یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11223 14:30 1402/10/12

دولت اجازه صعود بورس را نمی‌دهد؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

دولت اجازه صعود بورس را نمی‌دهد؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که وضعیت کلی بازار سهام هم به این صورت است که دولت نشان داده که اجازه نخواهد داد بورس حرکت خاصی انجام دهد. در این شرایط آیا پیش ‌بینی بورس را میتوان بر صعود در نظر نگرفت؟

 بازار سهام در روزهای گذشته شرایط نوسانی را تجربه کرده است. آن‌طور که کارشناسان در گزارش‌های پیش بینی بورس می‌گویند بخشی از انجماد و بلاتکلیفی بازار به دلیل اخباری است که مشخص نیست چه زمانی به مرحله اجرا برسد.

 

نمونه اخیر آن اظهارات و وعده‌های رییس سازمان بورس درباره تغییر سیاست‌های مربوط به بخش خودروسازی است. آن‌طور که مجید عشقی رییس سازمان بورس گفته، وضعیت و عملکرد شرکت‌های خودروساز بزرگ در جلسه اخیر شورای‌عالی بورس مورد بررسی قرار گرفته است. وی اعلام کرده، این شورا خواستار تجدیدارزیابی دارایی‌ها، اصلاح ساختار مالکیتی و بازنگری در نظام تصدی‌گری دولت، لزوم واگذاری سهام دولتی، خروج از سرمایه‌گذاری‌های غیرمرتبط، افزایش بهره‌وری و مدیریت هزینه‌ها در دو خودروساز بزرگ کشور شده است.

 

وی اظهار کرده که با توجه به مشکلات و چالش‌های موجود در این صنعت که بعضا مزمن شده است، اعضای شورا متفقا بر انجام یک‌سری اقدامات اصلاحی عاجل برای برون‌رفت از این وضعیت تاکید کردند و مقرر شد در جلسات آتی شورای‌عالی بورس، با وزیر صنعت، معدن و تجارت مباحث کارشناسی تکمیلی مطرح و تصمیم مربوطه اتخاذ شود که مسلما نیازمند همراهی و انجام برخی اقدامات از سوی وزارت متبوع است.

 

گوش بورس از این صحبت‌ها پر است

در حال حاضر به نظر می‌رسد فعالان بازار سهام چندان این خبرها را جدی نگرفته‌اند و تابلوی بورس در یکی، دو روز اخیر هم بیانگر همین موضوع است. از سوی دیگر، بررسی اتفاقات ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که مسوولان بورس و همین‌طور متولیان خودرویی وزارت صمت وعده‌هایی را مبنی بر تغییر سیاست و رویه‌های جاری در این صنعت مطرح کرده‌اند، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

 

ضمن آنکه دستگاه‌هایی مثل شورای رقابت به صراحت مخالفت خودشان را با آزادسازی قیمت خودرو اعلام و بر دستوری بودن تغیین قیمت نیز تاکید کرده‌اند.

 

ایجاد دو گانگی در بازار سهام

مریم محبی، کارشناس ارشد بازار س در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: وعده‌هایی که رییس سازمان بورس داده‌اند می‌تواند برای کلیت بازار سهام مثبت باشد، اما متاسفانه همان‌طور که مشاهده می‌کنیم در یکی،دو روز گذشته این جنس اخبار سهام را جامد کرده و یک لختی به بازار داده و باعث دوگانگی شده است. چرا؟ به این دلیل که وعده‌های مطرح‌شده خوب است ولی سابقه به ما می‌گوید که به این وعده‌ها عمل نمی‌شود. بنابراین بازار سهام الان در مقابل اخبار مثبت رفتار مثبتی ندارد، بیشتر منفعل و جامد می‌ماند تا در عمل عملکرد مثبت را ببیند. اکنون این رویکرد را مشاهده می‌کنیم که علت آن وعده‌های تحقق نیافته قبلی است. در اینکه صنعت خودروسازی یکی از پنج صنعت بزرگ کشور از نظر عملکردی و از نظر میزان مبلغی که در آن در گردش است شکی نیست. از طرفی خود گروه خودرو در بازار سرمایه جایگاه بسیار بزرگی دارد و جزو سهم‌های ریالی محور مهم محسوب می‌شود. بنابراین هر‌گونه تغییر رویکردی در این صنعت در بازار سرمایه اثرگذار است.

 

دولت اجازه صعود به بورس نمی‌دهد؟

محمد‌مسعود غلامپور دیگر صاحب‌نظر بورس در همین باره به «جهان‌صنعت» گفت: همان‌طور که می‌دانیم مساله خودروسازان مدتی است که مطرح بوده و موضوعیت دارد و بارها در مورد آن از طرف مسوولان صحبت‌هایی در این خصوص شده، اما به سرانجام نرسیده است. با توجه به مسائلی که در حاکمیت شرکت‌های بورسی داریم و هدف غایی‌ای که برای این شرکت‌ها وجود دارد متاسفانه واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد، اما اگر این موضوع و وعده‌هایی که داده شده اتفاق بیفتد و به سمت واگذاری سهام دولت برویم موضوع مهمی برای شرکت‌های خودروسازی خواهد بود، ‌ولی با توجه به روند گذشته این اتفاق نمی‌افتد و دولت همچنان حاضر نیست این واگذاری را به شرکت‌های دیگر انجام دهد.

 

وی ادامه داد: وضعیت کلی بازار سهام هم به این صورت است که نظر دولت نشان می‌دهد که اجازه نخواهد داد بازار حرکت خاصی انجام دهد. فقط با یک‌سری اخبار فعلا دنبال این هستند که هیجانی را در بازار ایجاد کنند.

 

پیش بینی بورس

دیروز شاخص کل بورس تهران برای دومین روز متوالی ریزش کرد و به علاوه، برای دومین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد.

 

دیروز ۲۰۹  میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد تا در مجموع دو روز اخیر بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس خارج شود.

 

در نقطه مقابل دیروز ارزش معاملات خرد سهام اندکی رشد کرد. ارزش معاملات خرد با افزایش ۶ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان رسید.

 

در حال حاضر واکنش سرمایه‌گذاران و سهامداران و همچنین پیش بینی بورس تحت تاثیر عوامل بنیادی است؛ وقتی شرکت‌های تولیدی تحت تاثیر قوانین مالیاتی، عوارض صادرات، حقوق دولتی و‌… قرار می‌گیرند حاشیه سود پایین‌تری پیدا می‌کنند، سهامداران هم نسبت به این‌گونه سرمایه‌گذاری خود ناامید می‌شوند به همین دلیل نتیجه نهایی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران مهم است.

 

اما اگر بخواهیم پیش بینی بورس را بر اساس تحلیل تکنیکال در نظر بگیریم، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان روز گذشته با افت ۷۷۷۴ واحدی به اعداد کمتر از ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار واحدی رسید تا سطح حمایت کوتاه مدت مد نظر اهالی تکنیکالیست آسیب دیده باشد.

 

بیشترین تغییرات شاخص کل در این روزها به زحمت یک درصد (مثبت یا منفی) می‌رسد. به همین خاطر تکنیکالیست‌ها مفروضات خود را همچنان پا برجا می‌دانند و میانگین‌های متحرک، الگوهای کلاسیک ایجاد شده در شاخص به همراه اندیکاتورهای مهم مثل Rsi اندیکاتور MACD همگی یک سیگنال خوب به پیش بینی بورس مخابره می‌کنند اما ارزش کم معاملات چیز دیگر را مطرح می‌کند.

 

جهان صنعت

برچسب: بورس ، بازار سهام ، پیش بینی بورس



https://jahaneghtesad.com/direct/11223


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |