شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 9841 18:15 1402/09/02

عملکرد موفق بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز ، تداوم ثبات در بازار ارز با سیاست‌های هشت‌گانه

عملکرد موفق بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز ، تداوم ثبات در بازار ارز با سیاست‌های هشت‌گانه

کارشناس مسائل ارزی با بیان اینکه بازارها در چند ماه گذشته با ثبات بوده و ‌همین روند برای ماه‌های آینده پیش‌بینی می‌شود تاکید کرد: بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز موفق بوده و انتظارات تورمی کاهش یافته است.

«سید کمال سیدعلی» درباره وضعیت ارز و عملیات روانی برای برهم زدن ثبات بازار ارز گفت: عملکرد بانک مرکزی در خصوص کنترل نرخ ارز خوب بوده و انتظارات تورمی کاهش یافته است و دیگر شاهد هجوم برای خرید به بازار ارز نیستیم.

 

وی تصریح کرد: عملکرد بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز موفق بوده است و با کنترل ریال و سیاست‌های انقباضی توانسته نرخ ارز را کنترل کند.

 

کارشناس مسائل ارزی توضیح داد: پیش از اعمال سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، فرد تسهیلات کلان دریافت می‌کرد و تا زمانی که آن را وارد حوزه تولید کند، برای کسب سود بخشی را وارد بازار ارز می‌کرد و دلار و یورو می‌خرید که این خود موجب کاهش ارز در بازار و التهاب آن می‌شد.

 

وی تاکید کرد: بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های هشتگانه همچون ایجاد مرکز مبادله ارز، تشکیل کمیته ارزی، ایجاد صندوق تثبیت ارز، اصلاح مقررات، کاهش مهلت بازگشت ارز صادراتی به ۸۰ روز، تقویت ابزارهای نظارتی، تغییر دیپلماسی و اهتمام به بازگشت ارز حاصل از صادرات توانسته بازار را کنترل کند.

 

سیدعلی با بیان اینکه در صورت ادامه شرایط موجود و مدیریت بازار مشکلات تورمی خواهیم داشت، افزود: با توجه به کنترل نرخ ارز از طریق واردات، تورمی به کشور وارد نمی‌شود، زیرا بین تورم و نرخ ارز همبستگی وجود دارد.

 

وی بیان کرد:

 

سیدعلی با اشاره به اینکه که بانک مرکزی در کنترل بازار ارز موفق بوده است، ادامه داد: اگر از طریق تورم نرخ ارز کنترل شود بهترین حالت ممکن است و بانک مرکزی نیز توانسته در شرایط که تورم بر کشور حاکم است نرخ ارز را کنترل کند.

 

وی در خصوص پیش‌بینی ثبات نرخ ارز در ماه‌های آینده، گفت: نرخ ارز متاثر از پدیده‌های اقتصادی همچون قیمت فروش نفت و شرایط اقتصادی حاکم بر منطقه و مربوط به مسائل داخلی است؛ هم اکنون بازارها دچار رکود است و براین اساس نرخ ارز نیز ثابت مانده است.

 

ایرنا

برچسب: بانک مرکزی ، نرخ ارز ، کنترل بازار ارز ، تورم نرخ ارز



https://jahaneghtesad.com/direct/9841


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |