شنبه 06 مرداد، 1403

کدخبر: 2589 05:40 1402/02/29

بخشی از چهار میلیون مسکن را می‌توان در بافت‌های فرسوده احداث کرد

دسته‌بندی: زیربنایی ، مسکن ، استان‌ها

بخشی از چهار میلیون مسکن را می‌توان در بافت‌های فرسوده احداث کرد

دسته‌بندی: زیربنایی ، مسکن ، استان‌ها

پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و نخستین اجلاس معاونان شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها آغاز شد و در حال برگزاری است تا مباحث مهم حوزه معماری و شهرسازی کشور در زمینه بازآفرینی بافت تاریخی و گردشگری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

طی دو روز برگزاری این اجلاس، برنامه‌ریزی شده است که صبح‌ها جلسات تخصصی و سمینارها برگزار و به مسائل حوزه معماری و شهرسازی کشور در زمینه بازآفرینی، بافت تاریخی و گردشگری پرداخته شود؛ عصر روز نخست بازدید میهمانان از مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان و تعدادی از اماکن مدرن و تازه‌ساخت انجام خواهد شد و عصر روز دوم میهمانان از آثار تاریخی این شهر شامل مسجد جامع، میدان امام علی (ع)، میدان امام (ره) و خانه‌های تاریخی بازدید خواهند کرد

طرح دوفوریتی فرونشست در کلانشهرها به مجلس ارسال شد / بررسی چالش‌ها در شورای عالی استان‌ها

احمد صادقی، رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها در نشست هم‌اندیشی بررسی مسائل و چالش‌های شهری در حوزه شهرسازی، طرح‌های توسعه شهری و بازآفرینی شهری که در قالب پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها برگزار شد، اظهار کرد: اظهار کرد: امروز با صنعت ساخت‌وساز و ساختمان بیش از ۴۰ صنعت دیگر درگیر است، در این راستا می‌توان سهم قابل توجهی را در رشد تولید و مهار تورم ایفا کرد.

وی با اشاره به جایگاه شورای عالی استان‌ها در قانون اساسی افزود: بیشترین واژه‌ای که در قانون اساسی آمده است واژه شوراها است که شامل مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستاها، شوراهای فرادست تا شوراهای عالی استان است؛ شورای عالی استان‌ها برآمده از جامعه ۱۲۶ هزار نفری شوراهای اسلامی کشور است که قانون به آن اجازه داده است هم پایه دولت یا از طریق دولت طرح‌های خود را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شورای عالی استان‌ها با یک فرایند ساده به دور از فرایند دست‌وپا گیر حاکمیتی می‌تواند موارد موردنیاز مدیریت شهری را به مجلس شورای اسلامی ارسال کند، به عنوان مثال به تازگی در رابطه با بحث فرونشست زمین کلانشهرها، با دریافت نظرات کارشناسی طرحی با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

وی در توضیح حیطه وظایف و اقداماتی که می‌توان از طریق شورای عالی استان‌ها انجام داد، گفت: ابتدا باید خلأ ملی سیاست گذاری در حوزه معماری و شهرسازی را حل کنیم، این خلأ قانونی وجود داشته، چراکه شورای عالی معماری و شهرسازی نمی‌تواند سیاست‌گذار باشد، لذا باید کنشگری فعال برای رفع مسائل مرتبط با شهرسازی و معماری داشته باشیم؛ از سوی دیگر اقداماتی را از سوی دولت شاهد هستیم که بدون نظر مدیریت شهری اجرا و یا مصوب می‌شود که باید این امور رصد شود.

صادقی با بیان اینکه در ارتباط با استفاده از تجربیات کشورهای اسلامی نیز فعالیت‌هایی کرده‌ایم که قابل توجه است، خاطرنشان کرد: کلانشهرها، وزرا و دیگر کمیسیون‌های شوراهای اسلامی شهرها و روستاها می‌توانند طرح‌ها و لوایح خود را به شوراهای عالی استان‌ها ارسال کنند تا در نهایت یک جمع‌بندی برای اثربخشی در چنین جلساتی هم‌اندیشی رقم بخورد.

وی با اشاره به اقدامات مؤثری که در رابطه با پیگیری شورای عالی استان‌ها در مصوب شدن اموری مانند قانون درآمد پایدار شهرها انجام شده است، گفت: برای نخستین‌بار به عنوان نماینده جامعه شورایی در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ورود کرده و مانع تصویب شدن قوانینی بدون نظر شوراهای اسلامی شدیم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه چالش‌های مختلفی را در شوراهای عالی استان‌ها پیگیری کردیم، تصریح کرد: بسیاری از چالش‌ها باید رفع و یا روان سازی شود تا هویت‌بخشی محلات و مکان‌هایی که سکاندار حوزه شهرسازی آن هستیم، محقق شود.

وی با اشاره به نشست‌های شوراهای عالی استان‌ها با رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان ظرفیت‌های شورای عالی استان‌ها گفت: ماده ۱۵ قانون درآمدهای پایدار برای نخستین بار آموزش شورای اسلامی شهرها را به شورای عالی استان‌ها محول کرده است.

صادقی خاطرنشان کرد: بسیاری از شوراهای اسلامی شهرها و روستا از قانون بازآفرینی شهری اطلاع نداشته که لازم است در این عرصه آموزش داده شود تا از این ظرفیت قانونی استفاده شود.

هویت شهری را باید صیانت کنیم / لزوم تقویت هوشمندسازی در حوزه شهرسازی

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در سخنانی اظهار کرد: کلید واژه‌ای به عنوان هویت داریم که یکی از متعلقات آن هویت شهری است؛ علوم مختلف همچون جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و معماری و شهرسازی و در بخشی علم فلسفه به این واژه و تعریف آن پرداخته‌اند.

وی افزود: در دید جامعه‌شناسی فصل امتیاز هویت، جدا کردن است، مانند هویت ایرانی که ما را از دیگر ملت‌ها جدا می‌کند.

شهردار اصفهان با اشاره به ضرورت پرداختن به شخصیت شهرها تصریح کرد: حوزه شهرسازی و معماری را درگیر کارهای اداری مانند صدور پروانه کردیم، از این‌رو فرصت ندارند به شهر به عنوان شخصیت نگاه کنند، البته این فرصت در اصفهان ایجاد شده است که گاهی شهر را از بالا نگاه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کارهای اداری باید الکترونیکی و هوشمند انجام و از اختیار افراد خارج شود، در این راستا شهرسازان می‌توانند به فکر هویت و شخصیت شهرها باشند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه از نگاه روان‌شناسان، هویت یعنی تصویر یکپارچه‌ای که فرد از خود یا یک شهر پیدا می‌کند، اظهار کرد: تصویری که دیگران از ما در ذهن خود دارند، همان هویت، شخصیت شهر یا فرد است؛ گاهی ما در کوچه و پس کوچه‌های شهر خود گم می‌شویم و فراموش می‌کنیم شهر یک شخصیت و یک هویت دارد، بنابراین هویت شهر یعنی تصویری یکپارچه‌ای که از شهر تشکیل می‌شود و این تصویر و هویت به مرور شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کارشناسان معتقد هستند در برابر هر موضوعی سه سوال درباره هستی‌شناسی، پیرامون چیستی، کیستی و هویت سنجی می‌توان پرسید، گفت: گاهی یک کلان روایت از شخصیت شهری و یا فردی ارائه می‌کنیم به‌طور مثال می‌گویم فلان فرد، انسان خیری است و این کلان روایت اساس قرار می‌گیرد، سپس بر اساس این کلان روایت، خرده روایت تعریف می‌کنیم.

شهردار اصفهان افزود: در این راستا شهرهای اصفهان، تبریز و شیراز هر کدام کلان روایت خاص خود را دارند و این کلان روایت‌ها، خود را در استعاره‌ها نشان می‌دهد، همچنین هر محله‌ای از شهر برای خود کلان روایت و خرد روایت‌ها دارند.

وی تصریح کرد: بخشی از کتاب «روایت شهر» را شهرسازان و معماران می‌سازند و این رویه می‌تواند در تعارض با این کلان روایت یا به موازات آن باشد، به‌طور مثال اصفهان شهر گنبدهای فیروزه‌ای، کلان روایت اصفهان است.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: باید مراقب باشیم قصه‌هایی که تعریف می‌کنیم در تعارض کلان روایت‌های شهر نباشد، زیرا یک اقدام معماری و شهرسازی می‌تواند روایت یک محله را عوض کند، این در حالی است که ما نمی‌توانیم به جنگ روایت‌ها برویم و باید تدریجی اقدام کرد.

وی با بیان اینکه با پدیده‌هایی مانند هویت آشفته و هویت منفی روبه‌رو هستیم، گفت: هویت آشفته یعنی اینکه نشانه‌ها و علائم، معرف شخصیت شهر نباشد، این در حالی است که معماری نشانه‌ها باید به افراد مفاهیم و کلان روایت‌ها القا کند، به طور مثال معماری شهرها باید نشان دهد که این شهر مذهبی، دینی یا فرهنگی است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه کلان روایت‌ها را ما خلق نمی‌کنیم، بلکه به مرور زمان و قرن‌ها خلق می‌شود، افزود: ما نمی‌توانیم هویت به شهرها بدهیم، بلکه ما سه هدف اصلی داریم نخست اینکه هویت شهر را صیانت، دوم هویت را تکمیل و سوم اگر جایی گرد و غباری بر چهره این هویت نشسته را اصلاح و پیرایش کنیم.

وی خطاب به مهمانان پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها و نخستین اجلاس معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها گفت: اگر اشکالی در حوزه دید خودتان در شهر اصفهان می‌بینید، به مدیریت شهری انعکاس دهید، در واقع بیان مشکلات بهترین هدیه شما به شهر اصفهان است.

گذشتگان ما جامع‌نگر بودند و شهرها را با محوریت معنوی و الهی توسعه می‌دادند

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این اجلاس اظهار کرد: در نشست‌های تخصصی این اجلاس قرار است یکی از مسائل محوری شهرها و مراکز استان‌ها کالبد شکافی، بررسی و تبدیل به دستاورد شود.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده یکی از موضوعات اجلاس امروز است، افزود: این موضوع مبتلا به همه شهرهای کشور است، لذا امیدواریم این اجلاس به نتایج و دستاوردهای مطلوبی برای همه کشور از جمله مراکز استان‌ها و کلانشهرها که درگیر مشکلات هستند، شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: گذشتگان ما بزرگ و جامع فکر می‌کردند، جامع‌نگر بودند و شهرها را با محوریت معنوی و الهی توسعه می‌دادند، در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا در حوزه معماری و شهرسازی راه گذشتگان را درست طی کرده‌ایم و آیا مجموعه دست‌اندرکاران که توسعه شهرها را بر عهده داشتند، شهرداری‌ها، بخش دولتی مرتبط با حوزه شهرسازی و مشاوران که تهیه طرح می‌کردند، درست فکر کرده و گام برداشته‌اند؟

وی ادامه داد: مقداری در این حوزه کوتاهی داشتیم، چراکه طرح‌های شهرسازی مسئله محور و بر اساس نیاز مردم نیست و مردم را درگیر کرده است؛ در این راستا طرح‌هایی تهیه می‌شود که بلندپروازانه یا غیر واقعی است، بر این اساس از زمانی که طرح به مرحله اجرا درمی‌آید، مردم را در سطح گسترده با مشکلات مواجه می‌کند که ما باید به حل و فصل آن بپردازیم.

نورصالحی اظهار کرد: تهیه طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان ۱۲ سال طول کشید، در این طرح مباحثی قرار بود مطرح شود که تحقق‌پذیر، مسئله‌محور و به محلات شهر نگاه متفاوت داشته باشد، اما از هشت سال پیش که این طرح ابلاغ شد، مردم با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر به طرح جامع شهری تنها از نظر آمار و ارقام و اینکه کدام دستگاه تکلیف خود را طبق طرح جامع انجام داده‌اند، بنگریم مشکلی نیست اما به‌طور حتم این طرح جامع، شهرها را به سمت آرامش مردم و ساماندهی اوضاع محقق سوق نمی‌دهد.

وی افزود: اگر به ابنیه‌های تاریخی و میراثی در شیراز و اصفهان و به‌طور کلی شهرهای تاریخی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم در هر دوره‌ای از تمدن و حاکمیت، ابنیه تاریخی متأثر از خود به جای گذاشته اند، در واقع گذشتگان توانسته‌اند جهان‌بینی خود را در این ابینه‌ها به جای بگذارند.

نورصالحی گفت: امیدواریم به جایی برسیم که اینگونه فکر کنیم و از دوره تمدنی خود آثاری را به جای بگذاریم و به فکر نسل آینده باشیم.

وی با بیان اینکه طبق رشد جمعیت خود باید اقدامات شهرسازی را برنامه‌ریزی کنیم، اظهار کرد: از رئیس مجمع کمیسیون‌های شهرسازی درخواست می‌شود در هر دوره‌ای از اجلاس، یک موضوع کلیدی از معضلات شهرسازی و مربوط به شهرها را محور قرار دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی بالغ بر ۶۲ مدیر کشوری حضور دارند، افزود: با توجه به حضور این جمع از مدیران، جلسه‌ای غنی برگزار خواهد شد، لذا باید به مسائل موشکافانه نگریسته و راه حل یابی شود.

وی تصریح کرد: مسئله حمل‌ونقل و ترافیک در شهرها نیز یکی از موضوعات مهم است، در این راستا معتقد هستیم که اگر مسائل شهرسازی به خوبی اجرا شود، موضوعات ترافیک و حمل‌ونقل و حتی محیط زیست نیز حل‌وفصل می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: متوجه سنگینی بار مسئولیتی که بر دوش ما گذاشته شده است، باشیم و ریز بینانه و دقیق مسائل آینده را ببینم و در تهیه طرح‌های خود مد نظر قرار دهیم.

برچسب: جهان اقتصاد ، شهرسازی ، معماری ، کلان شهر ، اخبار روز ، شورای شهر ، هویت شهری



https://jahaneghtesad.com/direct/2589


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |