جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 25 10:06 1401/11/02
پس از هفده ماه در بورس تهران اتفاق افتاد:

پس از هفده ماه طلسم بورس تهران شکسته شد

دسته‌بندی: بورس
پس از هفده ماه در بورس تهران اتفاق افتاد:

پس از هفده ماه طلسم بورس تهران شکسته شد

دسته‌بندی: بورس

بررسی خالص جریان پول حقیقی در بازه زمانی روزانه و ماهانه:

بورس اوراق بهادار تهران در ماه‌های اخیر به صورت متداوم با خروج پول حقیقی مواجه بوده است. آخیرین بار در تیر ماه سال قبل خالص جریان پول حقیقی ماهانه بورس تهران مثبت بود. حال پس از 17 ماه خروج پول حقیقی، بازار در دی ماه با خالص جریان پول حقیقی 2 هزار و 565 میلیارد تومانی مواجه شده است.

 بورس تهران پس از روند صعودی سال 99 که حجم زیادی پول حقیقی به بازار تزریق کرد؛ معمولا با خالص جریان پول حقیقی ماهانه منفی به کار خود ادامه می‌دهد. در سال 1400 بازار تنها یک ماه با خالص جریان پول حقیقی ماهانه مثبت همراه بود و در یازده ماه دیگر خروج پول حقیقی شدیدی را تحمل می‌کرد. پس از ورود هزار و 523 میلیارد تومان پول حقیقی در تیر ماه سال 1400 به بازار، روند خروج پول تشدید شد و حتی در شهریور ماه 1400 خالص جریان پول حقیقی ماهانه به منفی 8 هزار و 239 میلیارد تومان رسید. روند خروج شدید پول حقیقی از بازار تا انتهای سال 1400 ادامه داشت اما در اسفند 1400 به واسطه شکل‌گیری روند صعودی شاخص کل از شدت خروج پول حقیقی کاسته شد.

جریان خالص پول حقیقی ماهانه در فروردین و اردیبهشت ماه امسال باوجود روند صعودی شاخص کل مثبت نشد ولی کمتر از منفی 2 هزار میلیارد تومان بود. در خرداد ماه با اصلاح روند شاخص کل، خالص جریان پول حقیقی به منفی 7 هزار و 904 میلیارد تومان رسید. این روند خروج پول حقیقی تا آبان ماه ادامه داشت و حتی در این ماه منفی 5 هزار و 702 میلیارد تومان بود. آذر ماه با تغییرات نرخ دلار آزاد و حمایت‌های دیگر بازار، روند صعودی شاخص کل تقویت شد اما باز هم خالص جریان پول حقیقی مثبت نشد و در محدوده منفی 957 میلیارد تومانی قرار گرفت. دی ماه بازار با رشد 12.9 درصدی شاخص کل مواجه شد و شاخص کل هم‌وزن نیز 18 درصد بازدهی داشت. شدت گرفتن رشد شاخص کل در دی ماه امسال باعث شد تا بالاخره بعد از 17 ماه، خالص جریان پول حقیقی ماهانه بورس تهران مثبت شود و به 2 هزار و 565 میلیارد تومان برسد.

خالص جریان پول حقیقی یک متغیر با اهمیت در تحلیلات مالی بازار سرمایه به شمار می‌رود. اهمیت این متغیر آنقدر زیاد است که برخی از معاملگران بازار تنها با ورود و خروج پول حقیقی و پول هوشمند به نماد‌ها معامله می‌کنند. خالص جریان پول حقیقی ماهانه نشان می دهد که برآیند ورود و خروج پول حقیقی در ماه به بازار چه مقدار بوده است. این متغیر را در بازه‌های زمانی متفاوت نیز محاسبه می‌کنند. علاوه بر خالص جریان پول حقیقی ماهانه، متوسط روزانه خالص جریان پول حقیقی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

جریان پول حقیقی روزانه بورس تهران در دی ماه

بورس تهران در دی ماه امسال 18 روز معاملاتی داشت که در 6 روز معاملاتی خالص جریان پول حقیقی روزانه منفی بود و در 12 روز معاملاتی دیگر خالص جریان پول حقیقی روزانه مثبت بود. در دی ماه 2 هزار و 565 میلیارد تومان پول حقیقی در این 18 روز معاملاتی به بازار وارد شد که متوسط روزانه دی ماه را به 142.5 میلیارد تومان می‌رساند. در این ماه بیشترین خالص جریان پول حقیقی روزانه متعلق به دوشنبه 26 دی با هزار و 37 میلیارد تومان و کمترین خالص جریان پول حقیقی روزانه متعلق به شنبه 10 دی با منفی 801 میلیارد تومان است.

 

جریان پول حقیقی روزانه دی11.01

بازگشت بازار به مسیر جذب سرمایه حقیقی می‌تواند کمک شایانی به رشد تراز شاخص کل برساند. همانطور که در گزارش اخیر اکوایران دیدیم؛ دی ماه با رشد 12.9 درصدی شاخص کل همراه بود که در سال جاری بی‌سابقه بود و خالص جریان پول حقیقی نیز پس از 17 ماه مثبت شد. این روند در صورتی که در بهمن ماه نیز تکرار شود حاکی از حرکت شاخص کل برای جبران عقب‌ماندگی خود از بازار‌های دیگر خواهد بود.

منبع: اکوایران

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، بازار سرمایه ، بورس تهران ، بازار ، پول ، پول حقیقی



https://jahaneghtesad.com/direct/25


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |