بازگشت به ریل تخصص گرایی/ پایان آزمون و خطا در وزارت صمت

شناسه خبر: 175286
بازگشت به ریل تخصص گرایی/ پایان آزمون و خطا در وزارت صمت

بنیامین نجفی/ خبر نگار اقتصادی

رئیس دولت چهاردهم از زمان رقابت های انتخاباتی تا پس از کسب رای از سوی مردم بر یک شعار کلیدی تاکیدی خاص داشت «استفاده از نظرات کارشناسی و بهره‌مندی از متخصصان و کارشناسان».

با شروع به کار دولت جدید شاهد این امر بودیم که رئیس‌جمهور و بدنه دولت بدون توجه به نگاه های جناحی وحزبی تلاش کردند تا افراد متخصص و خبره را در جایگاه‌های مختلف انتخاب و منصوب کنند. در ادوار گذشته‌اقتصاد کشور به دلیل فاصله گرفتن از نظرات کارشناسی‌و متمایل شدن به سمت دیدگاه های جناحی، دچار آسیب‌هایی شده بود اما حالا نشانه ها حاکی از آن است که‌دولت جدید ریل کشور را به سمت استفاده از شایستگان واجرای سیاست های کارشناسی تغییر داده است. 

یکی از مصداق های این رویکرد تازه در وزارت‌صنعت،معدن و تجارت قابل مشاهده است.

وزارت صمت‌که شاید به عنوان استراتژیک ترین و راهبردی ترین‌وزارت‌خانه اقتصادی کشور شناخته می شود، در سالیان‌گذشته دستخوش تغییر و تحولات زیادی در ساختار خودشد که بسیاری از آن ها جنبه آزمون و خطا داشت. 

این تغییرات پی در پی هم در ساختار و هم در سطح افرادسبب وارد آمدن لطماتی به بدنه این وزارت‌خانه شده بود اماحالا به نظر می رسد در دوره محمد اتابک، وزیر صمت‌دولت چهاردهم شاهد رویکرد جدیدی هستیم که با گذشته‌بسیار متفاوت است. 

شرایط حساس اقتصاد کشور سبب شده است که دیگرجایی برای آزمون و خطا نباشد و وزیر صمت هم با درکاین امر مهم، در مدت اخیر دست به انتصاب هایی زدهاست که بارقه های امید را در میان فعالان اقتصادی،تولیدکنندگان و تجار زنده کرده است. 

انتصاب های وزیر صمت به گونه ای رقم خورده که تقریبادر همه موارد و اکثریت قریب به اتفاق معاونان از نیروهای بدنه خود این وزارتخانه بوده اند و به سیاست فاجعه بار انتقال اتوبوسی مدیران پایان داده شد.

در واقع مدیرانی‌منصوب شده اند که کاملا با سبقه و ساختار این‌وزارت‌خانه آشنایی دارند و هر یک در دوران مدیریت شاندر ادوار گذشته توانسته اند آثار مثبتی بر جای بگذارند،افرادی که غالبا در میان فعالان اقتصادی وصنعتگران به خوشنامی و تخصص گرایی شهره هستند.  

وزیر جدید صمت پس از در دست گرفتن سکان این‌وزارتخانه، در اولین حکم رسمی خود محمد آقاجانلو ازچهره های باسابقه در حوزه معدن و صنایع معدنی را به‌عنوان سرپرست سازمان ایمیدرو منصوب کرد.

آقاجانلوپیش از این در جایگاه قائم ‌مقام و مشاور ارشد اجرایی‌رئیس هیئت عامل و معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع‌معدنی این سازمان فعالیت داشته است.

او که دانش‌آموخته رشته مهندسی مواد و متالورژی ازدانشکده فنی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشداست، در سال‌های گذشته مدیریت دفتر صنایع معدنی‌ایمیدرو را برعهده داشته . 

در انتصاب های بعدی اتابک، وجیه الله جعفری را که‌سابقه ریاست سازمان ایمیدور را در دولت های دوازدهم وسیزدهم در کارنامه خود دارد، به عنوان معاون معادن وفرآوری مواد منصوب کرد تا یکی از خوشنام ترین افراد به‌وزارت صنعت بازگردد.

در حکمی دیگر از طرف وزیر صمت، ابراهیم شیخ به‌سمت معاون صنایع عمومی وزارت صمت منصوب ومعرفی شد.

شیخ،رئیس هیات مدیره مجتمع کشتی سازی‌فراساحل ایران،رئیس هیات مدیره مناطق ویژه اقتصادی‌گرمسار و ایزوایکوی بندرعباس، مدیر توسعه مدیریت ومنابع انسانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،کمیته علمی المپیادمدیریت و اقتصاد کشوری، معاون‌شهردار تهران و رئیس هیات مدیره سازمان بازنشستگی‌شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد. 

معاون جدید صنایع عمومی وزارت صمت، دارای‌تحصیلات مدیریت صنعتی از دانشگاه شهید بهشتی ومدرک دکتری مدیریت دولتی از دانشگاه علامه طباطبایی‌است.

همچنین با حکم اتابک، فرشاد مقیمی به عنوان‌رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع یا همانایدرو معرفی شد.

انتخاب مقیمی که یکی از مدیران جدیدبا سابقه در وزارت صمت است در دولت های مختلف - ازدولت یازدهم تا سیزدهم - دارای سمت های مختلفی دربخش های صنعتی کشور بوده است.

او که مدیرعاملی‌سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی رادر دولت‌سیزدهم و مدیرعاملی ایران خودرو را در دولت دوازدهم برعهده داشته، در حالی به ایدرو می رود که به عنوان چهره‌های متخصص و نوگرا در حوزه صنعت شناخته می شود. 

همچنین رضا انصاری یکی از نخستین دانش آموختگان رشته تکنولوژی را در راس شرکت شهرک های صنعتی و یونس الستی یکی از موفق ترین معاونان توسعه منابع و نیروی انسانی در میان دستگاه های دولتی به جای خودش بازگشت که همه این ها نشانه هوشمندی در انتصابات است.

اما در یکی از آخرین احکام اتابک محمد صادق مفتح‌یکی از مدیران با سابقه وزارت صمت را به عنوان قائم‌مقام وزیر در امور بازرگانی منصوب کرد.

 مفتح در زمان‌دولت دوازدهم با سکانداری علیرضا رزم‌حسینی، در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹، نیز در همین سمت فعالیت داشت و باحکم وزیر وقت به عنوان قائم مقام خود در امور بازرگانی‌منصوب شده بود. او دارای دکترای مدیریت کسب‌و‌کاراست و به عنوان مدیری از بدنه خود وزارت صنعت شناخته‌می شود. 

محمد اتابک تاکید دارد که با توجه به تخصصی شدن مسائل تجارت داخلی و خارجی و اهمیت تنظیم بازار وکنترل قیمت‌ها که اثر آن بر معیشت مردم در شرایط کنونی‌حائز اهمیت است، انتخاب مدیرانی با ویژگی های بارزاخلاقی، سلامت کاری و توانمندی‌های حرفه ‌ای، نشانه‌ای از توجه خاص وزارت صمت و دولت چهاردهم به امورتجاری و بازرگانی کشور است.

مجموعه انتصاب های‌اخیر در وزارت صمت نشان دهنده این موضوع است که یکبار دیگر فضای سیاست‌گذاری تولید و تجارت به سمت تخصص گرایی و کارآمدی چرخش خواهد کرد و حضورافرادی از بدنه صنعت کشور زمینه ساز امید فعالان‌اقتصادی و تولیدکنندگان خواهد شد و می تواند چشم‌انداز آن ها را نسبت به آینده روشن و مثبت کند. 

وضعیتی که در سال های گذشته تا حدودی کم رنگ شده‌بود و حالا یکبار دیگر فارغ از مسائل جناحی و سیاسی،مدیرانی به وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده اند که دروهله اول به شایسته سالاری و تخصص گرایی اهمیت میدهند وبعد از آن می خواهند بدون آزمون و خطا ریل تولیدتجارت کشور را به سمت توسعه پیش ببرند

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار