تغییرات جدید در محاسبه حقوق بازنشستگان + جزئیات کامل

در اصلاحیه بند ۶ ماده ۱ آئین‌نامه اجرایی همسان سازی حقوق بازنشستگان، تعریف مابه‌التفاوت حقوق پس از کسر مالیات و حق بیمه تعیین شده است.

شناسه خبر: 174391
تغییرات جدید در محاسبه حقوق بازنشستگان + جزئیات کامل

طبق اصلاحیه بند ۶ ماده ۱ آئین‌نامه اجرایی همسان سازی حقوق بازنشستگان، مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگی با ۹۰ درصد میانگین حقوق شاغلان مشابه و همتراز محاسبه می‌شود. این مابه‌التفاوت پس از کسر مالیات و حق بیمه از حقوق شاغلان طی سه سال به بازنشستگان پرداخت خواهد شد. در این اصلاحیه تأکید شده است که کسر حق بیمه و مالیات تأثیر مستقیمی بر محاسبه نهایی حقوق بازنشستگان خواهد داشت.

 

اصلاحیه آئین‌نامه همسان سازی حقوق بازنشستگان و تعریف مابه‌التفاوت حقوق

در جدیدترین اصلاحیه بند ۶ ماده ۱ آئین‌نامه اجرایی همسان سازی حقوق بازنشستگان، تعریف دقیق مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگی مشخص شده است. طبق این اصلاحیه، مابه‌التفاوت بین حقوق بازنشستگی هر فرد و ۹۰ درصد میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، پس از کسر حق بیمه و مالیات تعیین می‌شود. بر اساس این اصلاحیه، بند (ث) تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ نیز باید در محاسبه لحاظ شود.

 

جزئیات محاسبه مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان

در این اصلاحیه آمده است که برای محاسبه مابه‌التفاوت حقوق، ابتدا از حقوق و فوق‌العاده‌های شاغلان مشابه و همتراز، حق بیمه و مالیات کسر می‌شود. اما دیگر کسورات، مانند جریمه‌ها، پرداخت وام و مساعده در این محاسبه لحاظ نمی‌گردد. در نتیجه، بازنشستگان ۹۰ درصد از این مابه‌التفاوت را طی سه سال دریافت خواهند کرد. به بیان دیگر، قانون تصریح نکرده که حق بیمه و مالیات از مابه‌التفاوت بازنشستگان کسر شود، اما عملاً این کسر به دلیل محاسبه از حقوق شاغلان، بر حقوق بازنشستگان نیز اعمال خواهد شد.

 

تأثیر کسر مالیات و حق بیمه بر حقوق بازنشستگان

به گفته کمیته اجرایی این آئین‌نامه، اگر مبلغی به عنوان مالیات و حق بیمه از حقوق شاغلان مشابه کسر شود، ۹۰ درصد آن نیز از مابه‌التفاوت بازنشستگان کسر خواهد شد. برای مثال، اگر از حقوق شاغلی مشابه بازنشسته ۱۵ میلیون ریال به عنوان مالیات و حق بیمه کسر شود، ۹۰ درصد آن، یعنی ۱۳.۵ میلیون ریال، از مابه‌التفاوت حقوق بازنشسته نیز کسر خواهد شد. به این ترتیب، اگر شاغلی با حقوق ۲۵۰ میلیون ریال باشد، ۹۰ درصد آن، یعنی ۲۲۵ میلیون ریال، طی سه سال به بازنشسته پرداخت خواهد شد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار