دومین همایش قالی فاخر در اصفهان برگزار می شود :

معرفی کیفیت وتنوع فرش دستباف ایران در سطح ملی وبین المللی

در نشست خبری دومین جشنواره قالی فاخر در اتاق بازرگانی اصفهان که قرار است همزمان با بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف در اصفهان برگزار گردد، تلاش انجمن ها، اتحادیه ها و فعالان فرش دستباف برای حفظ و تقویت این هنر صنعت ارزشمند کشورمان در مقابله با چالش ها و سیاستهای آسیب زا مطرح شد.

شناسه خبر: 9961
معرفی کیفیت وتنوع فرش دستباف ایران در سطح ملی وبین المللی

در این جلسه، سعید عصاچی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در اصفهان درباره اهمیت برگزاری دومین جشنواره قالی فاخر گفت: مرکزملی فرش ایران با هدف شناسایی و معرفی آثار برگزیده اقدام به برگزاری این جشنواره نمود که براین اساس، قراردادی بین سازمان صمت، اتاق بازرگانی و اتحادیه فرش منعقد و دبیرخانه دائمی جشنواره به اصفهان واگذار گردید. سال گذشته اولین جشنواره قالی فاخر با معرفی پنجاه تخته فرش نفیس از سراسر کشور برگزار شد و با توجه به استقبال مخاطبان، امسال شاهد دومین رویداد خواهیم بود .

عصاچی، اهداف برگزاری این جشنواره را، معرفی کیفیت و تنوع فرش دستباف ایران در سطح ملی و بین المللی، ترغیب تولیدکنندگان، نقاش و طراح، ایجاد خلاقیت و کمک به بازاریابی فرش های تولیدی عنوان کرد و توضیح داد: در این جشنواره سه گروه فرشهای روستایی و عشایری، فرشهای شهری باف و فرشهای مدرن با نقش های جدید عرضه می شوند و افراد از امروز تا آخر آذرماه فرصت دارند تا در سایتی که برای جشنواره فعال شده است، ثبت نام و فرش خود را معرفی نمایند تا پس از طی مراحل پذیرش، داوری و ارسال فرش به اصفهان، از 4تا9 بهمن ماه در نمایشگاه اصفهان در معرض نمایش گذاشته شود.همچنین، مراسم اهدای جوایز به فرشهای برگزیده در 4بهمن ماه در محل نمایشگاه دائمی اصفهان همزمان با بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف اجرا می گردد و سپس در خارج و نمایشگاه های بین المللی عرضه می شوند .

سعید عصاچی با بیان کاهش نرخ صادرات فرش دستباف، اظهار کرد: سال گذشته صادرات فرش بالغ بر 50میلیون دلار بود که 12درصد مربوط به اصفهان است و امسال میزان صادرات به 37میلیون دلار کاهش یافته است که گویای کاهش سهم اصفهان نیز هست .

مژگان ایزدی، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق اصفهان با اشاره به شهرت جهانی فرش ایران، گفت: زمانیکه فرش ایران به جایگاه فوق العاده ای دست یافت، عوامل سلیقه ساز با هدف تغییر الگوی زیبایی، موفق به تضعیف سبک فرش ایرانی شدند و با ارائه الگوی جدید و از طرفی محدودیت های تحریم، فرش ایران در سایه قرار گرفت و روند روی گردانی از فرش ایران بعد از انقلاب نیز تشدید شد .

او در صحبت از تلاش اتاق های بازرگانی ایران و اصفهان برای برگزاری جشنواره قالی فاخر و نشست های تخصصی در زمینه فرش دستباف، گفت: این تلاش ها برای جبران این خلائ و رفع محدودیت های داخلی ازجمله رفع تعهدات ارزی و موارد دیگر دنبال می شود .

در ادامه، حاجی آقامیری، رئیس کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق ایران، خلق آثار فاخر در فرش اصفهان را زمینه فرصت های واگذاری اجرای جشنواره قالی فاخر ایران به اصفهان دانست و گفت: آثار ارزشمندی از فرش اصفهان در موزه های جهان نگهداری می شود .

او با اذعان به هماهنگی اولین جشنواره با آغاز فعالیت کمیسیون فرش ایران، بیان کرد: جشنواره قالی فاخر با نگاه ملی در اصفهان اجرا می گردد .

یاسر حنیفی، معاون مرکز ملی تولید فرش ایران با اشاره به تغییراتی که در حوزه ستادی فرش دستباف در وزارت صمت صورت گرفته، گفت: این تغییرات در برنامه های کلان وزارت مانعی برای فرش نیست و دومین جشنواره قالی فاخر معطوف به جشنواره فرش برتر و با هدف الگوسازی و ارتقای معیارهای انتخاب قالی فاخر برگزار می گردد .

او، اجرایی شدن شناسنامه فرش دستباف و فعالیت کارگزاری صدور شناسنامه فرش در استان اصفهان را حائز اهمیت خواند و افزود: صدور شناسنامه و گسترش فرهنگ اصالت فرش دستباف می تواند به ارتقای جایگاه آن کمک نماید .

حنیفی به مشکلات تامین مواد اولیه، تحریم ها و شرایط ارزی کشور پرداخت و گفت: اقتصاد فرش چندان مطلوب نیست. سعی می کنیم موانعی ازجمله تعهدات ارزی را بطور کامل برطرف سازیم .

دهقانی، معاون اداره کل صمت استان اصفهان، تلاش انجمن ها، اتحادیه و اتاقهای بازرگانی برای برگزاری جشنواره را ستودنی خواند و گفت: به همت بخش خصوصی این جشنواره از ظرفیت بالایی برخوردار شده است .

او با اشاره به تلفیق مرکز ملی فرش ایران با صنایع خلاق، از کمبود بودجه ها سخن راند و نقش اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در تامین هزینه ها را حائز اهمیت دانست و افزود: لازم است حمایت های بیشتری از این بخش شود تا هزینه مازادی به بخش خصوصی تحمیل نشود .

در ادامه، توکلی زواره نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکن ندگان فرش دستباف ایران با انتقاد از تلفیق مرکز ملی فرش ایران با صنایع خلاق، اعلام کرد: امریکا اولین تحریم را برای فرش ایران رقم زد و دولت ما نیز با تلفیق این دو نهاد بدون هماهنگی با بخش خصوصی ضربه دیگری به هنرصنعت فرش دستباف وارد کرد .

او در صحبت از مشکلات نقل و انتقال مبالغ حاصل از صادرات، ازدست دادن بازارها و دیگر محدودیت ها که موجب کاهش نرخ صادرات فرش شده اند، افزود: ما در تلاش هستیم تا جایگاه فرش را ارتقا دهیم و مرکز ملی فرش ایران بعنوان یک سازمان مستقل زیرنظر ریاست جمهوری فعال باشد .

ساعد عصاچی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش اصفهان با بیان اهمیت موضوع تولید فرش، از مشکلاتی که در زمینه تولید فرش وجو دارد، سخن راند. او افزود: گرانی تامین مواد اولیه مانعی در مقابل تولید است و می تواند موجب تضعیف تولید فرش و خروج فعالان این هنر صنعت از تولید شود .

عصاچی، ضرورت دسترسی به تسهیلات ارزان قیمت، مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب، ایجاد نوآوری و به روزرسانی در تولید فرش دستباف را مطرح کرد و یادآور شد: در حالیکه کشورهای رقیب به صعود جایگاه خود دست یافته اند، کشور ما در مرحله نزول قرار گرفته و لازم است تمهیداتی اندیشیده شود .

محمد گیوی معاون نمایشگاه بین المللی اصفهان با ابراز خورسندی از میزبانی دو رویداد در زمینه فرش دستباف، بیان کرد: بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان در 16هزارمترمربع فضای نمایشگاهی از 4 تا 9بهمن ماه همراه با رویدادهای جنبی دیگری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی اصفهان برگزار می گردد .

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار