جمعه 08 تیر، 1403

کدخبر: 16951 10:45 1403/04/04

از افتتاح واحد فولادسازی تا اتصال به آب خلیج فارس

دسته‌بندی: صنعت و معدن

از افتتاح واحد فولادسازی تا اتصال به آب خلیج فارس

دسته‌بندی: صنعت و معدن

شرایطی که بعد از حادثه تلخ شهادت رئیس جمهور و همراهان وی، برخی شرکت‌ها در رکود فرو رفتند و بسیاری نیز در کشور هم‌اکنون درگیر موضوع انتخابات و بعضاً حاشیه‌های آن هستند، بررسی عملکرد مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز نشان می‌دهد که این شرکت به صورت متمرکز و هدفمند، اهداف توسعه‌ای خود را با قدرت دنبال کرده و در کمتر از یک ماه به دو دستاورد بسیار بزرگ نائل شده است: در یک موفقیت بزرگ، آب خلیج فارس به کارخانه فولاد غدیر نی‌ریز رسید و در یک دستاورد درخشان دیگر، کارخانه فولادسازی این مجتمع به عنوان یکی از اولین کارخانه فولادسازی طرح‌های هفت‌گانه استانی، وارد مدار تولید شد.

بررسی ها نشان می‌دهد که مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در کمتر از ۷ ماه، عملیات احداث خط انتقال آب خلیج فارس (از مخزن گل گهر) به این کارخانه را از محل منابع داخلی خود به پایان رساند و با آب شیرین‌شده خلیج فارس، کام این واحد صنعتی و مردم شهرستان نی‌ریز در استان فارس شیرین شد. کل عملیات حفاری، لوله‌گذاری، ساخت ایستگاه‌های پمپاژ و تکمیل این خط انتقال آب ۱۱۰ کیلومتری با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومانی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز انجام گرفت تا آب موردنیاز واحد فولادسازی این مجتمع به صورت کامل و بدون نیاز به منابع آب زیرزمینی تأمین شود.

 

آغاز تولید مستمر در واحد فولادسازی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز

 

اجرای واحدهای فولادسازی طرح‌های هفت‌گانه استانی، سال‌ها بود که در کشور با رکود مزمن و تأخیر فرسایشی روبرو شده بود. به‌عنوان مثال، پروژه فولادسازی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز از سال 1386 قرار بود، اجرایی شود و این پروژه با تأخیری 17 ساله در سال 1403 وارد مدار شد. اما بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که در مجموع در دوره مدیریت جدید مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، پروژه احداث واحد فولادسازی این شرکت، عملاً جان تازه‌ای گرفت و این پروژه با سرعت و در 2.5 سال (۳۰ ماه)، وارد مدار تولید شد. نخستین شمش‌ها در کارخانه فولادسازی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز به ظرفیت ۱ میلیون تن در سال، در بهار سال ۱۴۰۳ به تولید رسید تا پرونده این پروژه استراتژیک در این شرکت بسته شود.

 

با وارد مدار تولید شدنِ واحد فولادسازی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، کشور در شرایطی قرار گرفته که می‌تواند رتبه خود در تولید جهانی فولاد را یک پله ارتقاء دهد. همچنین تکمیل این پروژه باعث ایجاد ۳۰۰۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم در شهرستان نی‌ریز و استان فارس شده است.

 

اهمیت اتصال فولاد غدیر نی‌ریز به آب خلیج فارس

فولاد غدیر نی‌ریز جهت پایدارسازی تولید شمش فولادی خود اقدام به احداث خط انتقال آب خلیج فارس (از مخزن گل گهر) به نی‌ریز کرد که این خط با موفقیت و در زمانی کمتر از ۷ ماه به بهره‌برداری رسید.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اجرای این پروژه انتقال آب، باعث شده تا این مجتمع دیگر نیازی به منابع آب زیرزمینی و سایر منابع آب منطقه نداشته باشد. حتی مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در یک اقدام اجتماعی بزرگ، حقابه خود از سد چشمه‌عاشق را که در احداث این سد سهم داشت، به مردم منطقه واگذار کرد تا کام مردم و خصوصاً کشاورزان این منطقه، شیرین و از مشکل خشکسالی در این منطقه کاسته شود.

 
برچسب: مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز ، خط انتقال آب خلیج فارس ، اتصال فولاد غدیر نی‌ریز به آب خلیج فارس



https://jahaneghtesad.com/direct/16951


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |