چهارشنبه 06 تیر، 1403

کدخبر: 16733 13:35 1403/03/28
در نشست هم اندیشی اعضای انجمن نورد کاران فولاد مطرح شد:

تحمیل زیان به نوردکاران با سیاست های ارزی اجباری

دسته‌بندی: صنعت و معدن
در نشست هم اندیشی اعضای انجمن نورد کاران فولاد مطرح شد:

تحمیل زیان به نوردکاران با سیاست های ارزی اجباری

دسته‌بندی: صنعت و معدن

جهان اقتصاد: در نشست اعضای انجمن نورد کاران فولاد کشور ضمن اشاره به مشکلات ناشی از الزام بازگشت ارز صادرات با نرخ نیمایی تاکید شد؛ نورد کاران به دلیل تولید بالاتر از نیاز داخل چاره ای جز صادرات ندارند.

بر اساس این گزارش؛ در نشست انجمن نوردکاران فولاد کشور، اعضای این انجمن به آسیب شناسی چالش های حوزه نورد بویژه در بخش صادرات محصولات زنجیره فولاد پرداخته و مدیران و فعالان این حوزه به بیان دیدگاه و آسیب ها و موانع موجود پرداختند.  

 احمد خوروش، رئیس هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران، در ابتدای جلسه در تشریح وضعیت صنعت نورد کشورگفت: جلساتی همراه با اعضای انجمن با مشاور وزیر صمت و دیگر مسئولان این وزراتخانه از ابتدای سال برگزار شده اما متاسفانه جلسات و گفتگو ها نتیجه ای در پی نداشته است

خوروش در ادامه برنامه‌ریزی برای برگزاری این جلسه هم‌اندیشی با حضور صاحبان صنایع نورد فولاد کشور را برای دریافت نظرات و پیشنهاد صنعت کاران محترم دانست و از شرکت‌کنندگان درخواست ارائه راهکارهای پیشنهادی خود برای حل معضلات این صنعت را کرد.

در ادامه جلسه امینی‌فر دبیر انجمن نوردکاران فولادی کشور نیز ضمن تایید برگزاری جلسات متعدد با مسئولان ذیربط، از پیگیری‌های مداوم دست‌اندرکاران انجمن از بانک مرکزی، وزارتخانه، قوه قضائیه و هر سازمان صاحب قدرت در تصمیم‌گیری برای صنعت فولاد خبر داد.

همچنین سلمانپور از اعضای فعال انجمن نوردکاران فولادی کشور، با اشاره به اینکه همیشه صنعت فولاد با چالش‌ها و مشکلات متعدد روبه رو بوده و خواهد بود، مسئله فعلی صنعت فولاد را مشکل توقف صادرات به علت مصوبات دولتی عنوان کرد و گفت: تمرکز ما بر صادرات فقط برای تداوم صادرات نیست بلکه جهت مازاد تولید بودن صنعت نورد نسبت به مصرف داخلی ناچار به صادرات هستیم.

وی ادامه داد: در صورت عدم صادرات در این بخش، صادرکننده‌ای که قبلا صادرات داشته مجبور به عرضه محصولات خود در بازار داخل بوده و کل زنجیره فولاد و کل تولیدکنندگان را چه صادرکننده باشند و چه نباشند را تحت تاثیر منفی خود قرار می دهد. سلمانپور با اشاره به صدور بخش‌نامه الزام برای عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما و اجرا شدن آن از ابتدای سال جاری، بیان داشت: از زمان مطرح شدن این مصوبه قریب 100 نامه مختص این موضوع به مسئولان مختلف از جمله رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور، شورای امنیت ملی، نمایندگان مجلس، وزارت صمت و ... ارسال شده است اما با اظهار تاسف نتیجه مثبتی حاصل نشده است. 

او علاوه بر اشاره به مکاتبات مختلف با سازمان‌های تصمیم‌گیر ، از برگزاری جلسات متعدد با مسئولان وقت از جمله وزیر صمت، رئیس بانک مرکزی، رئیس اتاق بازرگانی، مشار عالی و معاونین وزیر صمت و ... خبر داد و اظهار داشت: هرچند در صحبت با مسئولان مختلف موارد مطروحه از طرف تولیدکنندگان تایید می‌شود اما هیچ اقدامی که منجر به مرتفع شدن معضلات صنعت نورد شود در عمل صورت نگرفته است. 

این فعال صنعت فولاد، در رابطه با چرایی الزام بحث صادرات برای بخش نورد فولادی بیان کرد: با توجه به ظرفیت تولید 32 میلیون تنی مقاطع طویل فولادی، حدود ۱۴٫۵ میلیون آن سال گذشته تولید شده و مصرف ظاهری آن 11 میلیون تن بوده و حدود 3/5 میلیون تن صادرات انجام شده است. 

به گفته این فعال صنعتی با توجه به این آمار، صنعت نورد در بخش مقاطع طویل با مازاد تولید شدید مواجه است و در صورت عدم صادرات این مازاد، بخش قابل توجهی از این صنعت به تعطیلی کشانده خواهد شد. وی در رابطه با ریشه این مشکل اظهار داشت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که تولیدکننده بخش نورد، مواد اولیه خود را از بورس کالا با نرخ ارز آزاد و حتی گران‌تر از آن تهیه می‌کند.

سپس افزود: در حال حاضر تختالی که در بورس کالا در حال معامله است، عملا با دلار 58 هزار و 800 تومان در حال عرضه است. همچنین شمش فولادی در معاملات اخیر با نرخ  22 هزار و 170 تومان معامله شد که در واقع با دلار 50 هزار تومان می باشد .این در حالی است که دولت با شرایط خرید مواد اولیه با نرخ ارز آزاد، انتظار بازگشت ارز با نرخ دلار 42 هزار تومان را دارد!

سلمانپور با ارائه قیمت تمام شده یک تن میلگرد ضمن اشاره به عدم صرفه اقتصادی تولید آن، مطرح کرد: در صورت صادرات 1 تن میلگرد، بیلت آن باید از بورس کالا با قیمت 22 هزار و170 تومان بدون ارزش افزوده خریداری کند، 36 هزار تومان هزینه کارمزد به بورس کالا باید داده شود، 16 درصد مارجین میلگرد طبق مصوبه وزارت صمت که به مراتب کمتر از هزینه های تولید میلگرد است، بدین ترتیب هزینه تمام شده هر کیلو میلگرد حدود 26 هزار و 700 تومان است.

این در حالی است که میلگرد در حال حاضر با قیمت 480 دلار exwork در حال صادرات است که با نرخ دلار نیمایی 42 هزار و 100 تومانی، به قیمت هر کیلو حدود 20 هزار تومان صادر می‌شود. در این میان 6 هزار و 700 تومان باید سوبسید به صادرات دهیم که عملا یک زیان هنگفت برای تولیدکننده است. 

سلمانپور علاوه بر موارد فوق، به معضلاتی دیگری مانند وجود کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف نیز اشاره کرد و افزود: عملا این کارت‌ها آسیب جدی به برند ایرانی وارد کرده است، ضمن این که هیچ حاصلی نیز برای دولت ندارد چرا که حتی یک دلار نیز از طریق صادرات با این کارتها به کشور باز نمی‌گردد.

او نیز مشکلاتی دیگری از جمله، غیرمنطقی بودن قیمت‌گذاری مقاطع فولادی در بورس کالا بر اساس نرخ پایه شمش بجای قیمت معامله شده شمش ، محدودیت برق و گاز در مقاطع محتلف زمانی، عرضه مهندسی شده مواد اولیه در بورس کالا و صدرو روزانه جرائم متعدد بی‌‌پایه، افزایش  لجام گسیخته بهای حامل‌های انرژی، هزینه تامین مالی برای تولیدکنندان و در نهایت بحث تشکیل پرونده‌های تعزیراتی که بیشترین اشکالات وارده از خود مصوبات است، مواردی است که در حال فلج کردن صنعت نورد کشور است. وی تاکید کرد: بر همه واضح و مبرهن است که توازن توزیع سود در بخش‌های مختلف زنجیره به هیچ وجه متناسب نیست. بدین ترتیب که در بخش بالادست سهم این سود به مراتب بالاتر بوده و بخش پایین دست عملا در زیان است.





https://jahaneghtesad.com/direct/16733


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |