امروز و فردای خودروهای فرسوده

علی دماوندی کناری - پژوهشگر بازار خودروهای ایران هم به شدت فرسوده است. با توجه به قدرت خرید پایین مردم ، بازار خودرو مملو از خودروهای فرسوده شده و همین خودروهای فرسوده در حال معامله شدن هستند، سالی حدود ۵ الی ۵/۵ میلیون معامله خودرو در کشور اتفاق می افتد که فقط حدود ۱۵ درصد خودروی صفر و حدود ۸۵ درصد خودروهای کارکرده است.

شناسه خبر: 16688
امروز و فردای خودروهای فرسوده

بر اساس گزارش ها در سال 1401 حدود 22 میلیون خودروی سواری در حال تردد در ایران بوده که از این 22 میلیون خودروی در حال تردد ، 7/19 میلیون دستگاه تولید داخلی ، 2 میلیون آن مونتاژی و 700 هزار دستگاه وارداتی است . با این حال میزان خودروهای در حال تردد در کشور روند نزولی دارد که این روند ، بر خلاف روند های جهانی و روند رشد جمعیت است، علت آن هم این است که ورودی محدود شده و ظرفیت تولید در ایران کاهش پیدا کرده است.

از سوی دیگر ترکیب خودروها براساس برند هم به شدت محدود است، برند های که بالای 1 میلیون خودرو در ایران دارند فقط 3 برند است. حدود 8 میلیون دستگاه مربوط به سایپا و خانواده پراید است ، حدود 7 میلیون دستگاه پژو و حدود 4 میلیون بقیه مربوط به سایر محصولات ایران خودرو است که در مجموع سهم این سه خانواده 19 میلیون از 4/22 میلیون دستگاه خودرو در کشور است .

10 درصد خودرو های در حال تردد عمرشان بالای 20 سال است.22 درصد آنها عمرشان بین 15 تا 20 سال، 25 درصد بین 10تا 15 سال و حدود 57 درصد خودروها نیز بالای 10 سال هستند. این به معنای مصرف بنزین و آلایندگی بیشتر ، آلایندگی ، ایمنی کمتر و هزینه نگهداری بالاتر است. 13 درصد خودروها زیر 1000 کیلومتر کارکرد هستند و تقریبا صفر کیلومتر هستند. 28 درصد بین 1000 کیلومتر تا 100 هزار کیلومتر کار کرده اند و 24 درصد بین 100 تا 200 هزار کیلومتر کارکرده اند و اگر ماشین بالای 200 هزار کیلومتر را فرسوده بدانیم حدود 33 درصد خودروها در این محدوده هستند.

دائما از واردات خودرو و تاثیر آن در بازار صحبت می شود. اما ارزان ترین خودروهای در بازار 1 میلیارد و 350 میلیون تومان قیمت دارد. در حالی که متوسط قیمت معاملات خودرو در ایران 360میلیون تومان است. حتی ارزان ترین خودرهای وارداتی فاصله زیادی با قدرت خرید مردم و بدنه بازار خودرو دارد.

صنعت خودروی ما به دلایل اقتصادی دچار چالش است و هیچ چیز در آن مقیاس پذیر نیست. گرانی خودرو و قطعات و کاهش درآمد خانواده باعث شده تا خانوار نتوانند از خودروی خود نگهداری کنند، بنابراین با هر تصادف با مشکل مواجه می شود و عموما آن را تعمیر نمی کنند و یک خودرو فرسوده و آلاینده به تعداد خودروهای در حال تردد اضافه می شود.

به نظر می رسد سیاست گذاری صنعت خودرو با توجه به چالش های متعدد از جمله تقاضا و زیان انباشته ، قیمت گذاری دستوری ، محدویت های ارزی و... نیاز به بازنگری جدی دارد . اینکه سیاست گذار باید فکری برای قیمت گذاری دستوری و راهبری شرکت های خودروساز کند ، ضرورتی اساسی است چرا که با راهبری فعلی ، پیامد آن چیزی جز افزایش زیان انباشته و فرسودگی بیشتر خودروهای در حال تردد نخواهد بود .

ارسال نظر