جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 936 15:49 1401/12/14

سود نجومی دولت از خودروی تولید نشده!

دسته‌بندی: سیاست‌گذاری ، تجارت ، بورس ، خودرو

سود نجومی دولت از خودروی تولید نشده!

دسته‌بندی: سیاست‌گذاری ، تجارت ، بورس ، خودرو

برای این ۱۰۰ هزار خودرویی که هنوز وارد کشور نشده و گفته می‌شود حدود ۱۰۰۰ دستگاه آن وارد شده ۸۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند بنابراین تا الان دولت توانسته بابت خودرویی که هنوز حتی «تولید نشده» ۴۰ هزار میلیارد تومان به جیب بزند!

 پس از ۵ سال ممنوعیت واردات خودرو، ثبت‌نام‌ اولین خودروهایی که قرار است طی هفته‌ها یا ماه‌های آتی وارد کشور شود از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودروها در حال انجام است، آنگونه که وزارت صمت چندی پیش اعلام کرد شرط ثبت‌نام در این طرح علاوه بر داشتن گواهینامه، عدم پلاک انتظامی فعال، عدم خرید خودروهای داخلی از کارخانه طی ۴٨ماه گذشته، واریز و بلوکه کردن مبلغی به ارزش۵٠٠ میلیون تومان در حساب وکالتی فرد متقاضی است که به همین منظور ٢٢ بانک و چهار موسسه اعتباری از سوی وزارت صمت معرفی شده است. در حال حاضر بانک‌های دولتی نیز به صورت انبوه در حال ارسال پیامک به مشتریان خود هستند و از آنها می‌خواهند که «اگر پولی در حساب خود دارند «با تبدیل این حساب به یک «حساب وکالتی» از امکان ثبت‌نام و... بهره‌مند شوند. هر چند تاکنون برای این ۱۰۰ هزار خودرویی که هنوز وارد کشور نشده و گفته می‌شود حدود ۱۰۰۰ دستگاه آن وارد شده ۸۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند بنابراین تا الان دولت توانسته بابت خودرویی که هنوز حتی «تولید نشده» ۴۰ هزار میلیارد تومان به جیب بزند!

 اما ابهام در روش معامله این خودروهای وارداتی انتقاداتی را به دنبال داشته است. بسیاری از دولت انتقاد می‌کنند مردم چرا برای خودرویی که هنوز وارد نشده است باید ۵۰۰ میلیون تومان پول را بلوکه کنند. به‌طور مثال به این اظهارنظر محیرالعقول رییس سازمان بورس نگاه کنید که گفته است: «از آنجایی که زمان و تعداد خودروهای خارجی به کشور مشخص نیست، امکان عرضه آنها در بورس کالا وجود ندارد...» آقای عشقی توضیح داده که: «بر اساس بررسی‌های کارشناسی شده کالاهایی که هنوز خریداری نشده، امکان عرضه از طریق بورس کالا را ندارند. البته ‌بندی که تاکید داشت این خودروها صرفا از طریق بورس کالا عرضه شوند حذف شد و عرضه از طریق بورس کالا، به شرطی که کالا شرایط بورس کالا را داشته باشد امکان‌پذیر است.» این در حالی است که هنوز هیچ خودرویی از گمرک ترخیص نشده است و قیمت نهایی نیز بسته به ترخیص است. دیگر خبری از تصاویر عجیب و غریب واردات خودرو در گمرکات هم نیست و انگار اینگونه اخبار فقط برای دستیابی به همان «۵۰۰ میلیون تومان بلوکه شده» در حساب متقاضیان است. 

از طرف دیگر وزارت صمت به دنبال «حذف قرعه‌کشی» نیز هست و اتفاقا از همان مکانیزم «بلوکه شدن پول» قرار است در طرح جدید خود با عنوان «بزرگ‌ترین طرح فروش خودروهای داخلی» استفاده کند! چنانکه سخنگوی وزارت صمت در این باره گفته «در این طرح به صورت تقریبی نصف قیمت هر خودرو به عنوان ودیعه در حساب افراد مسدود خواهد شد که برای هر خودرو متفاوت خواهد بود و چنانچه تقاضا برای خودرویی از میزان عرضه آن خودرو بیشتر باشد، لیست انتظار تعریف می‌شود و نوبت برای تحویل خودرو مشخص خواهد شد.»

اینجا هم به نظر می‌رسد خودروسازان «کیسه‌»ای تازه برای پول‌های کسانی دوخته‌اند که این روزها با نوسان قیمت حتی با «کوییک» نیم میلیارد تومانی و تندر ۹۰ یک میلیارد تومانی هم مواجه شده‌اند و قدرت خرید همان خودروهای دست‌دوم را هم ندارند. 

 

منبع: روزنامه اعتماد

برچسب: جهان اقتصاد ، سازمان بورس ، بورس کالا ، واردات ، خودرو ، اخبار روز ، ممنوعیت واردات خودرو



https://jahaneghtesad.com/direct/936


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |