​تامین پایدار موارد اولیه، استراتژی «کگهر» برای توسعه

شرکت گهرزمین در عملکرد ۶ ماهه خود افزایش ۲۴ درصدی تولید گندله را به ثبت رسانده است که حاکی از رشد عملیات معدنی در این مجموعه است.

شناسه خبر: 175389
​تامین پایدار موارد اولیه، استراتژی «کگهر» برای توسعه

شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین با انتشار گزارش عملکرد 6  ماهه خود روند رو به رشد در تولید را به ثبت رسانده است. 

این مجموعه یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن را در اختیار دارد که بی شک افزایش بهره وری فعالیت های معدنی آن منجر به افزاش تولید در دیگر حلقه های زنجیره خواهد شد. از سویی دیگر افزایش تولید و فروش برای مجموعه ای که حالا به سمت تکمیل زنجیره در حال حرکت است می تواند پیامدهای بسیار مهمی را در بر داشته باشد. 

این مجموعه در 6 ماهه اول سال جاری به میزان 5977931 تن تولید کنسانتره آهن داشته است که این عدد در سال گذشته 5327283 بوده است. در واقع تولید با رشد 12  درصد همراه بوده اما میزان فروش در حجم با کاهش 35  درصدی همراه شده است. این نشان می دهد بخش زیادی از مواد اولیه در همین مجموعه در حال استفاده است. 

در تولید گندله نیز میزان تولید در نیمه اول سال 4555187 تن بوده است که نسبت به سال گذشته همین مدت با رشد 24  درصدی همراه شده است. در این حلقه نیز میزان فروش و مبلغ فروش نیز با کاهش همراه شده است. 

افزایش فروش گندله در میان سایر محصولات شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین حاکی از آن است که تولید این محصول نیز افزایشی بوده و توان عملیات معدنی در این شرکت بالا است. این خود گامی مهم در راستای برنامه تکمیل زنجیره ارزش در مجموعه گهر زمین خواهد بود.

اما نکته مهم این است که گهر زمین در نیمه اول سال بیشترین رشد تولید را در واحد گندله به ثبت رسانده است. 

در میزان فروش داخلی نیز میزان فروش با رشد 11  درصدی همراه بوده است. 

اما در حوزه صادرات نیز میزان صادرات گندله با کاهش 41  درصدی همراه شده است. 

حجم فروش صادراتی کلی این مجموعه با کاهش 36  درصدی همراه بوده است که می تواند ناشی از چند موضوع باشد. 

یکی از اصلی ترین دلایل برای کاهش فروش صادراتی می تواند سردرگمی تولیدکنندگان درباره موضوع وضع عوارض صادراتی باشد. بدون شک وضع عوارض در حلقه های کنسانتره و گندله بالاتر از حلقه های دیگر است و می تواند سوددهی یک مجموعه را تحت تاثیر قرار دهد.

این در حالی است که گهرزمین در حال اجرای پروژه های توسعه ای و رسیده به حلقه فولاد است به همین دلیل باید سوددهی مجموعه قابل توجه و به نحوی باشد که بتوان تامین مالی اجرای طرح ها را به صورت بخشی تامین کند. 

اما دلیل دیگری که می تواند به سیاست گذاری های بانک مرکزی باز گردد. بازگشت 100  درصدی ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما یکی از مهم ترین دلایل کاهش درآمدهای ارزی در واحدهای تولیدی است.  

در کنار این موارد ، کگهر تلاش کرده تا درآمدهای عملیاتی خود را افزایش دهد. "کگهر" میزان درآمد تجمیعی که از فروش محصولات طی ۹ ماه نخست سال جاری توانست از خود بر جای بگذارد، افزایش نزدیک به ۲۲ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته مشاهده کرد. بیشترین میزان درآمد تجمیعی در بازار داخلی با مبلغی نزدیک به ۳۳ همت به ثبت رسید که ۹۲ درصد از درآمد این شرکت معدنی را در ۶ ماه نخست دربرگرفته بود. 

این مجموعه همچنین این شرکت معدنی در شهریورماه ۸۰۳ هزارتن از محصولات خود را به فروش رساند و از ابتدای سال مالی که ۹ ماه از سپری‌شده مقدار محصولاتی که به فروش رسیده برابر با ۹ میلیون و ۶۵۰ هزارتن بوده است. این مقدار فروش تجمیعی در مقایسه با سال گذشته ۷ درصد افزایش فروش را به سهامداران نشان می‌دهد.

آن طور که عملکرد 6  ماهه این مجموعه نشان می دهد، عمده تمرکز بر افزایش تولید مواد اولیه است که می تواند به تولید پایدار منجر شود که خود بستری برای افزایش تولید در حلقه های بعدی خواهد بود. تیتر20

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار