تفاوت ورق روغنی درجه ۱ و ۲

به صورت کلی ورق های روغنی نیز مانند سایر ورق های فولادی دارای درجه بندی در بازار آهن آلات هستند. این درجه بندی ۱ و ۲ بر اساس روند تولید ابتدایی این فلزات، نوع انبارداری، بسته بندی، حمل و نقل و ... به وجود می آید. ورق روغنی درجه ۱ دارای سطح ظاهری بسیار صاف، صیقلی و درخشان می باشد؛ در صورتی که ورق های درجه ۲ ممکن است بر سطح خود دارای خط و خراش ها، زدگی و کنده شدن پوشش باشند. این عیوب در زمان تولید از طریق ترکیبات غیر فلزی در فرآیند نورد گرم و سرد به وجود می آیند.

شناسه خبر: 16310
تفاوت ورق روغنی درجه 1 و 2

به صورت کلی ورق های روغنی نیز مانند سایر ورق های فولادی دارای درجه بندی در بازار آهن آلات هستند. این درجه بندی 1 و 2 بر اساس روند تولید ابتدایی این فلزات، نوع انبارداری، بسته بندی، حمل و نقل و ... به وجود می آید. ورق روغنی درجه 1 دارای سطح ظاهری بسیار صاف، صیقلی و درخشان می باشد؛ در صورتی که ورق های درجه 2 ممکن است بر سطح خود دارای خط و خراش ها، زدگی و کنده شدن پوشش باشند. این عیوب در زمان تولید از طریق ترکیبات غیر فلزی در فرآیند نورد گرم و سرد به وجود می آیند.

دومین تفاوت میان ورق های روغنی درجه 1 و 2 در زمان انجام عملیات بر روی آن ها مشخص می شود. به طور مثال اگر یک شیت روغنی با گرید ST14 خریداری نمایید، در مقابل پرس ها و کشش های عمیق به راحتی تحت عملیات کشش می یابد تا به فرم مورد نظر در آید. حال اگر این محصول درجه 2 باشد، در صورت انجام کشش های عمیق به راحتی دچار پارگی یا شکستگی می گردد. عیوب دیگر ورق های روغنی درجه 2 زمانی است که در زمان تولید بر اثر آسیب های مکانیکی، محصول خواص نهایی را مطابق با گرید اصلی نخواهد داشت و میان کاربرد و خواص آن نیز تناسبی وجود ندارد.

اگر ورق روغنی رنگ نقره ای بسیار روشن مایل به سفید داشته باشد، درجه 1 شناخته می شود، اما برای تشخیص رنگ ورق روغنی درجه 2 باید گفت این فلزات در سطح خود دارای هاله های بازپخت هستند که حاصل از مرحله آنیلینگ در نورد سرد می باشد. این هاله ها رنگ خاکستری داشته و به شکل نیم دایره ای بر سطح ورق های روغنی به وجود می آیند؛ از این رو اگر ظاهر عملیات و کاربرد نهایی برای خریدار اهمیت داشته باشد، خرید ورق های روغنی درجه 1 و شناخت محصولات درجه 2 جهت تشخیص صحیح پیشنهاد می شود.

فرآیند تولید ورق سرد روغنی

برای تولید ورق های روغنی از ورق های گرم اسیدشویی شده استفاده می کنند؛ زیرا ورق سیاه یا گرم به سبب طی کردن مراحل نورد گرم و دمای بسیار زیاد دارای زبری سطح بوده و اگر با این سطح تحت فرآیند نورد سرد و غلتک های این دستگاه قرار بگیرد، سبب آسیب رسانی به آن ها می شود. از این رو ابتدا آن را اسیدشویی می کنند و تحت شستشوی آبشاری قرار می دهند تا لایه های اسید از سطح آن ها پاکسازی شوند. در مرحله بعدی تولید ورق روغنی، این فلزات را تحت فشار در غلتک های مخصوص قرار داده تا طی چندین مرحله حرکت مداوم این قطعات به صورت رفت و برگشتی، ضخامت شیت ها کاهش یابد.

در بخش بعدی لازم است شیت های فول هارد اولیه تحت شستشوی الکترولیتی با محلول های یونیزاسیون قرار بگیرند تا آلودگی های حاصل از غلتک ها از سطح آن ها پاکسازی شود. پس از این مرحله شیت ها به رول تبدیل شده و در کوره های بازپخت یا آنیلینگ خواص آن ها بهبود می یابد. پس از خروج شیت ها، آن ها را سرد کرده و برای از بین بردن عیوب نورد و موج های ریز بر سطح، مجدداً مرحله نورد پوسته ای بر روی آن ها صورت می گیرد.

این مرحله علاوه بر از بین بردن موج های ریزی که در اثر گرمای زیاد بر سطح شیت های روغنی تشکیل شده اند، به صافی و صیقلی شدن سطح این فلزات نیز کمک می کند. با این وجود در بخش بعدی، مجدداً پرداخت سطح ورق ها با اعمال یک لایه پوششی محافظ روغنی انجام می گیرد تا از آن ها تا مدتی در برابر خوردگی و زنگ زدگی، اکسیداسیون و ... حفاظت کند. در نهایت پس از بازرسی کارشناسان تولید و کنترل کیفیت، ورق های روغنی مطابق با خواسته خریدار بسته بندی شده و به انبار ارسال می شوند.

کاربرد ورق روغنی در صنعت

ابتدا بهتر است بدانید ورق های روغنی بسته به گریدی که دارند، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. این فلزات به طور معمول در کارخانجات فولاد مبارکه اصفهان، مجموعه فولاد غرب آسیا و شرکت صنایع هفت الماس با انواع گریدهای ST12، ST13، ST14، ST16، EK2، EK4 و QSTE تولید می گردند. هر کدام از این کیفیت ها با خواص و ترکیبات شیمیایی متفاوتی به دست می آیند؛ به همین علت کاربری های آن ها با یک دیگر در تمایز است. به طور مثال زمانی که استفاده از ورق روغنی در یک پرس کاری بسیار عمیق نیاز باشد، بهتر است گریدهای ST14 و ST16 با خواص فوق کشش و فوق فوق کشش مورد استفاده قرار بگیرند، اما اگر میزان استحکام اهمیت بالاتری در یک صنعت نسبت به انعطاف پذیری داشته باشد، گرید ST12 به کار برده می شود. با این حال می توان گفت هر کدام از گریدهای ورق روغنی با مشخصاتی که در ادامه ذکر می کنیم، در یک بخش از صنایع زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

  • صنعت ساختمان سازی برای ساخت لوله ها، نماهای دکوراتیو دکوراسیون داخلی، ساخت لوازم آشپزخانه، ساخت پلیت، کابینت سازی و مواردی از این قبیل
  • تولید قطعات مبلمان سازی، ساخت صندلی، میز و مبلمان های اداری
  • ساخت پره های رادیاتور، بدنه پکیج، بخاری و دیگر تجهیزات سرمایشی و گرمایشی
  • ساخت بدنه و قطعات داخلی لوازم خانگی از جمله لباسشویی، یخچال، فریزر، ماشین ظرفشویی و ...
  • تولید بشکه های فلزی
  • قفسه سازی
  • نقاشی قطعات
  • تولید لوازم بهداشتی، دارویی و ...
  • ساخت کانتینرهای حمل، تانکر و ...
  • قطعات نیاز به لعاب
  • صنعت خودروسازی برای ساخت رینگ، تسمه، فیلتر، چرخ دنده، محور، چرخ ها و ...
  • تولید تسمه ها و نوارهای روغنی مورد نیاز در صنایع دیگر
  • ساخت سایر ورق های فولادی از جمله گالوانیزه، رنگی و ...

بررسی مشخصات ورق روغنی

باید گفت ورق های روغنی بسته به کارخانه تولیدکننده در انواع سطوح ظاهری زبر، مات، براق و نیمه براق به مشتریان عرضه می گردند. سطوح این فلزات بسته برای هر کاربرد متفاوت می باشد، اما از نظر ضخامت، بازه ضخامتی ورق روغنی در محدوده 18/0 تا 3 میلی متر قرار داشته و آن ها با عرض های 600 تا 1500 میلی متر و طول های متغیر به دو صورت رول و شیت بسته به کارخانه تولیدکننده به دست می آیند.

همچنین در زمان ثبت سفارش برای ورق های روغنی جالب است بدانید از نظر ظاهری، این فلزات دارای سطح درخشان و صیقلی می باشند، اما به دو صورت روغن اندود شده و نشده قابل عرضه هستند. پوشش روغنی بر سطح این فلزات سبب حفاظت از آن ها در برابر عوامل اکسیدی و خوردگی تا مدت زمان خاصی خواهد شد؛ زیرا ورق های روغنی بسته به گرید، دارای تاریخ انقضا می باشند و در صورتی طول عمر آن ها 3 تا 10 سال است که پیش از تاریخ انقضا تعیین شده مورد استفاده قرار بگیرند.

سایت www.alliancesteel.net درباره ورق های روغنی می نوبسد

Hot rolled pickled and oiled steel (HRPO) has been processed to remove surface impurities and descaled.

HRPO steel sheets and coils have improved workability and ductility, creates cost-saving opportunities associated with downstream processing like bending, forming, welding, laser cutting, and painting.

ترجمه

فولاد نورد گرم ترشی و روغنی (HRPO) برای حذف ناخالصی های سطحی و رسوب زدایی پردازش شده است.

ورق ها و کویل های فولادی HRPO کارایی و شکل پذیری را بهبود بخشیده اند و فرصت های صرفه جویی در هزینه های مرتبط با پردازش پایین دست مانند خمش، شکل دهی، جوشکاری، برش لیزری و رنگ آمیزی را ایجاد می کنند.

https://www.alliancesteel.net/pickled-and-oiled-steel/

سایت www.camdenyardssteel.com درباره ورق های روغنی می نویسد:

As mentioned in previous posts, hot rolled steel is the most basic form of carbon steel. However, the scale that is left behind on hot rolled steel after it is formed is undesirable in many manufacturing applications and processes. In order to combat the scale issue, mills started to pickle and oil their steel to create a more desirable product for end users.

Thus, hot rolled pickled and oiled (from here on referred to as HRPO) flat rolled steel coils were born. HRPO steel is still considered hot rolled steel even though it does not have any scale. The final product of HRPO steel is created when steel mills use acid baths to remove the scale that usually forms on the surface of carbon steel coil, as the coil is cooling.

ترجمه

همانطور که در پست های قبلی اشاره شد، فولاد نورد گرم ابتدایی ترین شکل فولاد کربنی است. با این حال، مقیاسی که پس از تشکیل فولاد نورد گرم باقی می‌ماند، در بسیاری از کاربردها و فرآیندهای تولیدی نامطلوب است. به منظور مبارزه با مشکل مقیاس، کارخانه ها شروع به ترشی و روغن کاری فولاد خود کردند تا محصول مطلوب تری برای مصرف کنندگان نهایی ایجاد کنند.

بنابراین، کلاف های فولادی تخت نورد شده با نورد گرم و ترشی (از اینجا به بعد به عنوان HRPO نامیده می شود) به وجود آمدند. فولاد HRPO هنوز هم فولاد نورد گرم در نظر گرفته می شود حتی اگر هیچ مقیاسی نداشته باشد. محصول نهایی فولاد HRPO زمانی ایجاد می‌شود که کارخانه‌های فولاد از حمام‌های اسیدی استفاده می‌کنند تا رسوبی را که معمولاً روی سطح کویل فولاد کربنی ایجاد می‌شود، از بین ببرند، زیرا کویل در حال خنک شدن است.

https://www.camdenyardssteel.com/blog//4p8whjvea0d0ovx5on6mpedfny433d

سایت آهن اینفو درباره انواع ضخامت های ورق های روغنی نوشته :

انواع ورق روغنی با ضخامت ها و ابعاد مختلفی تولید می شوند که رایج ترین آن ها بین 3/0 تا 3 میلی متر ضخامت دارند. عرض این محصولات نیز به طور معمول 1 متر در نظر گرفته می شود. شیت های روغنی 3 میل معمولاً به صورت رول تولید شده و از تنوع رنگی بالایی نیز برخوردار هستند.

بیشترین ضخامت مورد استفاده از شیت روغنی در بازار تولید محصولات فولادی 6/0 (در لوازم خانگی) و 7/0 (در خودروسازی) است. با وجود این که در نورد سرد، هدف کاهش ضخامت ورق زیر فشار بسیار زیاد و در دمای اتاق و حداکثر تا ۲۰۰ درجه سانتی‌ گراد است، لذا از ویژگی‌ های بارز مشخصات شیت های روغنی سطحی صاف و عاری از زنگ زدگی می باشد.

https://www.ahaninfo.ir/products/%D9%88%D8%B1%D9%82-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%B3%D8%B1%D8%AF

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار