سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 261 15:38 1401/11/11
توزیع شیر در مدارس به کجا رسید؟

سرانجام ماجرای توزیع شیر در مدارس چه شد؟

دسته‌بندی: آموزش ، جامعه
توزیع شیر در مدارس به کجا رسید؟

سرانجام ماجرای توزیع شیر در مدارس چه شد؟

دسته‌بندی: آموزش ، جامعه

احیای طرح شیر مدارس، سبب ارتقای سرانه مصرف لبنیات در کشور می‌شود که به گفته تولیدکنندگان مشکلی در تامین شیرخام وجود ندارد و اجرای این طرح همت مسئولان را می‌طلبد.

بنابر آمار طی ۸ سال اخیر به دلایل متعدد، خبری از توزیع شیر مدارس در بین دانش آموزان نبوده که این موضوع در کنار بالابودن قیمت لبنیات و آزادسازی یارانه، تاثیر سوء بر سرانه مصرف داشته است.

 

بنابر آمار، سرانه کنونی مصرف لبنیات کمتر از ۷۰ کیلو است، درحالیکه سرانه مصرف در زمانیکه شیر یارانه ای خانوار و مدارس توزیع می شد، حداکثر ۹۵ کیلو بود که با احیای طرح توزیع شیر در مدارس انتظار می رود که مجدد به این عدد برسیم. 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با وجود شرایط مساعد تولید، مشکلی در تامین شیرخام توزیع شیرمدارس نداریم که با واگذاری برنامه شیرمدارس به وزارت جهاد و حمایت از اقشار آسیب پذیر، سرانه مصرف ارتقا می یابد.

پیشنهاد تخصیص اختلاف ارز نیما و ترجیحی واردات نهاده به توزیع شیرمدارس

آقای سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: تا ماه گذشته اتفاق خاصی در حوزه اختصاص بودجه توزیع شیرمدارس توسط سازمان هدفمندی یارانه ها نیفتاده است در حالی که عملا از فصل فعالیت مدارس حدود ۵ ماه بیشتر زمان باقی نمانده است.

 

بنی طبا ادامه داد: پیشنهاد ما به دولت آن بود که تمامی مابه التفاوت حذف ارز ترجیحی در بخش خوراک و نهاده‌های دامی را به شیر مدارس اختصاص دهد که این عدد رقمی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است که با احتساب حدود ۱۶ میلیون دانش آموز ایرانی در تمامی مقاطع تحصیلی می‌تواند در ۲۷۰ نوبت شیر با کیفیت رایگان توزیع کرد.

 

به گفته او، با توزیع ۲۷۰ نوبت توزیع شیر رایگان مدارس حدود ۳۰ درصد نیاز دانش آموزان به مواد مغذی شیر از جمله کلسیم تامین می‌شود.

 

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: توزیع شیرمدارس از مهمترین برنامه‌های غذایی در تمامی کشور‌های توسعه یافته در راستای کاهش هزینه‌های درمان خانوار، افزایش سلامت نسل و کاهش سوء تغذیه در کودکان است.

 

توزیع شیرمدارس به وزارت جهاد باید واگذار شود

آقای علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی محصولات لبنی گفت: بنابر آخرین اطلاعات، تصمیم اجرایی برای توزیع شیر مدارس اتخاذ نشده است، هم اکنون دیگر زمانی برای اتخاذ این تصمیمات باقی نمانده چرا که انعقاد قرارداد با کارخانه‌های لبنی حداقل نیازمند پروسه یک ماهه است که تا اتخاذ این تصمیمات به تعطیلات عید می‌رسیم.

 

او میزان اعتبار توزیع شیرمدارس را تابع تعداد دانش آموزان و تعداد دفعات توزیع اعلام کرد و گفت: بنابر آمار در سطح کشور ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون نفر دانش آموز داریم که تعداد دفعات توزیع و پرداخت به دانش آموزان کدام مقطع تحصیلی تابع تصمیمات دولت است؛ بنابراین بودجه مورد نیاز را نمی‌توان پیش بینی کرد.

 

ظفری ادامه داد: طی سال‌های اخیر بودجه توزیع شیرمدارس را به وزارت آموزش و پرورش دادند که این وزارتخانه در یکسال بودجه را صرف بازنشسته‌ها و سال بعد صرف خرید کیک و کلوچه کرد که با این وجود می‌توان گفت در توزیع بودجه شیر دانش آموزان انحراف صورت گرفت به طوریکه طی این سال ها، بخشی از اهداف هدفمند کردن یارانه‌ها روی زمین گذاشته شد.

 

مدیر عامل اتحادیه تعاونی محصولات لبنی گفت: سال گذشته با پیگیری‌های مکرر قرار شد، توزیع شیرمدارس در ۸ استان کمتر برخوردار  صورت گیرد که متاسفانه به محض تخصیص بودجه، اجازه هیچ گونه فعالیتی را ندادند و کماکان همانند قبل، موضوع شیر مدارس به بیراهه کشیده شد.

 

به گفته او، زمانی می‌توان به توزیع شیرمدارس امیدوار بود که دستگاه اجرایی وزارت آموزش و پرورش نباشد و این موضوع به وزارت جهاد یا وزارت بهداشت واگذار شود. هرچند بدلیل آنکه وزارت جهاد متولی تولید است، انتظار می‌رود برای تحقق اهداف و ارتقای سرانه مصرف حداقل ۱۰ درصدی، توزیع شیرمدارس به این وزارتخانه واگذار شود.

 

 مشکلی در تامین شیرخام توزیع مدارس نداریم

آقای مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور با بیان اینکه مشکلی در تولید شیرخام نداریم، گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید شیرخام نسبت به سال قبل رشد ۱۰ درصدی داشته باشد.

 

به گفته او، با توجه به خودکفایی در تولید شیرخام، توزیع شیرمدارس ارتباطی به تولید ندارد و هرمیزان که دولت بخواهد، تولیدکنندگان شیر تولید می کنند و در اختیار مسئولان برای اجرای توزیع شیر مدارس قرار می دهند.

 

عالی می گوید: توزیع شیر رایگان مدارس در ارتقای سرانه مصرف محصولات لبنی تاثیر بسزایی دارد چرا که متاسفانه ذائقه کودکان به نوشیدنی های مضر و تغذیه نادرست تغییر پیدا کرده است که در کنار تامین و تخصیص بودجه لازم برای تحقق این هدف، امر فرهنگ سازی هم باید صورت گیرد.

 

مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: با توجه به آنکه صادرکننده محصولات لبنی در دنیا هستیم و از طرفی حرف اول در دنیا در ارتباط با فرآوری محصولات لبنی را می زنیم؛ بنابراین در تامین توزیع شیر مدارس مشکلی نداریم.

 

بنابر آمار در سنوات گذشته رکورد توزیع ۷۰ نوبت شیرمدارس را داشتیم که این رقم کمتر از ۴ درصد نیاز  را تامین می کند، درحالیکه به طور استاندارد ۲۰۰ نوبت توزیع شیرمدارس در بین تمامی دانش آموزان باید صورت گیرد که اعتبار این موضوع از محل آزادسازی نهاده دامی قابل تامین است که انتظار می رود مسئولان به موضوع توزیع شیرمدارس توجه جدی داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب: جهان اقتصاد ، قیمت شیر ، اخبار روز ، توزیع شیر ، شیر مدارس ، شیر یارانه ای



https://jahaneghtesad.com/direct/261


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |