اتّحادی از ناظر و منظور: در باب سند ملی جستجو و نجات هوایی

«دانشنامه موجز حقوق هواپیمایی اِلگار» که پیشتر در شماره (۸۳۶۲) روزنامه جهان اقتصاد از آن با عنوان «یک نگاه و چند انتقاد»، گفت ‎وگویی کوتاه داشته ‎ام در پایان مدخل مربوط به «عملیات جستجو و نجات» (مدخل شماره ۱۳۵)، به دو مطلب بسیار ارزشمند و قابل توجه اشاره می‎کند. نخست آنکه اگرچه به موجب کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین ‎المللی (کنوانسیون ۱۹۴۴ شیکاگو) مسئولیت کمک و یا مساعدت به هواپیمای در حال (دچار) مخاطره بر دوش دولت‎های متعاهد قرار گرفته است اما اجرا یا پیاده ‎سازی عملی این مسئولیت، امری ساده به شمار نمی ‎رود. دوم آنکه جدای از نگرانی ‎ها و ملاحظات حقوقی مرتبط، محدودیت ‎های فنی، در ردیف موانع عمده عملیات جستجو و نجات هوایی قرار می گیرند.

شناسه خبر: 174122
اتّحادی از ناظر و منظور: در باب سند ملی جستجو و نجات هوایی

«دانشنامه موجز حقوق هواپیمایی اِلگار» که پیشتر در شماره (8362) روزنامه جهان اقتصاد از آن با عنوان «یک نگاه و چند انتقاد»، گفت ‎وگویی کوتاه داشته ‎ام در پایان مدخل مربوط به «عملیات جستجو و نجات» (مدخل شماره 135)، به دو مطلب بسیار ارزشمند و قابل توجه اشاره می‎کند. نخست آنکه اگرچه به موجب کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین ‎المللی (کنوانسیون 1944 شیکاگو) مسئولیت کمک و یا مساعدت به هواپیمای در حال (دچار) مخاطره بر دوش دولت‎های متعاهد قرار گرفته است اما اجرا یا پیاده ‎سازی عملی این مسئولیت، امری ساده به شمار نمی ‎رود. دوم آنکه جدای از نگرانی ‎ها و ملاحظات حقوقی مرتبط، محدودیت ‎های فنی، در ردیف موانع عمده عملیات جستجو و نجات هوایی قرار می ‎گیرند. 


در ایران، هیأت وزیران در تبصره ماده (21) «آیین ‎نامه نظارت بر ارائه خدمات ناوبری هوایی غیرنظامی» (مصوب 16/06/1401) از «سند ملی جستجو و نجات هوایی» یاد کرده اما تدوین و تصویب آن سند را به آینده موکول ساخته است. به موجب این تبصره، «سند ملی جستجو و نجات هوایی» با پیشنهاد وزارت راه‎ و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) و با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان مدیریت بحران کشور ظرف هجده ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‎ نامه تدوین و به تصویب هیأت وزیران می ‎رسد. 

در این مقطع اما از ورود تفصیلی به مباحث و مسائل حائز اهمیت پیرامون جستجو و نجات هوایی از قبیل عملیات و خدمات جستجو و نجات هوایی، نظارت بر این گونه عملیات و خدمات، نقش بازرگانان هوایی و دیگر ذی نفعان صنعت هوانوردی و تعامل و ارتباط میان آن‎ها در اجرای عملیات جستجو و نجات هوایی، تأمین هزینه ‎های مربوط به عملیات جستجو و نجات هوایی، نقش دولت ‎های ثالث، شیوه تقریر مقررات مندرج در آیین نامه در ارتباط با جستجو و نجات هوایی عبور می ‎کنم. اکنون بیش از بیست و چهار ماه از زمان ابلاغ این آیین‎ نامه (19/06/1401) و بیش از شش ماه از موعد مقرر در تبصره می‎ گذرد اما جستارها در پایگاه‎ های قوانین و مقررات کشور، نشانی از تصویب این سند توسط هیأت وزیران نمی ‎دهد. فراتر از این، با مراجعه به برنامه‎ های سازمان هواپیمایی کشوری که در تارنمای این سازمان قابل دسترسی است، دریافته ‎ام که تدوین «سند ملی جستجو و نجات هوایی» در زمره برنامه ‎های سال 1403 این سازمان قرار دارد و بدین سبب اگر تاکنون «سند ملی جستجو و نجات هوایی» تدوین نشده باشد، لااقل مطابق با برنامه‎ دستگاه پیشنهادکننده این سند، فرصت تدوین آن می‎ تواند تا پایان سال جاری به درازا بکشد.  


با اینکه به دلیل حساسیت فوق ‎العاده‎ ای که امر جستجو و نجات در سامانه ناوبری هوایی دارد، از این تأخیر پدید آمده نمی ‎توان به راحتی گذر کرد اما آنچه که به گمان من حساسیت بیشتری دارد، کیفیت سند موعود و نحوه رویارویی دستگاه‎ ها و نهادهای مذکور در تبصره ماده (21) آیین‎ نامه با نظام حقوقی حاکم بر امر جستجو و نجات هوایی (به ویژه از منظر استانداردهای بین‎ المللی) است؛ حساسیتی که پیش از دستگاه ‎ها و نهادهای مذکور در تبصره ماده (21) آیین ‎نامه، شایسته بود که هیأت وزیران خود به آن به گونه ه‎ای مناسب و درخور پاسخ می داد.

برای نمونه درحالی که در ماده (10) آیین‎ نامه، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان تنها مرجع ذی صلاح جهت نظارت در زمینه خدماتی چون جستجو و نجات هوانوردی معرفی شده و در ماده (11)، ارائه هرگونه خدمات ناوبری هوایی، شامل خدمات جستجو و نجات هوانوردی، به ترافیک هوایی عمومی منوط به اخذ مجوز یا گواهینامه عملیاتی از این سازمان می ‎باشد، اما به تصریح نمی ‎توان گفت که عملیات و خدمات جستجو و نجات هوایی (در خشکی یا آب‎) با چه مرجع یا مراجعی است و در این خصوص چه تکالیف و اختیاراتی متوجه مرجع یا مراجع مربوطه می ‎باشد.

اگرچه می‎ توان گفت که تعیین یا اشاره به مرجع یا مراجع عملیات جستجو و نجات هوایی در این آیین ‎نامه، امری خارج از عنوان آیین ‎نامه است و احتراز از ورود و توجه به چنین موضوعی به همین سبب قابل دفاع می‎ نماید اما به نظر می‎ رسد که ماده (20) و (21) آیین‎ نامه به موضوع عملیات و خدمات جستجو و نجات هوایی توجه افکنده و نزدیک شده است تا موضوع نظارت بر این گونه عملیات و خدمات. در حقیقت در هر دو ماده بیانی مشترک مبنی بر «به عمل آوردن مساعدت و اقدامات مقتضی/ لازم توسط سازمان هواپیمایی کشوری» (مطابق با کنوانسیون شیکاگو) نسبت به هواپیمای دچار مخاطره یا مفقود وجود دارد.

در این راستا البته سازمان هواپیمایی کشوری مساعدت و اقدامات مقتضی را با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح به عمل می ‎آورد و مالک و مقامات کشور ثبت کننده نیز می‎ توانند تحت نظر سازمان تدابیر لازم را برای مساعدت به هواپیما معمول دارند. هرچند به نظر می‎ رسد که در حکم اخیر مقصود از عبارت «مالک و مقامات کشور ثبت کننده»،

به ترتیب «مالک هواپیما» و «مقامات کشور ثبت کننده هواپیما» است و ماده (20) و (21) آیین ‎نامه، هر دو ترجمانی از ماده (25) کنوانسیون شیکاگو هستند، اما تردیدها در این است که آیا می ‎توان سازمان هواپیمایی کشوری را به عنوان مرجع عملیات و خدمات جستجو و نجات هوایی در حقوق ایران به شمار آورد و دیگر اشخاص و نهادها را موظف به همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری و کمک ‎رسانی تحت نظر این سازمان دانست؟ پاسخ دشوار است، از جمله بدین دلیل که در نمودار تشکیلاتی سازمان هواپیمایی کشوری، همکاری با واحدهای ذی ربطی چون گروه تجسس و نجات و مراجع امنیتی و انتظامی در مواقع بروز حوادث و سوانح هواپیمایی، از وظایف سازمان و دفاتر آن معرفی شده است.

با این همه، در مقرره‌‎ای با عنوان «تکلیف دستگاه های اجرایی در خصوص همکاری لازم با سازمان بنادر و کشتیرانی به هنگام بروز سوانح دریایی در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران» (مصوب معاون اول رئیس جمهور به شماره ابلاغ 13363/1260 و تاریخ تصویب 09/02/1375)، چنین ملاحظه می ‎شود که مرجع عملیات تجسس و نجات هوایی در خشکی، سازمان هواپیمایی کشوری است. اگرچه این مقرره در مقام تأسیس مسئولیت عملیات جستجو و نجات هوایی برای سازمان هواپیمایی کشوری نمی ‎باشد اما با توجه به چهره اعلامی مقرره در این خصوص و حتی نمودار تشکیلاتی و شرح وظایف دفاتر سازمان هواپیمایی کشوری که بر اساس آن، سازمان موظف به همکاری با واحدهای تجسس و نجات است، باید گفت که در حقوق هوایی ایران، نظارت بر عملیات و خدمات جستجو و نجات هوایی، نظارت در معنی دقیق و کامل خود نبوده بلکه نظارتی است که تا حدودی، میان ناظر و منظور آن خدمات و عملیات، اتحاد و یگانگی پدید آمده و ملاحظه می‎ شود.

البته باید در نظر داشت که در «مقررات ارائه ‎دهندگان خدمات جستجو و نجات» سازمان هواپیمایی کشوری ایران (مقررات مربوط به سال 1401) نوعی از تفویض فنی در زمینه این خدمات و عملیات مشاهده می‎ شود، چه به موجب حکم مندرج در قسمت 2.5.1 این مقررات، واحدهای جستجو و نجات این سازمان از حیث استقرار و تجهیزات بهتر، در حوزه دریایی به سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و در حوزه خشکی به ستاد کل نیروهای مسلح و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تفویض شده ‎اند. 


به هر روی، این مقررات و احکام در کنار یکدیگر از پیچیدگی‎ های حقوق هوایی ایران، به ویژه در قلمرو حقوق عمومی آن حکایت می‎ کنند و  باید دید که «سند ملی جستجو و نجات هوایی» چه ارزش افزوده‌‎هایی را با خود به ارمغان خواهد آورد، هرچند اکنون از زمانی که این سند باید به تصویب می ‎رسید، بیش از شش ماه است که می ‎گذرد.

 

میلاد صادقی

وکیل دادگستری و پژوهشگر حقوق هوافضا

 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار