جمعه 08 تیر، 1403

کدخبر: 16967 11:45 1403/04/04

افزایش ۹.۱ درصدی تولید فولاد در ایران طی ۵ ماه ابتدایی ۲۰۲۴

دسته‌بندی: صنعت و معدن

افزایش ۹.۱ درصدی تولید فولاد در ایران طی ۵ ماه ابتدایی ۲۰۲۴

دسته‌بندی: صنعت و معدن

فولادسازان ایرانی در ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ با افزایش ۹.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ میلیون تن فولاد تولید کرده‌اند. در بازه زمانی مورد بررسی ترکیه، ایران، هند، آلمان و بزریل سطح تولید محصولات فولادی را افزایش دادند ولی چین فولاد کمتری تولید کرد.

 ورد استیل لیست ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد جهان طی ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد. بر اساس این گزارش ایران با تولید ۱۴ میلیون تنی در رتبه نهمین تولیدکننده فولاد جهان قرار می‌گیرد. مقایسه این آمار با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد تنها ۵ کشور ترکیه، ایران، هند، آلمان و برزیل موفق شده‌اند تولیدات فولادی خود را در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش دهند.

افزایش ۹.۱ درصدی تولید فولاد در ایران طی ۵ ماه ابتدایی ۲۰۲۴

 

چینی‌ها در ۵ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۴۳۹ میلیون تن فولاد تولید کرده‌اند. کاهش تقاضا در بخش‌های داخلی چین و رکود حاکم بر بازار مسکن دلیلی شد تا از ابتدای سال سیاست کنترل تولید فولاد را دستور کار قرار دهند. آنها در مدت مورد بررسی نسبت به بازه زمانی سال قبل ۱.۴ درصد فولاد کمتری تولید کرده‌اند. هند با تولید ۶۱.۹ میلیون تنی در رتبه دوم قرار می‌گیرد. ضمن اینکه تولید فولاد در هند طی سال جاری ۷.۷ درصد افزایش یافته‌است.

 

ژاپن، آمریکا و روسیه به ترتیب با سهم ۳۵.۷، ۳۳.۴ و ۳۰.۹ میلیون تنی در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار می‌گیرند. تولید این ۳ کشور نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهش یافته‌است. ژاپن در ۵ ماه ابتدایی سال ۲.۳ درصد فولاد کمتری تولید کرد. آمریکا و روسیه نیز به ترتیب ۲.۴ و ۲.۵ درصد فولاد کمتری تولید کردند. بازار محصولات فولادی این دو کشور در ماه‌های گذشته در رکود فرو رفته‌است. پس از ریزش سنگین قیمت محصولات فولادی آمریکا به خصوص ورق گرم، سطح تولیدات فولاد این کشور تغییر کرد. بازار محصولات فولادی دریای سیاه نیز اکنون از کاهش تقاضا رنج می‌برد.

 

کره‌جنوبی، آلمان و ترکیه نیز با مشکل کاهش تقاضا برای محصولات فولادی دست و پنجه نرم می‌کنند ولی تولیدات آلمان و ترکیه در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال گذشته افزایش یافت. آلمانی‌ها در ۵ ماه ابتدایی از سال ۲۰۲۴ نزدیک ۱۶.۲ میلیون تن فولاد تولید کرده‌اند، این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۷ درصد افزایش یافته است. ترکیه نیز تولیدات فولاد خود را با افزایش ۱۹.۸ درصدی به ۱۵.۵ میلیون تن رساند. احتمال می‌رود سطح تولیدات ترکیه در ماه‌های آینده نزولی شود، زیرا بازار محصولات فولادی این کشور در دو ماه گذشته با ضعف شدید تقاضا مواجه شد.

 

ایران و برزیل در رتبه نهم و دهم بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان طی ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ قرار می‌گیرند. سطح تولیدات ایران در ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۲۴ با افزایش ۹.۱ درصدی به ۱۴ میلیون تن رسید. ایران در میان ۵ کشور این لیست با افزایش تولید در سال ۲۰۲۴ قرار می‌گیرد. ایران برای صعود به رتبه هشتم باید ترکیه را پشت سر بگذارد که سطح تولیدات خود را ۱۹.۸ درصد افزایش داده‌است. اگرچه با توجه به رکود بازار محصولات فولادی در بسیاری از کشور‌های جهان احتمال تغییر سطح تولید فولاد در ماه‌های باقی مانده تا پایان سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

برچسب: تولید فولاد ، تولیدکننده برتر فولاد جهان



https://jahaneghtesad.com/direct/16967


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |