دوشنبه 17 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 9940 22:00 1402/09/06
رییس کل بانک مرکزی :

افزایش سقف وام دانش‌بنیان‌ها به ۷۵۰ میلیون تومان

رییس کل بانک مرکزی :

افزایش سقف وام دانش‌بنیان‌ها به ۷۵۰ میلیون تومان

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در خصوص تسهیلات قرض الحسنه گفت: از جمله اقدامات ماه‌های اخیر افزایش سقف قرض‌الحسنه به ۳۰۰ میلیون و سقف تسهیلات کسب و کارهای کوچک دانش‌بنیان به ۷۵۰ میلیون تومان است.

آیین رونمایی از وام قرض الحسنه بدون کارمزد امروز یکشنبه با حضور محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی و احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. در این آیین، از تمبر وام قرض الحسنه بدون کارمزد توسط رییس کل بانک مرکزی، رییس پست ایران و مدیرعامل بانک رسالت رونمایی شد.

 

فرزین در این آیین با اشاره به سیاست های اخیر بانک مرکزی در توسعه بانکداری تخصصی، گفت: در سیاست‌های اخیر بانک مرکزی که اعلام کردیم به دنبال توسعه بانکداری تخصصی هستیم. بانکداری تخصصی هم ابعاد متفاوتی دارد چون الان آنچه در نظام بانکی کشور در حال انجام است و تقریبا همه بانک‌ها عملیات مشابه را انجام می‌دهند، در کمتر کشوری مشاهده می‌شود.

 

وی با بیان اینکه باید بانک‌ها را بر اساس فعالیت‌های متفاوتی که انجام می‌دهند، دسته بندی کنیم، ادامه داد: بانک‌ها را باید با توجه به تخصص‌شان و اهداف نظام بانکداری کشور دسته بندی کنیم.


‌رئیس کل بانک مرکزی گفت:این اقدام در بانک مرکزی در حال انجام است. همچنین در حال تهیه اساسنامه بانک‌های تجاری، توسعه‌ای، قرض الحسنه و بانک‌های جامع هستیم که در آینده نزدیک آن را عملیاتی می‌کنیم. امروزه بانکداری توسعه‌ای که در کشور وجود دارد عملا بانکداری توسعه‌ای نیست چرا که مدل تامین مالی بانک توسعه‌ای متفاوت است و باید تغییرات اساسی در اساسنامه این بانک‌ها ایجاد و البته آنها را تامین مالی کنیم.

 

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: اگر بانک توسعه‌ای راه اندازی می‌کنیم باید بتواند بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات را تامین مالی کند. در این زمینه عقیده مشترکی بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی وجود دارد.

 

وی درباره بانک‌های تجاری تاکید کرد: در حال بررسی ایجاد تفاوت در فعالیت بانک‌های تجاری و تغییر اساسنامه شان هستیم. به همین جهت روی برخی بانک‌ها برای بانکداری تجاری تمرکز داریم و یکی از این موارد هم بانکداری قرض الحسنه است.

 

فرزین درباره بانکداری قرض الحسنه خاطرنشان کرد: بانکداری قرض الحسنه منابع خرد را برای نیازهای ضروری و غیرتجاری مردم در قالب وام‌های کوتاه مدت با نرخ سود پایین تامین می‌کند. بنابراین باید جایی باشد که این وام ها را دریافت کنند چون آنها با این وام ها نمی‌توانند کار تجاری انجام دهند و نیاز روزمره‌شان را برآورده می‌کنند. بنابراین برنامه ریزی بانک مرکزی این است که نظام قرض الحسنه را به این سمت ببریم.

 

به گفته این مسئول بانک مرکزی، هر جا که سپرده‌ای از مردم باشد نظارت بانک مرکزی هم وجود دارد. در بانک مرکزی، بانکداری قرض الحسنه جزو اهداف است. در توسعه این بانکداری کوتاهی نمی‌کنیم تا بتواند نیازهای خرد افراد جامعه را تامین کند.

 

رییس کل بانک مرکزی  در ادامه سخنان خود اظهار داشت: مسأله نظارت مهم است و باید در بانک‌ها نظارت متفاوت داشته باشیم. حوزه فعالیت بانک‌ها متفاوت است و به همین دلیل نحوه نظارت در روزهای آینده توسط بانک مرکزی تغییر می‌یابد.

 

فرزین ادامه داد: تسهیلات تکلیفی از سال‌های گذشته توسط مجلس تعیین می‌شود و امسال در بودجه پیشنهاد دادیم برای کنترل تورم، میزان این تسهیلات در شورای پول و اعتبار تعیین شود.

 

این مقام مسئول بانک مرکزی اظهار داشت: برخی از بانک‌ها مثل بانک ملی، بانک جامع هستند که برای این بانک‌ها اساسنامه بانکداری جامع تدوین می‌کنیم. بانک‌های ملی و سپه در کشور حدود هفت هزار شعبه دارند که در همه ایران گسترده هستند و می‌توانند نیازهای مردم را پوشش دهند.


وی تاکید کرد: برای بانک‌هایی که دانش بنیان‌ها را تامین مالی می‌کنند نیز اساسنامه تدوین می‌شود. اگر بتوانیم بانک‌ها را دسته‌بندی کنیم، مدل نظارتی هر بانک هم متفاوت می‌شود هر چند این امکان وجود ندارد که روی همه بانک‌ها یک مدل نظارت داشته باشیم.  
رییس کل بانک مرکزی گفت: در این زمینه اقداماتی را شروع کردیم و نظارتی که در ماه‌های آینده در بانک مرکزی آغاز می‌شود با چیزی که الان وجود دارد، متفاوت است.


فرزین در خصوص قانون جدید بانک مرکزی اعلام کرد: این قانون گامی به سمت جلو برای استقلال و اقتدار بانک مرکزی است که پس از ۱۰ سال در مجلس تصویب شد و معتقدم از قانون ۵۱ بهتر است و اختیارات بیشتری در زمینه نظارت بر شبکه بانکی به بانک مرکزی می‌دهد.


فرزین درباره اقدامات بانک مرکزی در خصوص تسهیلات قرض الحسنه گفت: افزایش سقف وام قرض الحسنه به ۳۰۰ میلیون تومان، تغییر روش کارمزد، اصلاح ضوابط وجوه سپرده شده در قرض‌الحسنه از جمله اقدامات بانک مرکزی است. دیگر اقدام مناسب بانک مرکزی این است که به صورت غیرحضوری فعالیت بانکی همچون افتتاح حساب و اعتبارسنجی انجام می‌دهد.


وی یادآور شد: بانک ملی و سپه اجازه دارند این وام ۳۰۰ میلیونی را پرداخت کنند. اصلاح ضوابط وجوه اداره شده و غیره را هم داشتیم. از جمله اقدامات ماه‌های اخیر افزایش سقف قرض‌الحسنه به ۳۰۰ میلیون و سقف تسهیلات کسب و کارهای کوچک دانش‌بنیان به ۷۵۰ میلیون تومان است.


وی افزود: توسعه بانکداری قرض‌الحسنه از اهداف بانک مرکزی است و به دنبال تقویت فعالیت قرض‌الحسنه تک شعبه‌ای هستیم البته نظارت هم وجود خواهد داشت.

 

 

کارآفرین نیوز

برچسب: بانک مرکزی ، رئیس کل بانک مرکزی ، دانش بنیان ، وام قرض الحسنه ، وام دانش بنیان



https://jahaneghtesad.com/direct/9940


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |