شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 11348 14:00 1402/10/16
با نگاهی به عوامل تاثیرگذار؛

پیش بینی بورس؛ بازار سهام آماده بازگشت می‌شود؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس
با نگاهی به عوامل تاثیرگذار؛

پیش بینی بورس؛ بازار سهام آماده بازگشت می‌شود؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

دو هفته ابتدایی زمستان برای بازار سهام خوشایند نبوده است. با این وجود نگاهی به عوامل بنیادی و تکنیکال مهم برای پیش بینی بورس نشان می‌دهد که احتمالا بازار شرایط بهتری را در هفته سوم تجربه کند.

بازار سهام فصل پاییز را هر چند با شرایط نامناسبی آغاز کرد اما در نهایت توانست در آذر ماه روند صعودی به خود بگیرد. در آن زمان در گزارش‌های پیش بینی بورس اشاره شد که روند مثبت شکل گرفته در بازار چندان قوی نیست و نمی‌توان انتظار داشت که این روند در زمستان هم ادامه دار باشد. موضوعی که در نهایت تحقق پیدا کرد و با آغاز آخرین فصل سال،‌ شاهد روند نزولی بورس هستیم.

 

با این وجود نکته شاخصی که در خصوص وضعیت بازار سهام کامل مشخص است،‌ ابهام و سردرگمی در گزارش‌های پیش بینی بورس است؛‌ به بیان دیگر نه می‌توان با قاطعیت در خصوص اصلاح بازار صحبت کرد و نه محرک قوی برای بازگشت بازار به روند صعودی دیده می‌شود. در حقیقت عدم‌ شفاف‌سازی در متغیری که در آذر ماه بازار سهام را رشد داده بود، باعث شد تا به تدریج از سرعت این رشد کاسته شود و سرانجام به افت نماگرهای بورس در دو هفته ابتدایی زمستان بینجامد.

 

سیگنال‌های مثبت برای پیش بینی بورس

کارشناسان معتقدند از طرفی در روزهای اخیر شاهد رشد قیمت کامودیتی‌ها به ‌ویژه فلزات اساسی به دلیل کاهش تورم و افت شاخص دلار در سطح جهانی بود و روند روبه ‌رشد فلزات اساسی از یک‌‌سو و ثبات نسبی در بازار نفت از سوی دیگر و همچنین چشم‌اندازی که نسبت به نرخ ارز وجود دارد، می‌توان به سودآوری شرکت‌ها در فصل زمستان امیدوار بود.

 

در واقع به نظر می‌رسد که سیاست انقباضی بانک مرکزی در دو ماه پایانی سال کمرنگ خواهد شد و بازار سرمایه فضای جدیدی را برای رشد پیدا می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد آثار موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای برخی شرکت‌ها همچنان ادامه‌دار باشد و حتی تا اوایل سال آینده اثر آن در برای برخی سهام در بازار دیده شود.

 

به طور کلی به‌رغم منفی‌های سبک دوهفته ابتدایی دی ماه، به نظر می‌رسد نشانه‌ها برای بورس در میان‌مدت مثبت باشد.

 

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به پیش بینی بورس در هفته های آینده پرداخته است.

 

چرا رشد بازار سهام ادامه دار نشد؟

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تا قبل از دو هفته پیش، شرایط نسبتا خوبی را در بازار سهام داشتیم. دلیل آن هم این بود که در شرایطی که تمامی بازارها در رکود به سر می‌بردند، بورس تحت تاثیر تجدید ارزیابی‌ها حرکت مثبتی را شروع کرد و این موضوع تبدیل به یک عامل مهم برای بورس شد.

 

او افزود: با توجه به رکود کلی بخش‌ها الان معامله‌گران تلاش می‌کنند در محدود ۱۰ تا ۱۵ درصد سود کنند که این امر به شرایط کلی اقتصاد ما برمی‌گردد. طبیعی است که بازار حرکتی کرده و سیو سودها عرضه را بالا برد و تقاضا را کم کرد و یکی،دو هفته بازار با منفی‌های سبکی روبه‌رو شد. از آن طرف به تدریج می‌بینیم که بازارهای دیگر از رکود خارج می‌شوند. الان بازار خودرو از رکود در آمده است و تحولات سریعی در آن اتفاق افتاده است. در مورد بازار طلا هم نشانه‌هایی برای خروج از رکود وجود دارد. همچنین تورم ماهانه هم حدود ۷ صدم درصد در آذر ماه بالا آمد.

 

پیش بینی بورس؛ بازار سهام از رکود خارج می‌شود؟

حق‌شناس تصریح کرد: در حال حاضر به آخر سال نزدیک می‌شویم و به دلیل برخی عوامل بازارها این موضوع را درک کردند که بانک مرکزی نمی‌تواند سیاست انقباضی را در دو،سه ماه آینده ادامه دهد و به نقطه‌ای رسیدیم که بانک مرکزی مجبور است که تقاضاهای بانک‌ها را در بازار بین‌بانکی جواب بدهد و بودجه‌ها هم باید به ارگان‌ها تخصیص داده شود. بحث این است که باید به یکسری تقاضاها پاسخ داده شود و بازارها این را احساس کرده‌اند و تحرکاتی را نشان می‌دهند که می‌خواهند از رکود خارج شوند.

 

برای پیش بینی بورس همچنان تجدید ارزیابی را در نظر بگیریم؟

وی ادامه داد: بورس هم در ماه گذشته درایور اصلی‌اش تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود، ولی به نظر می‌رسد که بازار سهام هم به تبع بازارهای دیگر از رکود خارج خواهد شد. بعضی‌ها می‌گویند اثر تجدید ارزیابی دارایی‌ها به عنوان عاملی برای پیش بینی بوورس تمام ‌شده ولی به نظر من اثر آن همچنان ادامه‌دار خواهد بود و شرکت‌هایی که در زمینه پیشرو باشند، مورد اقبال بازار قرار می‌گیرند. منتها کمی تخصصی‌تر می‌شود.

 

ابهام قیمت خودرو

این کارشناس بورس اضافه کرد: بحث خودرو را هم در روزهای اخیر داشتیم. البته بحث اصلاحیه قیمت به نظر مبهم است. شورای رقابت هنوز قرار نیست از قیمت‌گذاری خارج شود و گفته شده کماکان حق وتو برای این شورا وجود دارد. اسم این خروج از قیمت‌گذاری نیست. مشخص نیست که الان آیا خودروساز باید قیمت تعیین کند یا سازمان حمایت یا نهادهای دیگر؟ اینها بحث‌های حاشیه‌ای است و تاثیری روی بازار نداشته. اگر شورای رقابت قرار است خارج شود باید به صراحت اعلام و واردات هم آزاد شود.

 

پیش بینی بورس؛ بازار تکنیکالی آماده صعود است؟

اگر بخواهیم پیش بینی بورس را بر اساس تکنیکال در نظر بگیریم،‌ در گام اول باید توجه داشته باشیم که تا اینجای کار در دی ماه شاخص کل بورس عقبگرد حدود ۲.۵ درصدی را ثبت کرده و از محدوده مقاومتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی فاصله گرفته است. محدودی که منجر به سیو سود برخی از معامله گران و در نتیجه افزایش فشار عرضه در بازار سهام شد. بنابراین هر چقدر از این محدوده مقاومتی فاصله بگیریم، از یکسو فشار عرضه کاهش پیدا می‎کند و از سوی دیگر احتمالا شاهد بهبود نسبی تقاضا خواهیم بود.

 

موضوع دیگری که می‌تواند در پیش بینی بورس از منظر تکنیکال امیدوار کننده باشد، نزدیک شدن شاخص کل بورس به محدوده حمایتی در تایم فریم کوتاه مدت است. این محدوده حمایتی را می‌توان حوالی یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی در نظر گرفت.

 

بنابراین اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از پیش بینی بورس در شرایط کنونی داشته باشیم،‌ به نظر می‌رسد که کفه عوامل مثبت برای صعود بورس نسبت به عوامل منفی سنگینی می‌کند و احتمالا شرایط بازار سهام در این هفته نسبت به دو هفته ابتدایی زمستان بهتر باشد. هر چند که همچنان پیش بینی بورس مبنی بر بازگشت پر قدرت بازار سهام به روند صعودی دور از انتظار است.

 

 جهان صنعت

برچسب: بورس ، بازار سرمایه ، بازار سهام ، پیش بینی بورس



https://jahaneghtesad.com/direct/11348


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |