توقف تولید؛ حاصل قطع برق صنایع

رضا صفریان مدیر روابط عمومی فولاد هرمزگان: گرمای طاقت‌فرسای تابستان امسال، چالش‌های بسیاری به وجود آورده و مصرف برق در کشور را به بیشترین میزان ثبت‌شده رسانده است؛ اما وزارت محترم نیرو، ناتوان در تأمین برق موردنیاز کشور، فشار کمبودها را بر سر تولیدکنندگان و صنعتگران وارد آورد و با قطع برق واحدهای تولیدی، صنعتگران را با وقفه در تولید و بیکاری و مشکلات عدیده دیگر مواجه کرد و صنایع و به‌ویژه صنعت فولاد کشور خسارت‌های اقتصادی، صنعتی و تولیدی فراوانی را متحمل شدند.

شناسه خبر: 18250
توقف تولید؛ حاصل قطع برق صنایع

رضا صفریان مدیر روابط عمومی فولاد هرمزگان

گرمای طاقت‌فرسای تابستان امسال، چالش‌های بسیاری به وجود آورده و مصرف برق در کشور را به بیشترین میزان ثبت‌شده رسانده است؛ اما وزارت محترم نیرو، ناتوان در تأمین برق موردنیاز کشور، فشار کمبودها را بر سر تولیدکنندگان و صنعتگران وارد آورد و با قطع برق واحدهای تولیدی، صنعتگران را با وقفه در تولید و بیکاری و مشکلات عدیده دیگر مواجه کرد و صنایع و به‌ویژه صنعت فولاد کشور خسارت‌های اقتصادی، صنعتی و تولیدی فراوانی را متحمل شدند.

با وضعیت بی‌سابقه گرمای هوا در روزهای اخیر، مصرف انرژی برای تأمین برق موردنیاز سیستم‌های سرمایشی به سطوحی بی‌سابقه رسید و شرایط را به وضعیتی ناپایدار و غیرمتوازن تغییر داد. وزارت نیرو نیز برای تأمین برق مصارف خانگی، بدون برنامه و سیاست‌گذاری مطلوب، نسبت به قطع برق و خاموشی واحدهای صنعتی اقدام کرد، روندی که چند سالی است تداوم ‌یافته و چالش انرژی همچنان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صنعتگران به‌ویژه در صنعت فولاد است.

هشدارها و نگرانی‌های صنعتگران از وضعیت انرژی در کشور از سال‌های گذشته در سال جاری نیز بی‌ثمر ماند و وزارت محترم نیرو باوجود علم به افزایش مصرف برق در تابستان، همچنان در این خصوص تدبیری پایدار و بلندمدت نیندیشیده و هرساله در فصل تابستان، صنایع کشور بیش از گذشته در چالش فقدان انرژی فرومی‌روند و توصیه‌های مطرح‌شده از سوی کارشناسان در خصوص ضرورت ایجاد نیروگاه‌ها و تأسیسات برق جدید، بهره‌گیری از انرژی پاک برای تولید برق و آموزش و مدیریت مصرف بهینه برق برای مشتریان خانگی، گویا چندان تأثیری در فرایندها، برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های وزارت نیرو نداشته است.

رهبر معظم، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بارها و بارها در خصوص اهمیت تولید و حساسیت این مسئله و گستره تأثیرگذاری آن بر همه شئون زندگی مردم، سخن به میان رانده و حتی سال گذشته را سال رفع مشکلات و موانع تولید نام‌گذاری کردند، اما انرژی برق، گاز و آب، همچنان به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین مشکلات صنعتگران مطرح است و نهاد متولی امر، تنها با خاموشی صنایع و قطع برق صنعتگران، درصدد رفع مشکل کمبود انرژی است و این رویه باوجود مبرهن بودن آن از سال‌های گذشته، همچنان چالشی برای صنعتگران است.

صنایع کشور در وضعیت کنونی زمین‌گیرند، سرمایه‌های مالی و اقتصادی و برنامه‌های اجرایی و توسعه آن‌ها، همه به‌علت کمبود نیروی برق متوقف شده است. خاموشی‌های صنایع، ضمن از بین بردن فرصت‌های توسعه، رکود و التهاب در بازار به وجود می‌آورد و به دنبال آن، با نبود محصولات شرکت‌های معظمی همچون فولاد هرمزگان، رقبای خارجی جای تولیدکنندگان ایرانی را می‌گیرند و این مسئله بر اشتغال‌زایی و تمام ارکان اقتصادی جامعه تأثیر مستقیم دارد.

شرکت فولاد هرمزگان نیز همچون سایر واحدهای صنعتی در فصل تابستان با محدودیت، خاموشی‌های مستمر و مداوم در مصرف انرژی مواجه شده و این مسئله موجب کندی رشد، عدم تحقق برنامه‌ها در رسیدن به ظرفیت اسمی تولید فولاد و ضرر و زیان‌های فراوان مالی شده است. در ادامه این خسارت‌ها، ناتوانی در پاسخ به تعهدات شرکت، باعث از دست دادن بازارهای بین‌المللی به دلیل تأخیر در انجام تعهدات صادراتی و آسیب به برند شرکت می‌شود. علاوه بر این، افزایش هزینه‌های تولید و مستهلک شدن کارخانه به دلیل قطع و وصل‌های مکرر برق برای صنعتی همچون فولاد که صنعت مادرحساب می‌شود، به‌هیچ‌وجه به نفع شرکت، منطقه و کشور نیست.

شرکت فولاد هرمزگان نیز از این بحران صدمه دیده و در شرایطی که دمای هوا برخی اوقات به 50 درجه و گاهی بیش از آن می‌رسد، قطع برق کارخانه و خاموشی‌های متوالی، در درجه اول روحیه کارکنان و کارگران و صنعتگران را تضعیف می‌کند و سختی کار را در چنین شرایط سخت آب‌و‌هوایی دوچندان می‌سازد. علاوه بر موارد ذکرشده، توقف تولید ناشی از قطع برق، چند ده میلیارد تومان از سود عملیاتی و سود نهایی شرکت می‌کاهد و پیامد این امر دامان سهام‌داران و ذی‌نفعان شرکت را خواهد گرفت.

انتظار می‌رود وزارت محترم نیرو و نهادهای متولی به‌صورت عاجل این بحران را مدیریت کنند و باسیاست‌گذاری درست و اهتمام مناسب، مانع از تکرار خاموشی‌ها و قطع برق شوند تا در سال‌های آینده نیز با درایت‌های صورت‌گرفته، شاهد کاهش تولید در کشور نباشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار