دوشنبه 04 تیر، 1403

کدخبر: 16670 13:10 1403/03/26
دسته‌بندی: استان‌ها

در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی و با تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله) هلدینگ پتروپالایش اصفهان نسبت به دیگر صنایع کشور پیشگام در کاشت درخت بوده است .

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشوردرگفتگو با خبرنگار پالایشگاه اصفهان ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و مدیریت ارزنده جناب آقای دکتر قدیری مدیر عامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان ،درباره طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشوروکاشت ۲۰میلیون درخت در استان اصفهان در طی ۴ سال اخیر، گفت: در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی و با تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله) هلدینگ پتروپالایش اصفهان نسبت به دیگر صنایع کشور پیشگام در کاشت درخت بوده است .

به گزارش خبرنگار واحد رسانه روابط عمومی و بین الملل هلدینگ پترو پالایش اصفهان، دکتر عباسعلی نوبخت، در حاشیه دومین همایش هم‌اندیشی مشترک منابع طبیعی و آبخیزداری و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که به میزبانی هلدینگ پتروپالایش اصفهان درسالن همایش شهرک شهید محمد منتظری برگزار شد، افزود: ما از اقداماتی که توسط پالایشگاه اصفهان برای درختکاری و توسعه فضای سبز در این شرکت انجام شده است قدر دانی می کنیم و با عنایت به اینکه برای طرح ملی درختکاری در کشور، منابع طبیعی به صنایع زمین اختصاص می دهد، ادامه داد:  هلدینگ پتروپالایش اصفهان برای افزایش میزان درختکاری درزمین های منابع طبیعی اعلام آمادگی کرده است و امیدواریم که در سال جاری بتوانیم به این مهم برسیم .

وی با بیان اینکه گردهمایی تشکیل شده برای زمین است و به ‌وجودآمدن هر موجودی از خون است، خون از غذا است و غذا هم از زمین است، افزود: اگر تصمیم‌گیری پیرامون زمین اشتباه باشد، هم در این دنیا و هم در آن دنیا زمین می‌خوریم.

وی، اظهار داشت: در انتخاب هر مدیر به همه مدیران تذکر داده‌ام که پنج اصل مهم شامل: خدامحوری، صداقت، کارشناسی، وفاداری به‌ نظام, کشور و خودباوری را اساس و مبنای کار خود بگذارند.

وی با بیان اینکه باید اخلاق‌مداری را هم به اصول خود اضافه کنیم، عنوان کرد: همه ما به بسیاری از مشکلات معترض هستیم این در حالی است که همه ما ممکن است در جایگاه خود به تعهدات خود پایبند نباشیم.

نوبخت تأکید کرد: اگر بخواهیم کشورمان را درست کنیم باید خودمان را ابتدا درست کنیم و بعد به سراغ خانواده و جامعه برویم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به تنوع قومیتی و وسعت سرزمینی ایران، عنوان کرد: ایران اولین نقطه‌ای در جهان است که به شکل کشور تشکیل شده است و تاریخ‌تمدنی بسیار قوی دارد، در طول تاریخ مردم این سرزمین نشدهای عالم را شدن کردند.

وی با بیان اینکه زاگرس ۱۴ هزار و ۸۰۰ سال پیش ساوان یا علفزار بود، سپس جنگل شد و اکنون مجدد به سمت علفزار شدن در سده گذشته پیش می‌رود، گفت: از مجموع ۳۰ میلیون هکتار زاگرس، ۶ میلیون هکتار جنگل است و به‌تنهایی ۴۰ درصد آب کشور را تولید می‌کند و هفت رودخانه از ۹ رودخانه کشور در این منطقه است، باید اثربخشی زاگرس در کشور حفظ کنیم و سپس آن را مترقی کنیم، در واقع هر هکتار جنگل زاگرس، هزار مترمکعب آب را در خود نگهداری کرده و به‌مرور به ما تحویل دهد،

نوبخت، ضمن پرداختن به اهمیت حفاظت و صیانت در عرصه های جنگلی، خاطرنشان کرد: باید عرصه‌های منابع طبیعی را زمین خود بدانیم، اگر توانستیم زمین‌های خود را ببخشیم، آن گاه می‌توانیم عرصه‌های منابع طبیعی را هم ببخشیم.

وی، با بیان اینکه برنامه‌ریزی باید به‌گونه‌ای باشد که با حداقل خسارت به طبیعت، مردم باید حداکثر انتفاع را از منطقه ببرند، تأکید کرد: «در واگذاری‌ها دو مولفه مهم شامل محدودیت و ممنوعیت داریم، برای ممنوعیت هیچ کاری نمی‌توانیم پیدا کنیم؛ اما برای محدودیت باید راهکار پیدا کنیم.»

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه باید کشور را به ایرانی پایدار و قوی برای نسل بعدی تبدیل کنیم، عنوان کرد: سه میلیارد و ۶ میلیون مترمکعب تنها در جنگل‌های شمال کشور حفظ می‌شود و اثربخشی آن برای بخش عظیمی از استان‌های شمال و جنوب البرز است که دو پنجم جمعیت کشور در این منطقه زندگی می‌کنند.

وی, با بیان اینکه اثربخشی مرتع ما از جنگل‌ها کم‌تر نیست در رابطه‌ با وضعیت محیط‌ زیست کشور، عنوان کرد: راه درمان برای احیای محیط‌زیست وجود دارد و این درمان درختکاری و کاشت درخت است.

نوبخت با بیان اینکه میزان متوسط بارندگی در کشور ۲۵۰ میلیمتر در سال ۷۹ و اواخر سال ۱۴۰۲ این عدد به ۲۴۰ میلیمتر رسیده است، گفت: ۱۲۴ میلیون هکتار حوزه آبخیزداری کشور است که ۱۴ میلیون هکتار آن آبخوان است که باید آبخیزداری کشوردراسرع‌وقت اتمام شود و با آبخیزداری می‌توانیم در طول سه سال بدهی آبی کشور را بدهیم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با انتقاد از کسانی که به درختکاری ایراد گرفتند، گفت: از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب اگر هر درخت ۲۰۰ لیتر آب مصرف کند، یک میلیارد درختی که باید بکاریم تنها ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند؛ این در حالی است که بخشی از این درخت‌ها نیاز به آبیاری ندارد.

وی تأکید کرد: در کشور بیش از ۱۶ میلیون دانش‌آموز داریم که در آینده اعضای اصلی سه قوه خواهند بود، اگر اینها طبیعت را به‌خوبی بشناسند، حکمرانی مطلوب سرزمین به‌خوبی صورت می‌گیرد و قرار است این دانش‌آموزان سال سه نهال تولید کنند با احتساب کادر آموزشی کشور سال ۶۰ میلیون درخت به سرسبزی کشور اضافه می‌شود.

  ۲۴ تفاهم‌نامه برای کاشت درخت در سال ۱۴۰۲ منعقد شد

ابوطالب امینی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان نیزدر این همایش با بیان اینکه سال گذشته ۲۴ تفاهم‌نامه برای کاشت درخت منعقد شد که سال گذشته پنج میلیون اصله درخت در استان غرس شد، اظهار کرد: باتوجه‌به اینکه استان اصفهان یک استان خشک و کم‌آبی است با روش گودبرداری با بیل و استفاده از گونه بومی و دارای تاب‌آوری نسبت به بی‌آبی کشت شد که موفقیت بالای ۸۰ درصد بدون هیچ‌گونه آبیاری و به روش دیم به دست آمد.

دراین مراسم از تندیس دومین همایش هم‌اندیشی مشترک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور رونمایی شد.

در پایان این مراسم از جلیل سالاری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران ودکترمحسن  قدیری، مدیرعامل هلدینگ پترو پالایش اصفهان تقدیر شد.

 
برچسب: هلدينگ پتروپالايش اصفهان ، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری



https://jahaneghtesad.com/direct/16670


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |