شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 1025 05:15 1401/12/19
بررسی معاملات بازار سهام در این هفته

هفته امیدوارکننده بورس چگونه گذشت؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس
بررسی معاملات بازار سهام در این هفته

هفته امیدوارکننده بورس چگونه گذشت؟

دسته‌بندی: بازار سرمایه ، بورس

در این هفته و طی 4 روز معاملاتی، شاخص های بازار سهام وضعیت بدی نداشتند. حرکت پایین به بالای شاخص ها این امیدواری را ایجاد کرده که بازار دوباره در مسیر صعودی قرار بگیرد.

 در هفته جاری 4 روز معاملاتی وجود داشت که طی این 4 روز، شاخص کل بورس 4157 واحد معادل 23 صدم درصد افت کرد. اما شاخص کل تنها شاخص مهمی بود که طی این هفته افت داشت و دو شاخص مورد توجه دیگر، رشد کردند.

شاخص هم وزن در این هفته 7786 واحد معادل 1.45 درصد رشد کرد. شاخص کل فرابورس نیز 39 واحد معادل 17 صدم درصد رشد کرد.

عملکرد شاخص ها نشان می دهد طی این هفته نمادهای کوچک بازار وضعیت بهتری داشته اند و نمادهای بزرگ و شاخص ساز هم در مجموع کمی کاهش یافته اند.

همچنین به دلیل وضعیت معاملات در روز سه شنبه که منجر به حرکت پایین به بالای شاخص ها شد، می توان این هفته را یک هفته امیدوارکننده دانست.

کاهش ارزش معاملات خرد

در این هفته ارزش معاملات خرد نسبت به هفته گذشته کاهش داشت. به خصوص در 3 روز اول هفته، ارزش معاملات کمتر بود. روز شنبه ارزش معاملات خرد 6600 میلیارد تومان بود.

یکشنبه ارزش معاملات تا رقم 5800 میلیارد تومان کاهش یافت. دوشنبه مجددا ارزش معاملات خرد 6600 میلیارد تومان ثبت شد و در نهایت در روز سه شنبه ارزش معاملات کمی بالا رفت و به رقم 8300 میلیارد تومان رسید.

این در حالی است که هفته گذشته ارزش معاملات حتی رقم 13000 میلیارد تومان را هم ثبت کرده بود. جالب اینکه در هفته گذشته کمترین رقم معاملات روزانه 8400 میلیارد تومان بود که این عدد، از رقم معاملات روز سه شنبه این هفته که بیشترین عدد معاملات هفته جاری بود نیز بزرگ تر است.

تنها یک روز ورود پول

در طول 4 روز معاملاتی این هفته تنها در روز سه شنبه سرمایه گذاران حقیقی پول جدید وارد بازار کردند. در این روز تراز پول خرد بازار مثبت 340 میلیارد تومان بود.

اما از شنبه تا دوشنبه، حقیقی ها در حال فروش سهام و خارج کردن پول خود از بازار بودند. شنبه که بیشترین خروج پول از بازار ثبت شد، حقیقی ها 850 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند.

در روزهای یکشنبه و دوشنبه هم به ترتیب 110 و 300 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد تا برآیند هفتگی تراز پول خرد بازار منفی شود.

خریداران عقب نشینی نکردند

شاخص قدرت خریداران حقیقی در این هفته وضعیت خوبی داشت. با وجود اینکه بسیاری از نمادها در سه روز ابتدایی معاملات افت قیمت داشتند و شاخص ها هم وضعیت چندان خوبی طی این سه روز نداشتند اما قدرت خریداران حقیقی حتی در یک روز هم کمتر از قدرت فروشندگان حقیقی نبود.

شنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد 1.05 بود. در روز یکشنبه این شاخص به 1.11 رسید. دوشنبه عدد 1.14 برای این شاخص ثبت شد و در نهایت در روز چهارشنبه هم عدد 1.12 به ثبت رسید تا در تمام 4 روز معاملاتی وضعیت خریداران بهتر از وضعیت فروشندگان باشد.

 

منبع: اقتصادنیوز

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، سرمایه گذاران حقیقی ، اخبار روز ، معاملات خرد ، ورود پول



https://jahaneghtesad.com/direct/1025


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |