کدگذاری مشاغل کشاورزی، نیاز نظام برنامه ریزی در راستای اجرای وظایف حاکمیتی وزارت جهادکشاورزی

شناسایی و کدگذاری مشاغل و فعالیت های اقتصادی حوزه کشاورزی براساس الگوهای طبقه بندی بین المللی مشاغل به منظور هویت بخشی به مشاغل و شاغلین بخش کشاورزی، بعنوان نیاز نظام آمار، برنامه ریزی و تصمیم گیری مدیریت بخش دولتی، در راستای اعمال وظایف حاکمیتی وزارت جهادکشاورزی بوده و پروژه ای است که در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مورد پیگیری و اقدام است.

شناسه خبر: 19385
کدگذاری مشاغل کشاورزی، نیاز نظام برنامه ریزی در راستای اجرای وظایف حاکمیتی وزارت جهادکشاورزی

به گزارش" جهان اقتصاد "توجه به موضوع مشاغل بخش کشاورزی و منابع طبیعی و شناسایی، احصا و کدگذاری آنها براساس استانداردهای بین المللی بعنوان یک وظیفه حاکمیتی یکی از راهبردهای تشکیل ساختار نظام صنفی کشاورزی نیز می باشد.

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در راستای اجرای احکام مندرج در قانون سیاست های اجرایی اصل 44، قانون مدیریت خدمات کشوری و مصوبات ستاد کاهش تصدی ها و اجرای وظایف حاکمیتی و تصدی گری از سال 1388 از بدو تشکیل و استقرار نظام صنفی کشاورزی با تشکیل کارگروه های تخصصی در سطح وزارت جهادکشاورزی و همچنین تعامل مستمر با مرکز آمار ایران بعنوان متولی ملی این امر در خصوص شناسایی، طبقه بندی، کدگذاری و استانداردسازی مشاغل و فعالیت های اقتصادی بخش کشاورزی اقدام نموده است.

در همین راستا تاکنون 625 عنوان فعالیت اقتصادی شغلی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در بخش کشاورزی، شناسایی و کدگذاری شده است. همسو با سیاست ها و برنامه های دولت در جهت نظم بخشی به شاغلان و فعالیت های اقتصادی بخش کشاورزی و منطبق با آئین نامه اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی مصوب هیات وزیران، این تعداد از مشاغل و فعالیت های اقتصادی در زیربخش های هفت گانه زراعت، باغبانی، دامپروری، طیور و ماکیان،شیلات، منابع طبیعی، خدمات و صنایع تبدیلی شناسایی و کدگذاری گردیده است و مبنای صدور پروانه کسب کشاورزی می باشند.

لازم به ذکر است به رسمت شناخته شدن فعالیت های اقتصادی و مشاغل کشاورزی بعنوان شغل رسمی در کنار مشاغل شهری از طریق شناسایی، طبقه بندی و کدگذاری بین المللی آنها، نیاز دیرینه ای بوده است که به واسطه تشکیل ساختار نظام صنفی کشاورزی در کشور اجرایی گردیده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار