سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 216 12:55 1401/11/10
تولید کننده کنتور هوشمند اب و برق خطاب به وزیر نیرو:

یک هشدار قرمز درباره وضعیت آبی!

دسته‌بندی: انرژی
دسته‌بندی: انرژی

کنتورهای فهام امکان اندازه گیری آب و تحویل حجمی آن به بهره بردار را ندارند / ایده استفاده از کنتورهای طرح فهام برای اندازه گیری و مدیریت آب در چاه‌ها تا امروز سه بار به وزرای نیرو فروخته شده است

 

به گزارش روزنامه جهان اقتصاد: یک تولید کننده کنتورهای هوشمند آب و برق در گفت‌وگو با علی اکبر محرابیان با اشاره به پروژه شکست خورده استفاده از استفاده از کنتورهای هوشمند حجمی و همچنین فهام ( برای اندازه گیری و مدیریت برداشت آب از چاه) در دهه ۷۰ تاکید کرد: صورت مسئله آب، صورت مسئله همه ما است. وزارت نیرو در دهه ۷۰ کنتورهای حجمی را امتحان کرد و بعد از مدتی چون پاسخگو نبود آن‌ها را باز کردند. 

امیر فرزاد با اشاره به موضوع کنترل آب‌های زیر زمینی به تشریح چگونگی شکل گیری کنتورهای هوشمند آب و برق پرداخت و گفت: کنتورهای هوشمند آب و برق در اوایل دهه هشتاد در قالب ثبت اختراع و در یک شرکت دانش بنیان معرفی شد که میزان آب استخراج شده از چاه را بر اساس توان مصرفی الکتروپمپ اندازه می‌گیری می‌کند. اسم محصول شد «کنتور هوشمند آب»؛ آقای بیطرف گفتند که کنتور شما برق را هم اندازه می‌گیرید الزامات برقی را هم رعایت کرده تا سر چاه یک کنتور بسته شود. 

وی افزود: در اجرا، شرکت‌های آب و برق نتوانستند با یکدیگر کنار بیایند و بعد از سال ۹۴ توانیر گفت: پروژه فهام خودم را دنبال می‌کنم و عملاً شرکت‌های آب منطقه‌ای موفق بودند که خودشان کنتور هوشمند آب و برق را نصب کردند، مثل استان یزد اصفهان و خراسان رضوی…

وی ادامه داد: کنتور هوشمند آب و برق، علاوه بر اینکه میزان مصرف آب را به خوبی اندازه می‌گیرد امکان مدیریت را برای شرکت‌های آب منطقه فراهم می‌کند. از سال ۹۵ نصب این کنتورها آرام آرام متوقف شد و وزارت نیرو دوباره به تجربه نصب کنتورهای حجمی سابق بازگشت؛ با این تفاوت که روی آن‌ها یک مودم نیز نصب شد اما این کنتورها نمی‌توانند امکان مدیریت داشته باشند. 

این تولید کننده کنتورهای هوشمند آب و برق با بیان اینکه پروژه مدام به حاشیه رفت، ادامه داد: ظرفیت تولیدی ایجاد شده شرکت ۸۰هزار عدد کنتور در هر شیفت کاری بود؛ یعنی اگر پروژه به همان شکل ادامه پیدا می‌کرد تا حالا همه چاه‌های کشاورزی کشور تجهیز شده بودند اما به دلایل مختلف متوقف شد. اکنون ظرفیت ۸۰ هزار عدد تولید در هر شیفت کاری را داریم. 

فرزاد در پاسخ به سوال وزیر نیرو مبنی بر اینکه بیشترین میزان تولید شما چقدر بوده است، گفت: در شش ماهه اول سال نود و چهار ۱۸ هزار کنتور نصب کردیم. یکی از مشکلات اصلی مدیریت مصرف در کشور این است که ظرفیت تولید کافی نداریم. علیرغم اینکه این همه شعار داده شده که از شرکت‌های دانش بنیان حمایت شوند اما این ظرفیت متوقف شده است. 

وی ادامه داد: یکی از دلایل اینکه ما زنده هستیم این است که تعدادی از شرکت‌های آب منطقه‌ای از همان زمان کنتورهای آب را نصب کرده بودند، و این کنتورها تنها ابزارهایی هستند که در حال حاضر کار می‌کنند و از روی مصرف برق آب را محاسبه می‌کند و امکان مدیریت به ما می‌دهد. 

این تولید کننده محصولات دانش بنیان خطاب به محرابیان گفت: برای سومین بار است که ایده استفاده از کنتورهای برق فهام به وزرای نیرو فروخته می‌شود؛ دفعه اول صورتجلسه‌ای داریم در دفتر آقای چیت‌چیان که شرکت‌های آب و برق باهم تفاهم کردند از روی کنتورهای برق فهام آب را مدیریت کنند، اما چه شد؟! 

وی با اشاره به تجربه استان قم در استفاده از کنتورهای طرح فهام یادآور شد: تمام چاه‌های استان قم مجهز به کنتورهای هوشمند آب و برق بود اما بر اساس همان جلسه دفتر آقای چیت چیان، کنتورهای هوشمند باز شد و کنتور فهام بر روی چاه‌های کشاورزی بسته شد؛ امسال مدیرعامل آب منطقه‌ای قم به ما نامه زده که کنتور فهام بسته‌ایم اما هیچ کنترلی روی دشت‌ها نداریم و هیچ ابزاری نیز برای کنترل نداریم، شما بیایید پاسخگو باشید.

برچسب: وزارت نیرو ، کنتور هوشمند ، اخبار روز ، کنتور فهام ، رهروان سپهر اندیشه



https://jahaneghtesad.com/direct/216


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |