آنتی‌هیستامین‌های طبیعی که به کنترل آلرژی کمک می‌کنند

اگر آلرژی فصلی داشته باشید می‌دانید که چقدر سخت است. علائمی مانند عطسه، خارش چشم، گرفتگی بینی و فشار سینوسی می‌تواند شرایط را واقعاً چالش‌برانگیز کند. علائمی که دارید چه مربوط به تب یونجه و رینیت آلرژیک باشند و چه آلرژی فصلی، انواع داروها وجود دارند که می‌توانند کنترلشان کنند. اما برخی از این داروها عوارض جانبی زیادی دارند.

شناسه خبر: 174598
آنتی‌هیستامین‌های طبیعی که به کنترل آلرژی کمک می‌کنند

احتمالاً تا کنون خیلی از داروها و راه‌حل‌ها را امتحان کرده‌اید تا علائم آلرژی خود را کاهش دهید و شاید دلتان بخواهد راه‌های دیگر را نیز امتحان کنید. یک سری شواهد نشان داده‌اند که راه‌های کاملاً طبیعی نیز می‌تواند به تسکین علائم آلرژی کمک کنند.

درک اینکه آنتی‌هیستامین‌ها چگونه عمل می‌کنند به شما کمک می‌کند بهتر مشخص کنید آنتی‌هیستامین‌های طبیعی به کاهش علائم آلرژی‌تان کمک می‌کنند یا نه.

آنتی‌هیستامین‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

آلرژی یک واکنش ایمنی نسبت به یک ماده‌ای است که بدن آن را مضر تشخیص می‌دهد. این ماده می‌تواند گرده، موی حیوان یا گردوغبار باشد که با غشای مخاطی بینی، دهان، گلو یا ریه‌تان تماس پیدا کرده است.

در بدن شخصی که آلرژی دارد، این اتفاق باعث شروع ترشح ماده‌ای به نام هیستامین می‌شود. هیستامین بخشی از سیستم ایمنی است که باعث تمام علائم مرتبط با آلرژی مانند عطسه، خارش و علائمی شبیه سرماخوردگی می‌شود.

آنتی‌هیستامین‌ها با مهار فعالیت هیستامین به‌منظور توقف واکنش آلرژیک وارد عمل می‌شوند. بسیاری از داروهای آلرژی که در داروخانه‌ها وجود دارند به‌عنوان آنتی‌هیستامین عمل می‌کنند. اما برخی از غذاها و عصاره‌های گیاهی نیز می‌توانند؛ مانند این داروها، جلوی اثرات هیستامین را بگیرند. مانند:

ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که در منابعی مانند مرکبات، سبزیجات برگ‌دار و انواع توت‌ها وجود دارد. ویتامین C عملکردهای گوناگونی دارد؛ مثلاً اینکه می‌تواند زخم را ترمیم یا عفونت را کنترل کند. مطالعه‌ای نشان داده این ویتامین می‌تواند به بهبود علائم رینیت آلرژیک مانند عطسه و خارش کمک نماید.

ویتامین C به‌صورت مکمل هم وجود دارد. اگر شما کمبود ویتامین C داشته باشید و از این ویتامین به‌اندازه کافی در رژیم غذایی‌تان وجود نداشته باشد، پزشک توصیه می‌کند مکمل ویتامین C مصرف کنید.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هایی هستند که می‌توانند به حفظ سلامت باکتری‌های روده کمک کنند و در انواع منابع غذایی وجود دارند، مانند:

. کفیر

. ماست

. تمپه

. کامبوجا

. خامه ترش

مطالعات نشان می‌دهند پروبیوتیک‌ها می‌توانند به کاهش علائم آلرژی یا پیشگیری از آنها کمک کنند. همچنین طبق یافته‌ها پروبیوتیک‌ها می‌توانند علائم آسم و درماتیت آتوپیک یا اگزما را کمتر کنند.

اگر به طور مرتب علائم آلرژی فصلی را تجربه می‌کنید، باید غذاهای پروبیوتیک بیشتری وارد رژیم غذایی خود کنید.

گزنه

گزنه گیاهی گل‌دار و بومی آسیا و شمال غرب آفریقا است که می‌تواند یک آنتی‌هیستامین طبیعی باشد. مطالعه‌ای دریافت گزنه می‌تواند علائم آلرژی را کاهش دهد.

در آزمایشی دیگر ، گزنه دارای اثرات مشابهی با دارونما بوده است. محققان می‌گویند هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است تا تأثیرگذاری دقیق گزنه بر علائم آلرژی ثابت شود.

شما می‌توانید مکمل گزنه را خریداری کنید یا از چای آن استفاده کنید.

کوئرستین

کوئرستین یک آنتی‌اکسیدان است که به طور طبیعی در پیاز، سیب، گریپ‌فروت و خیلی دیگر از محصولات وجود دارد. مطالعه‌ای دریافته کوئرستین می‌تواند مثل یک آنتی‌هیستامین عمل کرده و علائم آلرژی را کاهش دهد. شما می‌توانید کوئرستین را به‌صورت مکمل بخرید یا غذاهای کوئرستین‌دار بیشتری وارد رژیم غذایی‌تان کنید. چای سبز و سیاه، بروکلی و انگور نیز از منابع کوئرستین هستند.

دارچین

دارچین سیلان که به‌عنوان ادویه در آشپزی کاربرد فراوانی دارد یک آنتی‌هیستامین طبیعی نیز هست. دارچین سابقه طولانی در طب سنتی چینی و هندی و مصری دارد و برای درمان بیماری‌های خودایمنی و سرماخوردگی به کار می‌رود. گفته می‌شود دارچین سیلان در تسکین التهاب و تحریکات بینی مؤثر است.

عصاره فلفل سیاه

عصاره فلفل سیاه نیز یک داروی سنتی دیگر است که برای درمان بیماری‌های باکتریایی، دیابت و التهاب کاربرد زیادی دارد. طبق مطالعات عصاره فلفل سیاه می‌تواند با کاهش التهاب اثرات مثبتی بر تنفس بینی بگذارد.

بروملین

بروملین ترکیبی است که بیشتر در آناناس وجود دارد؛ اما به‌صورت مکمل نیز می‌توانید آن را تهیه کنید. گفته می‌شود بروملین در درمان ناراحتی‌ها و التهاب‌های تنفسی مرتبط با آلرژی مفید است. مطالعه‌ای دریافته بروملین می‌تواند برای کنترل سینوزیت نیز مؤثر باشد. سینوزیت نوعی التهاب در راه‌های هوایی است که در اثر آلرژی یا سرماخوردگی ایجاد می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند بهتر است با خوردن آناناس بروملین دریافت کنید تا با مصرف مکمل.

باباآدم جنگلی (butterbur)

باباآدم جنگلی یا کوهی گیاهی است که در سراسر اروپا و نواحی از آسیا و آمریکای شمالی پیدا می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند این گیاه می‌تواند در کاهش شدت و تکرار حملات میگرن مؤثر باشد. اما طبق یافته‌ها باباآدم جنگلی در درمان آلرژی‌های بینی نیز مفید است. در مطالعه‌ای مشخص شد این گیاه یک درمان طبیعی و مؤثر و بی‌ضرر برای افرادی است که رینیت آلرژیک فصلی دارند. باباآدم جنگلی به‌صورت مکمل یا عصاره روغنی وجود دارد.

 

دیگر راهکارهای درمانی

انواع داروها هم بدون تجویز و هم تجویزی برای کمک به مدیریت علائم آلرژی وجود دارند. داروهای غیرتجویزی رایج برای آلرژی شامل بنادریل (دیفن هیدرامین) و کلرفنیرامین (Chlor-Trimeton) می‌شوند. داروهای تجویزی رایج برای آلرژی شامل موارد زیر می‌شوند:

. کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزولون

. آنتاگونیست‌های گیرنده لکوترین مانند مونته‌لوکاست و زفیرلوکاست

. اسپری‌های ضد احتقان بینی؛ مانند اکسی متازولین و فنیل افرین هیدروکلراید

اگر مرتباً دچار علائم آلرژی می‌شوید که بر زندگی روزمره‌تان اثر می‌گذارند، با پزشک مشورت کنید تا با کمک او یک برنامه درمانی مؤثر تعیین کرده و تسکین بیابید.

 

سؤالات متداول

مؤثرترین آنتی‌هیستامین طبیعی چیست؟

هر چند محققان هنوز به مؤثرترین آنتی‌هیستامین طبیعی نرسیده‌اند؛ اما مطالعات تاکنون نشان داده‌اند ویتامین C، کوئرستین و پروبیوتیک‌ها می‌توانند به تسکین علائم تا حدودی کمک نمایند.

چگونه یک حمله هیستامینی را آرام کنیم؟

می‌توانید با مصرف یک آنتی‌هیستامین غیرتجویزی و نوشیدن آب زیاد برای دفع هیستامین از بدن، حمله علائم آلرژی خود را فرو بنشانید.

آیا آبلیمو یک آنتی‌هیستامین است؟

آبلیمو می‌تواند یک آنتی‌هیستامین مؤثر باشد، زیرا لیموترش حاوی ویتامین C است که طبق یافته‌ها در کاهش علائم آلرژی مؤثر می‌باشد.

وقتی آلرژی دارید، تسکین به نظر دور از دسترس می‌رسد. اما شما با ترکیب راهکارهای طبیعی با مراقبت‌های فردی و اجتناب از آلرژن‌ها می‌توانید تا حدود زیادی علائم را کنترل کنید. همچنین یادتان باشد هر چند منابع غذایی آنتی‌هیستامینی طبیعی و بی‌ضررند اما مکمل‌ها معمولاً تحت نظارت تولید نمی‌شوند. پس اگر می‌خواهید از مکمل استفاده کنید حتماً از برندی معتبر خرید کنید و قبل از مصرف با پزشکتان مشورت نمایید.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار