یکشنبه 09 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 3913 17:30 1402/03/23

پسته ایران در جدال با رقیبان / آیا بار دیگر آمریکا را پس خواهیم زد؟

دسته‌بندی: اخبار روز

پسته ایران در جدال با رقیبان / آیا بار دیگر آمریکا را پس خواهیم زد؟

دسته‌بندی: اخبار روز

ایران جایگاه گذشته خود در رتبه جهانی تولید پسته را از دست داده است و پس از واگذاری رتبه نخست جهانی به آمریکا، حالا در جایگاه سوم پس از ترکیه قرار گرفته است. مسئولان ‌امیدوارند که کشورمان بار دیگر به جایگاه گذشته خود باز گردد اما، کارشناسان خیلی خوش بین نیستند.

 سال‌ها میان ایران و آمریکا رقابتی تنگاتگ برای جایگاه نخست تولید پسته جهان در جریان بود. در این سال‌ها رتبه اول و دوم تولید پسته جهان، بین ایران و آمریکا جابه جا می‌شد. اما، از چند سال پیش رقیب جدید برای ایران پیدا شده است، این رقیب ایران را پس‌زده و خود را پس از آمریکا در جایگاه دوم جهانی قرار داده است.

طبق آخرین گزارش فائو درباره تولید جهانی پسته، هم اکنون ترکیه پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی تولید پسته قرار دارد و ایران را به جایگاه سوم رانده است.

مسئولان؛ به بازپس‌گیری رتبه نخست جهانی تولید پسته‌ امیدواریم

در پایان سال گذشته جواد ساداتی نژاد، وزیر پیشین جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه در سطح زیر کشت پسته در دنیا رتبه نخست را داریم، ابزار‌امیدواری کرد که بتوانیم دوباره به جایگاه نخست تولید پسته در جهان بازگردیم. او با بیان اینکه آمریکا در تولید پسته جایگاه ایران را تصاحب کرده است، گفته بود: می‌توانیم جایگاه خود را پس بگیرم.

کاهش سهم ایران از بازار صادراتی پسته

همچنین کارشناسان بر این باورند؛ هر چند مرغوبیت پسته ایرانی در بازار جهانی شهره است اما، کاهش تولید از دست رفتن بازار‌های صادراتی را نیز به دنبال خواهد داشت. چرا که به هر میزان تولید کاهش یابد امکان عرضه ارزان‌تر در بازار جهانی و کنار زدن رقبا کاهش می‌یابد.

طبق گزارش‌ها؛ تولید پسته در آمریکا ۲ برابر تولید در ایران است و به همین دلیل قیمت پسته آمریکا ارزان‌تر بوده و باعث کاهش صادرات ایران شده است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

برچسب: پسته ، تولید پسته ، صادرات پسته ، اخبار روز، جهان اقتصاد ، پسته ایران ، کاهش صادرات



https://jahaneghtesad.com/direct/3913


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |