شنبه 06 مرداد، 1403

کدخبر: 7309 13:29 1402/06/16
تولید ۲۰۰ الی ۲۱۰ هزارتنی پسته در سال‌جاری

میزان تولید پسته افزایش یافت

دسته‌بندی: تجارت ، کشاورزی
تولید ۲۰۰ الی ۲۱۰ هزارتنی پسته در سال‌جاری

میزان تولید پسته افزایش یافت

دسته‌بندی: تجارت ، کشاورزی

رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران از افزایش میزان تولید پسته در مقایسه با ۲ سال اخیر خبر داد و گفت: میزان تولید این محصول در سال‌جاری حدودا به ۲۰۰ الی ۲۱۰ هزارتن رسیده است.

محمد صالحی، رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران با اشاره به اینکه فصل برداشت پسته از مهر شروع می‌شود، اظهار کرد: در ۲ سال گذشته به‌علت سرمازدگی، میزان تولید پسته با کاهش روبه‌رو بوده است.  

وی با تاکید بر اینکه در ۲ سال گذشته میزان سرمازدگی بیشتر از سال‌های گذشته بوده، گفت: وضعیت تولید نسبت به ۲ سال گذشته بهبود یافته است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران از افزایش حجم صادرات پسته نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در این ۲ سال میزان صادرات پسته به‌علت کاهش تولید با افت همراه بوده است.  

صالحی همچنین در رابطه با قیمت‌گذاری پسته تصریح کرد: قیمت پسته عمدتا براساس نرخ جهانی تعیین می‌شود و به این خاطر قیمت پسته با نوسانات ارزی، کاهش یا افزایش پیدا می‌کند و کمتر ارتباط با افزایش هزینه‌های تولید در داخل کشور دارد.  

به گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران، قیمت فروش این محصول براساس نرخ دلار محاسبه می‌شود، اما با وجود این باز هم کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد.  

 

مصرف پسته در ایران ۲۰ الی ۳۰ هزارتن است

وی با تاکید بر اینکه سالانه مصرف پسته در کشور ۲۰ الی ۳۰ هزارتن است، اعلام کرد: اگر قیمت پسته متناسب با درآمد مردم باشد در برخی از سال‌ها مصرف کشور به ۳۰ هزارتن نیز می‌رسد.

صالحی با تاکید بر اینکه آمار تولید پسته در ایران در یک‌سال اخیر ۲۰۰ الی ۲۱۰ هزارتن بوده، گفت: آمار تولید تنها براساس میزان پسته خشک‌شده است و پسته تازه‌ای که در سطح کشور به‌مصرف می‌رسد به‌عنوان میزان تولید محاسبه نمی‌شود.

به گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران، پسته ایران بیشتر به کشور‌های روسیه، هند، چین، اتحادیه اروپا و کشور‌های عربی صادر می‌شود و رقیب اصلی ایران در میزان تولید آمریکا با ۶۵۰ هزارتن است.  

 

صادرات ۱۵ هزار و ۹۸۱ تن پسته در ۵ ماه ابتدایی سال 

همچنین روح‌اله لطیفی، سرپرست اداره کل دفتر مطالعه، پایش و تجارت خارجی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفته است که از ابتدای سال تا پایان مرداد، ۱۵ هزار و ۹۸۱ تن انواع پسته به ارزش ۱۰۹ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۱۷۷ دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه با رشد ۶ درصدی در وزن و کاهش یک درصدی در ارزش همراه بوده است.

به گفته وی، این پسته‌ها شامل ۱۲ هزار و ۵۹۰ تن پسته با پوست به ارزش ۷۱ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۲۱۷ دلار، سه هزار و ۳۲۳ تن پسته بدون پوست به ارزش ۳۷ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۱۷۹ دلار و سایر پسته‌ها به وزن ۶۸/۵ تن به ارزش ۷۴۴ هزار دلار  بوده است.

لطیفی در خصوص مقاصد صادراتی محصول پسته گفته است که روسیه با خرید سه هزار و  ۷۳۳ تن به ارزش  ۲۵ میلیون دلار و سهم ۲۳ درصدی مقصد نخست، آلمان با خرید ۱۱/۲ میلیون دلار، امارات با ۱۱ میلیون دلار، قرقیزستان با ۸/۵ میلیون دلار و چین با ۷/۵ میلیون دلار در رتبه‌های دوم تا پنجم خرید پسته ایرانی در پنج ماه نخست بودند.

 

منبع: میزان

برچسب: جهان اقتصاد ، دلار ، پسته ، دلار آمریکا ، تولید پسته ، صادرات پسته ، اخبار روز ، پسته ایران



https://jahaneghtesad.com/direct/7309


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |