اهمیت هویت بصری برای برند ها

اگر کسب‌وکار و برند را به یک ساختمان تشبیه کنیم، هویت بصری برند شما فونداسیون یا پایه این ساختمان خواهد بود. در نتیجه محکم و قدرتمند بودن آن برای ساخت برندی استوار که هیچ رقیبی آن را تکان نمی‌دهد، ضرورت دارد. اهمیت هویت بصری برای برندها در جوانب مختلفی از فعالیت برند حس و دیده می‌شود و نادیده گرفتن آن به معنای عدم رسیدن به حداکثر پتانسیل و ظرفیت برند برای شهرت یافتن و محبوب شدن در میان مشتریان است. از این رو در ادامه مطلب به اهمیت هویت بصری برای برندها می‌پردازیم.

شناسه خبر: 175357
اهمیت هویت بصری برای برند ها

۷ دلیل اهمیت هویت بصری برای برند

چشمان یا بینایی ما از قوی‌ترین حس‌هایی به حساب می‌آید که از آن برخوردار هستیم و به طور معمول چیزهای جالب و زیبا آن‌ها را جذب می‌کنند. اگر این زیبایی و جالب بودن به‌گونه‌ای باشد که دقت کنیم، در حافظه ما ثبت خواهد شد و بعدها مجدّداً با دیدن یا شنیدن درباره آن، تصویرش را به یاد خواهیم آورد. برای مثال، یک سیب با یک جای گاز زده را در نظر بگیرید؛ آیا یاد برند معروف اپل افتادید؟ چنین چیزی قدرت هویت بصری برای برند را نشان می‌دهد.

البته اگر دقیق نمی‌دانید که هویت بصری چیست؟ به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که ترکیبی از المان‌های گرافیکی و بصری است که بر اساس دانش، خلاقیت و اصول خاصی برای برند طراحی می‌شوند. حال اینکه چرا این هویت بصری برای برندها اهمیت دارد را می‌توانیم در این ۷ دلیل پاسخ دهیم:

اعتماد را بسازید.

این روزها که بازار رقابت در میان برندهای گوناگون داغ‌تر از همیشه است و به عبارتی برندهای کوچک و بزرگ با سرعت رشد می‌کنند، اعتمادسازی کلید شما برای باز کردن درب موفقیت است!

به طور کلی اغلب افراد که به احتمال زیاد حتی خود شما هم در میان آن‌ها هستید، در هنگام خرید به سراغ محصولاتی می‌روند که نام برند آن را شنیده یا قبلاً برند و تولیدات آن را دیده‌اند. کمتر کسی دست روی اقلامی می‌گذارد که هیچ‌کس تولیدکننده آن‌ها را نمی‌شناسند؛ به خصوص در دنیای امروزی که خرید محصولات باکیفیت و مطمئن برای جلوگیری از هدر رفتن هزینه‌ها اهمیت فراوانی دارد!

به این ترتیب شما می‌توانید با تداوم در قدرت بخشیدن به هویت بصری خود و قابل درک بودن در آن، باعث شوید که در ذهن مشتریان بمانید و اعتماد آن‌ها را به دست آورید. به هر اندازه که از این طریق نسبت به رقبا متمایزتر، معتبرتر و معروف‌تر جلوه کنید، قطعاً اعتماد مشتریان هم نسبت به برند شما بیشتر خواهد شد.

مشتریان را آگاه کنید.

زمانی که با کمک یک طراحی لوگو حرفه‌ای بتوانید لوگویی گیرا و خاص بسازید یا حتی سایر المان‌های گرافیکی هویت بصری زیبایی را به وجود آورید، در ذهن مشتریان خواهید ماند. به عبارتی اگر به طور مداوم لوگوی شما را ببینند، با شما آشنا خواهند شد و آگاهی از برند شما افزایش پیدا خواهد کرد. این مسئله به افزایش شهرت و آوازه شما هم کمک شایانی می‌کند.

با مشتری ارتباط عاطفی بگیرید.

المان‌های بصری به شما کمک می‌کنند تا نگاه مشتریان و افراد مختلف را جذب کنید. حال در صورتی که از ترکیب رنگ و المان‌های گرافیکی مناسبی در آن استفاده شده باشد، بر آن‌ها تأثیر خواهید گذاشت. به عنوان نمونه می‌توان گفت هر رنگ معنا و مفهوم خاص خود را داشته و احساسات خاصی را برمی‌انگیزد. حال بر این اساس اگر رنگ مناسب و مرتبطی در المان‌های بصری برند شما استفاده شده باشد، با مشتریان ارتباط بیشتری برقرار خواهد کرد.

متمایز شوید.

از دیگر موارد اهمیت هویت بصری برای برندها می‌توانیم به ایجاد تمایز توسط آن اشاره کنیم. یک هویت بصری قدرتمند و حرفه‌ای باعث می‌شود که نسبت به رقبا و سایر برندها متمایز و متفاوت جلوه کنید. اگرچه به طور معمول کسب‌وکارها در حوزه‌های خاصی از ترکیبات یا پالت رنگی خاصی استفاده می‌کنند، اما شما مجبور به پایبندی به استفاده از این رنگ‌ها نیستید.

در واقع می‌توانید با ترکیبات رنگی و در مجموع هویت بصری منحصر به فرد خود شخصیت برندتان را شکل دهید و در مشتریان تأثیر مثبتی بگذارید. به این ترتیب با کمک هویت بصری مناسب مانند حرفه‌ای‌ها عمل کنید و با ایجاد تمایز همیشه یک قدم از رقبای خود جلوتر باشید!

رشد کنید.

عوامل مختلفی باعث می‌شوند که یک کسب‌وکار رشد کند. برای مثال نوع تبلیغات و بازاریابی، کیفیت محصولات، فعالیت در فضای دیجیتال، ویژگی‌های خاص برند و سایر موارد مشابه تنها قسمتی از عوامل مؤثر در رشد یک برند هستند؛ قسمت دیگر هویت آن است. اگر با هویت بصری قدرتمند و جذاب توجه مشتریان را به دست آورید و در ذهن آن‌ها برای همیشه ثبت شوید، بالطبع به سرعت هم رشد خواهید کرد.

به عبارتی دیگر، استراتژی‌های گوناگونی دست به دست هم می‌دهند تا کسب‌وکار و برند شما رشد کند که هویت بصری و در مجموع هویت یا شخصیت برند یکی از مهمترین این استراتژی‌ها به شمار می‌رود.

هویت بصری پرکاربرد است.

هویت بصری تنها برای تبلیغ و بازاریابی یا جذب نگاه مخاطب نیست؛ این استراتژی کاربردهای گوناگونی دارد که استفاده از آن برای بسته‌بندی محصولات، وب سایت، شبکه‌های اجتماعی، تولید محصول و سایر موارد مشابه پیشنهاد می‌شود.

برای نمونه پالت رنگی مورد استفاده در لوگو می‌تواند همان پالت رنگی بسته‌بندی محصولات شما باشد و در نهایت تمامی این موارد در کنار یکدیگر در دید مشتریان، خبره بودن شما را به رخ خواهد کشید.

یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است.

افرادی که به طور حرفه‌ای طراحی هویت بصری را انجام می‌دهند، به یک اصل مهم پایبند هستند؛ ساده و به‌یادماندنی بودن ویژگی‌های بصری یا گرافیکی! این مسئله باعث می‌شود که به خوبی در ذهن مخاطبان ثبت شوید. در نتیجه زمانی که قصد خرید محصول را داشته باشند و با محصولات شما مواجه شوند، برندتان را به یاد خواهند آورد و به این ترتیب احتمال خرید و جذب مشتری افزایش پیدا می‌کند.

با این اقدامات می‌توانید مشتریان وفاداری به دست آورید. از این رو از دیگر موارد مهم در اهمیت هویت بصری برای برندها، ایجاد یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. در نتیجه به خاطر داشته باشید که هویت بصری مانند یک چاشنی خوشمزه است که باعث جا افتادن برند مانند قورمه‌سبزی می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار