این رو احتمال دارد که در روز آینده، یک توقف کوتاه‌مدت یا بازاری مثبت و متعادل را شاهد باشیم. در تصویر زیر، اهداف تکنیکالی بعدی شاخص کل بورس نیز مشخص شده‌اند.

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، ارزش معاملات ، بازار سهام ، اخبار روز ، پول حقیقی ، سهامداران خرد



https://jahaneghtesad.com/direct/838


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |