چهارشنبه 19 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13102 11:40 1402/12/07
بررسی چالش های موجود در بازار نشان می دهد؛

یک گام تا پنجری تایر

دسته‌بندی: صنعت
دسته‌بندی: صنعت

با تشدید التهاب در بازار لاستیک خودرو بسیاری از متقاضیان برای رفع نیازهای خود یا به سمت خرید تایرهای دست دوم روی آورده اند و یا ناچار به اجاره لاستیک برای دریافت معاینه فنی هستند . در واقع در پی تغییر نرخ ارز و مشکلاتی که تولیدکنندگان تایر در زمینه تخصیص ارز با ان مواجه اند و در نهایت قیمت گذاری دستوری شاهد کاهش عرضه و گرانی در بازار بودیم . موضوعی که دولت طبق روال همیشگی سعی کرد با عرضه دولتی تایر ان هم بر اساس سند خودرو و کارت ملی بازار را کنترل کند .

 مهرناز خوشبخت-  گروه صنعت و معدنی

 البته تجربه نشان داده در این شرایط مهندسی عرضه از سوی تولیدکنندگان و عاملین توزیع باعث شده تا سیاست های اینچنینی با شکست مواجه شود . حال با تشدید بحران و خطراتی که در این زمینه دارندگان خودرو را تهدید می کند رئیس اداره صمت استان البرز هم در نامه  ای به وزارت صمت بر این موضوع صحه گذاشته و از انحصار در بازار و کاهش عرضه خبر داده است .

 بر اساس این گزارشاداره کل صمت البرز در نامه ای به وزارت صمت از ایجاد انحصار در بازار تایر و عدم تخصیص کافی تایر از سوی نمایندگی‌ها و عاملین عمده به صنف خرده فروشان خبر داد که موجب گرانی تایر شده است.

در این نامه فروش سبدی واحدهای تولیدی و وارد کنندگان که باعث انباشت سرمایه و ضرر و زیان عوامل توزیع شده، کاهش عرضه رینگ‌های پرمصرف از سوی واحدهای تولیدی و  قطعی مستمر و مدام سامانه،  ایجاد انحصار از سوی شرکتهای تولیدی و وارد کننده تایر از مهمترین دلایل آشفتگی در بازار عنوان شده است. اعلام این مشکلات از سوی یک مقام رسمی وزارت صمت نشان می دهد بر خلاف تمامی اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت صمت، اما بازار تحت الشعاع انحصار حاکم و مهندسی عرضه به یکه تازی خود ادامه می دهد به گونه ایکه شاهد تبعات آن در قالب افزایش تقاضا برای خرید لاستیک های دست دوم و حتی اجاره لاستیک هستیم.

 در این رابطه بررسی ها نشان می دهد این تنها چالش در بازار نبوده و افزایش تقاضا برای خرید لاستیک های دست دوم نیز به یکی از دنگرانیها مبدل شده است موضوعی که قطعا با پایان گرفتن عمر تایر و فرسودگی می تواند خطرات جبران ناپذیری را برای دارنده خودرو سایر افراد رقم زند.

شادی ملکی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران دراین رابطه پیش از این گفته بود؛ برخی رانندگان پس از دریافت کارت معاینه فنی، لاستیک اجاره‌ای را تعویض و با لاستیک صاف و نامناسب وارد سفرهای برون‌شهری می‌شوند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران هم‌چنین گفته بود که امکان کنترل بخشی از قطعات خودرو برای مراکز معاینه فنی وجود ندارد و درباره پیامدهای جانی و مالی استفاده از لاستیک‌های فرسوده هشدار داده بود.

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از آشفتگی بازار لاستیک خودرو در ایران منتشر شده است. علاوه بر نبود تمامی اقلام مورد نیاز در بازار، شهروندان از قیمت بالا و کیفیت پایین بسیاری از محصولات گله‌مند هستند.

جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لاستیک، نیز نیاز بازار لاستیک ایران را سالانه ۲۴ میلیون حلقه عنوان کرده و گفته بود که ۲۱ میلیون حلقه از آن در داخل تولید و سه میلیون حلقه هم از طریق واردات تأمین می‌شود.

به گفته او با توجه به تولید ۱۴ میلیون حلقه لاستیک در هشت ماه نخست سال، مشکلی بابت کمبود این محصول نباید در بازار وجود داشته باشد، اما قیمت‌ها هم‌چنان بالا است.





https://jahaneghtesad.com/direct/13102


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |