پول داغ سرگردان

شناسه خبر: 1626
پول داغ سرگردان

خلیل محمودی_ مدیر مسئول

مطابق با آمار منتشره و رسمی، بیش از ۵ برابر ظرفیت اعلامی برای خرید خودروهای داخلی، نقدینگی توسط دولت جذب شد و این نقدینگی در فقره یاد شده، چیزی در حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است و این نشان می‌دهد که چه حجم عظیمی از پول داغ در جامعه وجود دارد که در صورت مدیریت ناصحیح یا عدم مدیریت، اقتصاد ایران که هیچ، بلکه ظرفیت تولید اشکال و آسیب برای هر اقتصادی به اندازه ایران و یا حتی اقتصادهای به مراتب بزرگتر از اقتصاد ایران را به شکل عدیده‌ای دارد.

با این حال، در صورت مدیریت صحیح و ارائه ابزارهای مناسب پوشش ریسک و ذخیره ارزش از جانب دولت، می‌توان پیامدای مثبتی چه از بعد کنترل و ثبات اقتصادی و چه از بعد سیاستگذاری و تاثیر بر بخش حقیقی اقتصاد داشته باشد!

به هر روی، دولت توانست در این زمینه تا حدی به موقع و معقول عمل کند و با ابزار خودرو، بخش قابل توجهی از پول داغ یا همان نقدینگی سرگردان را از سطح جامعه جمع آوری کند که این رویکرد، به زودی اثرات خودش را با افت شدید ضریب شتاب نرخ تورم در کشور نشان خواهد داد.

نکته مهم این است که ایجاد ثبات اقتصادی، به مثابه محور عملیات و سیاستگذاری‌های دولت تثبیت شود و به عنوان هدفی استمراری از دستور کار دولتمردان خارج نشود. چه بسا در صورتی که این رویکرد همچون کابینه دوم دولت گذشته ( که دستاوردهای ضدتورمی کابینه نخست خودش را با اتخاذ سیاست‌های خطا از میان برد) هر تاکتیکی از جمله همین پیش فروش خودرو، فقط حکم یک راهکار و مسکن موقتی دارد و لاغیر!

البته شایان ذکر است که این رویکرد، اثرات مثبتی را نیز طی ۶ ماه آینده در بازار سهام و به طور خاص سبد سهام خودروسازان (که اکنون از ارزان‌ترین سهام‌های بازار سرمایه است) را، برجای خواهد گذاشت و امکان مناسبی برای جلب بخش دیگری از پول‌های داغ سرگردان به سوی بازار سرمایه (بورس) را فراهم خواهد کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار