پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 921 20:30 1401/12/13

با ۱۰ میلیون تومان به کدام کشور می توان سفر کرد؟

با ۱۰ میلیون تومان به کدام کشور می توان سفر کرد؟

آژانس‌های مسافرتی می‌گویند سفرهای خارجی در نوروز ۱۴۰۲ تحت‌تاثیر تغییرات و افزایش نرخ ارز، کم‌تقاضا شده است.

انتظار دفاتر خدمات مسافرتی آن بود که تعطیلات نوروز ۱۴۰۲، خسارت‌های سال‌های کم‌سفر کرونا را جبران کند، ‌ اما شرایط به سمتی پیش رفته که برخی از فعالان گردشگری می‌گویند حجم تقاضا برای سفرهای خارجی حتی کم‌تر از نوروز ۱۴۰۱ است. حرمت‌الله رفیعی ـ رییس رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ‌ نیز پیش‌تر به شرایط غیرقابل پیش‌بینی و ناپایداری که روی مسافرت‌ها تاثیرگذاشته است، ‌ اشاره کرده و این احتمال را هم داده بود که این وضعیت شاید تا تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ ادامه پیدا کند.  

اکنون بررسی‌های میدانی و پرس‌وجوها از دفاتر خدمات مسافرتی، آن احتمالات را تایید می‌کند. در عین حال که اظهارات مجریان تورهای گردشگری بیانگر آن است که افزایش و نوسانات نرخ ارز، در اُفت سفر، به‌ویژه سفرهای خارجی به شدت تاثیر گذاشته است. برخی از آژانس‌دارها معتقدند سفر رفتن، آن هم از نوع خارجی، با نرخ امروز ارز، توجیه خود را برای بیشتر مردم از دست داده است.

به گفته برخی آژانس‌داران، ترکیه، هرچند که زلزله‌های اخیر حجم تقاضای سفر به آنجا را هم کاهش داده است، ‌ اما برای نوروز ۱۴۰۲ فعلا یکی از پرطرفدارترین مقاصد سفر خارجی ایرانی‌ها محسوب می‌شود. «مهرسا سبزه‌ها»، از یکی از آژانس‌های گردشگری در تهران می‌گوید:‌ قیمت یک سفر ۱۱ روزه به آنتالیا در تعطیلات نوروز برای هر نفر دست‌کم ۵۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد، با این حال ارزیابی‌های اولیه از بیشتر آژانس‌های مسافرتی نشان می‌دهد آنتالیا در نوروز ۱۴۰۲ همچنان مقصد پرطرفدار ایرانی‌ها باشد؛ چرا که مسافر در هتل‌های Uall و All اقامت دارد و از قبلِ سفر، هزینه‌ تمام خدمات را پرداخت کرده و دیگر نگران نوسان و یا تغییر قیمت‌ها و یا افزایش هزینه نیست.

او با اشاره به فروش پایین تور در بیشتر آژانس‌های تهران، می‌گوید:‌ فروش تور و سفر خارجی در بسیاری از آژانس‌ها وضعیت چندان خوبی ندارد، واقعیت این است که با این نرخ ارز، وسع خیلی‌ها به سفر خارجی دیگر نمی‌رسد. قیمت یک تور چهار روزۀ ارمنستان به ۱۴ میلیون رسیده است، "تور زمینی" ترابزون (ترکیه) ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد و یک تور ۱۴ روزۀ تایلند آن هم با اقامت در هتل ۳ ستاره برای یک نفر حدود ۸۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

اوضاع در سفرهای داخلی هم به زعم آژانس‌های مسافرتی چندان رضایت‌بخش نیست، اگرچه پیش‌بینی‌های ستاد خدمات سفر بر این است که سفرهای جاده‌ای تا ۳۵ درصد در تعطیلات نوروز با افزایش مواجه شود، ‌ اما اظهارات آژانس‌های مسافرتی وضعیت دیگری را نشان می‌دهد، اگرچه برخی از آژانس‌های مسافرتی امیدوارند مردم به عادت همیشه، دقیقه ۹۰ برای خرید تور و سفر مراجعه کنند، اما درحال حاضر بررسی قیمت تورهای داخلی شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم زده است؛ قیمت یک تور چهار روزه با اقامت در اتاق چهار نفره در هتلی ۵ ستاره در جزیره کیش، در ارزان‌ترین حالت برای یک نفر حدود شش میلیون تومان قیمت دارد. هزینه اقامت در اتاق دو تختۀ همین هتل در روزهای پیک تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ که پیش از ماه رمضان است،  به ۲۳ میلیون تومان می‌رسد. تور چهار روزه چابهار نیز برای یک نفر بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود و قیمت تور هوایی مشهد در نوروز از سه چهار میلیون تومان به بالا قیمت‌گذاری شده است.

بازار سفرهای نوروزی درحالی چنین ملتهب شده که هیچ‌یک از طرح‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راستای ارزان‌سازی و فراگیرتر شدن سفر درحالی‌که نشاط اجتماعی را رقم بزند، هنوز به نتیجه نرسیده است. هرچند پیش‌تر متولیان گردشگری و سفر گفته بودند که آن طرح‌ها مثل وام و کارت سفر و تسهیلات تبصره ۱۸، هرگز قرار نبوده در تعطیلات نوروز که اوج کار گردشگری است، اجرا شود.

 

منبع: ايسنا

برچسب: جهان اقتصاد ، نرخ ارز ، گردشگری ، میراث فرهنگی ، آژانس مسافرتی ، اخبار روز ، تور نوروزی ، تعطیلات نوروز



https://jahaneghtesad.com/direct/921


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |