مقایسه سرور مجازی با سرورهای اختصاصی و ابری

انتخاب نوع سرور برای وب‌سایتی که کسب‌و‌کار شما را می‌چرخاند بسیار مهم است. چه می‌خواهید راه‌اندازی یک وبلاگ ساده را شروع کنید یا فروشگاه آنلاین‌تان را راه‌اندازی کنید، با داشتن یک سرور مناسب می‌توانید سرعت پیشرفت تجارت‌تان را چند‌برابر کنید.

شناسه خبر: 174214
مقایسه سرور مجازی با سرورهای اختصاصی و ابری

 

اما برای راه‌اندازی یک وب‌سایت از چه نوع سرور‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم و هر کدام از آن‌ها چه مزایای و معایبی دارند؟ در این مقاله، می‌خواهیم به بررسی ۳ سرور پر‌کاربرد بپردازیم. با مبین هاست همراه باشید. 

هاست چیست؟

به سرویسی که فضای ذخیره‌سازی داده‌ها، فایل‌ها و منابع مورد‌نیاز و همچنین و دسترسی وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها یا سایر محتوای آنلاین به اینترنت را فراهم می‌کند، هاست یا فضای میزبانی گفته می‌شود. زمانی که یک وب‌سایت یا اپلیکیشن وب را اجرا می‌کنید، فایل‌ها و داده‌های آن وب‌سایت یا اپلیکیشن در سروری که به اینترنت متصل هستند، ذخیره شده‌اند و در واقع شما به داده‌های درون سرور دسترسی دارید.

ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگ، خدمات میزبانی مختلفی مانند سرور مجازی یا همان VPS، سرور اشتراکی، سرور اختصاصی و سرور ابری را ارائه می‌دهند. هر کدام از این نوع سرور‌ها، دارای طیف خدمات و کاربرد‌های متفاوتی است و برای کاربران خاصی مناسب‌اند.

به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید پینگ و سرعت بسیار بالایی داشته باشید و فعالیت‌های بین‌المللی‌تان را با IP کشور خارجی انجام دهید، سرور مجازی هلند گزینه‌ای عالی برای شماست.

سرور چیست؟

سرور، نوعی کامپیوتر است که تمام فایل‌ها و محتوای وب‌سایت در حال اجرا را در خود نگه می‌دارد. در واقع، این سرور همان چیزی است که محتوای وب‌سایت را به اینترنت ارائه می‌دهد و معمولا در یک مرکز داده قرار دارد.

این سرور‌ها معمولا برای اهداف خاصی نظیر میزبانی وب‌سایت‌ها، خدمات ایمیل، پایگاه‌های داده مانند MariaDB یا PostgreSQL و یا اپلیکیشن‌های کاربردی مبتنی بر ابر بهینه‌سازی می‌شوند. بسته به اینکه یک وب‌سایت یا اپلیکیشن به چه خدمات و منابعی نیاز دارد، می‌توان نوع سرور را مشخص کرد.

شرکت‌های میزبانی وب مانند مبین هاست، زیرساخت‌ها و خدمات مورد‌نیاز برای دسترسی کاربران یا همان مشتریان به وب‌سایت شما را ارائه می‌دهند.

چطور یک سرویس میزبانی وب مناسب انتخاب کنیم؟

چطور یک سرویس میزبانی وب مناسب انتخاب کنیم؟

اگر می‌خواهید بهترین ابزار‌ها را برای پیشرفت کسب‌و‌کارتان داشته باشید، در قدم اول باید یک سرور مناسب انتخاب کنید. در‌صورتی که سروری که انتخاب می‌کنید به‌اندازه کافی قوی نباشد، احتمال اینکه وب‌سایت‌تان از کار بیفتد وجود دارد.

برای اینکه شناخت بهتری نسبت به دنیای سرور‌ها داشته باشید، به معرفی ۳ سرور پر‌کاربرد و شناخته‌شده می‌پردازیم:

1.  سرور مجازی (VPS)

سرور VPS چیزی بین هاست اشتراکی و سرور اختصاصی است؛ با این تفاوت که شما بخشی از سرور اختصاصی را با سایر افرادی که در همان سرور هستند، دریافت می‌کنید. در واقع، خرید سرور مجازی چیزی شبیه به خرید یک واحد آپارتمان در یک مجتمع است. شما می‌توانید با پرداخت پول بیشتر، منابع بیشتری دریافت کنید و از این منابع به‌صورت اختصاصی استفاده کنید.

مزایای سرور VPS

  • مقرون‌به‌صرفه‌تر از سرور اختصاصی یا ابری است و فقط برای فضایی که نیاز دارید هزینه بیشتری می‌پردازید.
  • از آنجایی‌که مدیریت و عیب‌یابی آسانی دارد، راحتی و سرعت بیشتری را فراهم می‌کند.
  • در‌صورتی که میزان ترافیک وب‌سایت بسیار بالا نیست، گزینه‌ای عالی به‌شمار می‌رود.

معایب سرور VPS

  • نسبت به سرور‌هایی مانند سرور ابری، امنیت کمتری دارد.
  • زمانی‌که ترافیک وب‌سایت زیاد می‌شود و میزان بازدیدکنندگان به اوج خود می‌رسد، نیاز به ارتقا دارد.
  • در VPS‌های مدیریت‌نشده، پیکربندی کمی سخت است. اما نسبت به سرور اختصاصی دارای مدیریت و پیکربندی آسان‌تری است.

2.  سرور اختصاصی

چطور یک سرویس میزبانی وب مناسب انتخاب کنیم؟

سرور اختصاصی یک پله بالاتر از سرور VPS است. در این نوع سرور برخلاف سرور اشتراکی، کل منابع سرور فقط به یک خریدار تعلق می‌گیرد و او می‌تواند یک یا چند وب‌سایت را بر روی سرور خود اجرا کند.

با‌توجه به مزایای بی‌شمار سرور اختصاصی، بازار آن سالانه با رشد ۵.۶ درصدی همراه است. دلیل این رشد سرور اختصاصی این است که روز‌به‌روز به تعداد افرادی که دسترسی آسان به اینترنت دارند افزوده می‌شود و همین امر نیز تعداد بازدید‌کنندگان و ترافیک را افزایش می‌دهد. همچنین، با ورود اپلیکشن‌های کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی، اتوماسیون‌ها و سایر خدمات مفید، وب‌سایت به سمتی می‌روند که به منابع بیشتری برای سر پا نگه داشتن خود در دنیای مدرن نیاز دارند.

سرور اختصاصی نسبت به هاست VPS گران‌تر است، اما عملکرد و امنیت بالاتری دارد و همچنین معمولا دارای سیستم پشتیبانی قوی‌تری است. از رایج‌ترین مشتریان سرور‌های اختصاصی می‌توان به مراکز دولتی، بانک‌ها، کسب‌و‌کار‌های نرم‌افزاری، صنعت مراقبت‌های بهداشتی، مراکز آموزشی و شرکت‌های بزرگ اشاره کرد.

مزایای سرور اختصاصی

این سرور تماما به خودتان تعلق می‌گیرد.

  • از آنجایی‌که به تمام منابع سرور دسترسی دارید، سرعت آن بسیار بالاست.
  • تقریبا هیچ محدودیتی در تغییر تنظیمات وب‌سایت خود برای داشتن عملکرد بهتر ندارید.
  • سرور‌های اختصاصی بر‌اساس مشخصات و نیاز‌های وب‌سایت هر کاربر طراحی می‌شوند.
  • با‌توجه به اینکه فقط یک کاربر از آن استفاده می‌کند، امنیت بیشتری نسبت به VPS دارد.

معایب سرور اختصاصی

  • نسبت به VPS هزینه بیشتری دارد.
  • برای نگهداری و بهینه‌سازی هر چه بیشتر سرور، به یک تیم فنی نیاز خواهید داشت.

 3.  سرور ابری

سرور ابری یک سرور نسبتا جدید است که مفهوم رایانش ابری در آن نهفته است و از چندین ماشین به‌عنوان یک سیستم منسجم استفاده می‌کند. آمار‌ها نشان می‌دهد بازار جهانی خرید سرور ابری تا سال ۲۰۲۵ احتمالا به ارزش ۸۳۲ میلیارد دلار برسد.

در واقع، میزبانی ابری در پارتیشن‌های کوچک چندین سرور به‌صورت همزمان عمل می‌کند. یکی از مزایای سرور ابری نسبت به سرور VPS و سرور اختصاصی این است که در زمان افزایش ترافیک یا از‌کار‌افتادن سرور، سرور ابری به سرور‌های متعددی اجازه  کار می‌دهد و در‌نتیجه احتمال خرابی یا کندی سرعت را کاهش می‌دهد.

مزایای سرور ابری

  • از آنجایی‌که فقط به یک سرور فیزیکی وابسته نیست، در‌صورت نیاز می‌تواند به مراکز داده مختلف پیوند زده و مشکل را حل کند.
  • زمانی‌که به فضای بیشتر، عملکرد بهتر یا سرعت بیشتری نیاز دارید، می‌توانید سرور خود را به‌راحتی ارتقا دهید.
  • فقط برای منابعی که استفاده می‌کنید، هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید.

معایب سرور ابری

  • برای بهینه‌سازی و نگهداری، به یک تیم فنی نیاز دارد.
  • از آنجایی‌که اطلاعات به سرور‌های مختلف منتقل می‌شوند، امنیت پایین‌تری نسبت به سرور اختصاصی دارد.
  • معمولا نسبت به سرور VPS دارای قیمت بالاتری است.

سخن پایانی

انتخاب بهترین سرور برای داشتن یک کسب‌و‌کار اینترنتی پر‌رونق، کار چالش‌برانگیزی است. شما باید برای وب‌سایت یا اپلیکیشن خود، بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید تا در آینده دچار مشکلات بیشتر نشوید.

در این مقاله، به بررسی تفاوت‌های اساسی سرور‌های VPS، اختصاصی و ابری پرداختیم و مزایا و معایب هر کدام را عنوان کردیم. اگر همچنین برای انتخاب سرور متناسب با نیاز‌هایتان سردرگم هستید، می‌توانید همین الان با واحد پشتیبانی یا فروش ما تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنید. کارشناسان مبین هاست آماده خدمت‌رسانی و ارائه مشاوره به شما عزیزان هستند.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار