مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد:

لزوم افزایش ارائه خدمات درمانی با کیفیت و رعایت کنترل هزینه ها

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی بر افزایش ارائه خدمات درمانی با کیفیت به بیمه شدگان تامین اجتماعی و در عین حال با کنترل هزینه ها در همه مسائل تاکید کرد.

شناسه خبر: 174650
لزوم افزایش ارائه خدمات درمانی با کیفیت و رعایت کنترل هزینه ها

به گزارش اداره روابط عمومی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان؛ مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی بر افزایش ارائه خدمات درمانی با کیفیت به بیمه شدگان تامین اجتماعی و در عین حال با کنترل هزینه ها در همه مسائل تاکید کرد. دکتر مهدی ناقوسی در شواری منطقه ۴ مدیریت های درمان تامین اجتماعی که به میزبانی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد، افزود: کمیته های بررسی نسخ توسط روسای بیمارستان های تامین اجتماعی باید جدی گرفته شود تا از آزمایش های بی مورد جلوگیری شود؛ همچنین باید با فرهنگ سازی از مراجعه های غیر ضروری جلوگیری و نظام ارجاع درمان نیز جدی گرفته شود. وی با بیان این که سازمان تامین اجتماعی برای تاسیس، راه اندازی و نگهداری یک تخت بیمارستانی میلیاردها تومان هزینه می کند و در عین حال تمام خدمات درمانی برای بیمه شدگان تامین اجتماعی در مراکز درمانی سازمان رایگان است گفت: کاهش متوسط اقامت بیمار در بیمارستان ها و افزایش ضریب اشغال تخت بیمارستانی موجب می شود تا استفاده بیشتری از یک تخت بیمارستانی شود و بیمه شدگان تامین اجتماعی دغدغه ای برای هزینه درمان خود به خصوص در اعمال جراحی نداشته باشند؛ بنابراین باید ظرفیت های خالی در بیمارستان های تامین اجتماعی مدیریت شوند. مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی افزود: سازمان تامین اجتماعی برای کنترل هزینه های درمان، کلینیک های کنترل فشار خون و دیابت را در همه استان ها راه اندازی کرده است و عملکرد خوبی داشته اند و باید آنها را تقویت و نیز توسعه داد زیرا اگر فشار خون و دیابت بیماران کنترل شود علاوه بر جلوگیری از عوارض سنگین برای بیمار و کنترل هزینه ها، از پیامدهای اجتماعی آن نیز جلوگیری خواهد شد. دکتر ناقوسی با بیان این که در اعتبار بخشی بیمارستان های کشور، بیشتر بیمارستان های سازمان تامین اجتماعی درجه یک شدند و بیمارستان فاطمه الزهرا(س) نجف آباد اصفهان درجه عالی اعتبار بخشی را کسب کرد که قابل تقدیر است گفت: ۳ بیمارستان تامین اجتماعی استان اصفهان شامل بیمارستان شهید دکتر شریعتی، غرضی و فاطمه الزهرا(س) نجف آباد از لحاظ عملکرد و شاخص های درمان جایگاه خوبی در کشور دارند. وی افزود: جمعیت کشور به سمت سالمندی می رود و باید از همه ظرفیت ها در حوزه درمان مستقیم و غیر مستقیم در راستای جوانی جمعیت استفاده شود. رضایتمندی بیمه شدکان از مراکز درمانی مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: حدود ۸۲ درصد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی تامین اجتماعی اعلام رضایت کرده اند ولی با این حال باید تلاش شود تا این رضایتمندی را افزایش دهیم.

دکتر ناقوسی با بیان این که بسیاری از استان ها به خصوص استان های محروم کشور در جذب پزشک متخصص با مشکل جدی روبرو هستند افزود: بر اساس تفاهم نامه امضاء شده بین سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزارت بهداشت می تواند نیروهای ضریب K خود را به صورت قراردادهای موقت و ساعتی در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد. وی گفت: تعرفه دندانپزشکان مشغول به کار در مراکز درمانی تامین اجتماعی اصلاح شده و نسبت به قبل افزایش یافته است و با این تعرفه می توان دندانپزشک نیز جذب کنیم. مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: اگرچه سازمان تامین اجتماعی به دانشگاه های علوم پزشکی بابت هزینه درمان بیمه شدگان تامین بدهی دارد اما شرکت های داروسازی متعلق به تامین اجتماعی هم مطالبات زیادی از دانشگاه های علوم پزشکی طلب دارند. دکتر ناقوسی از سرگیری فعالیت اداره پرستاری مراکز درمانی تامین اجتماعی در همه استان ها کشور خبر داد و افزود: چند نوبت مبالغی به صورت علی الحساب به پرستاران تامین اجتماعی پرداخت شده است و تلاش می کنیم مبلغ دیگری به صورت علی الحساب به پرستاران پرداخت شود. ساخت ۱۸۰ مرکز درمانی مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی در ادامه با بیان این که در این دوره حدود ۱۸۰ طرح درمانی در کشور اجرا شد که تعداد زیادی از آنها به بهره برداری رسید و تعداد دیگری از آنها در حال ساخت است گفت: بیمارستان فیاض بخش تهران با ۵۵۰ تخت بستری به زودی به بهره برداری می رسد. دکتر ناقوسی با بیان این که ۷.۶ درصد تخت های بستری کشور مربوط به تامین اجتماعی است گفت: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هر سال سالنامه ای در خصوص عملکرد مراکز درمانی کشور منتشر می کند که بر اساس این سالنامه، سازمان تامین اجتماعی در تمام شاخص های درمانی از متوسط کشوری بهتر بوده است.

وی افزود: آزمون استخدام ۴ هزار نیروی انسانی معاونت درمان تامین اجتماعی با تاخیر در فروردین ماه امسال برگزار شد؛ بنابراین فرایندهای استخدام آنها نیز با تاخیر اجرا می شود ولی پیگیری های لازم انجام می شود تا این نیروها زود جذب مراکز درمانی تامین اجتماعی استان ها شوند. وی از برگزاری آزمون استخدامی دیگر معاونت درمان تامین اجتماعی در نیمه دوم امسال خبر داد و گفت: امیدواریم این آزمون به موقع برگزار شود و بتواند کمبود نیروی انسانی مراکز درمانی تامین اجتماعی استان ها را جبران کند. مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی افزود: بر اساس مصوبه اخیر هیات امنا و هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی، بازنشسته های گروه پرستاری را می توان به مدت ۶۵ ساعت در ماه در مراکز درمانی تامین اجتماعی به کار گیری کرد که این مصوبه به زودی ابلاغ خواهد شد و این مصوبه می تواند کمبود نیروی انسانی مراکز درمانی تامین اجتماعی را در کوتاه مدت حل کند. دو مشکل مهم تامین اجتماعی همچنین مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان و دبیر شورای منطقه ۴ کشور معاونت درمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی طی یکسال گذشته در حوزه کمبود منابع انسانی و نقدینگی مشکلات قابل توجهی داشته و همه مسئولان سازمان از این مشکلات اطلاع دارند. دکتر محمد رجالی با بیان این که شمار کارکنان مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان در مجموع ۳۵۰۰ نفر است افزود: طی ۲ سال گذشته ۵۰۰ نفر از کارکنان این مدیریت بازنشسته شده اند و تا آخر امسال نیز ۲۵۰ نفر دیگر بازنشست خواهند شد و کمبود نیروی انسان مشکل حاد و اساسی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان اصفهان است. وی گفت: اگرچه آخر فروردین ماه امسال آزمون استخدام برگزار شد ولی نه تنها هنوز نیروی انسانی از طریق آن آزمون جذب مراکز درمانی نشده اند حتی آن آزمون نمی توان کمبود نیروی انسانی مدیریت درمان را جبران کند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان این که معاونت پشتیبانی و منابع انسانی سازمان تامین اجتماعی نمی تواند به سرعت نیروی مورد نیاز معاونت درمان را بر طرف کنند افزود: مشکلات مدیریت درمان تامین اجتماعی بیشتر در حوزه منابع انسانی و مالی است و با این وضعیت ادامه کار بسیار سخت است زیرا به ارائه خدمات در حوزه درمان مستقیم خدشه وارد می کند. در این جلسه مدیران درمان تامین اجتماعی استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، قم، مرکزی و منطقه کاشان حضور داشتند و خلاصه ای از عملکرد مدیریت های درمان و چالش ها و مسائل موجود را مطرح کردند. گفتنی است، منطقه ۴ مدیریت های درمان تامین اجتماعی شامل استان های اصفهان، قم، کاشان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و مرکزی است

 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار