متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ چشم و چراغ جمعیت جوان ایران

جوانی جمعیت ایران همچنان چشم امید به متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ دارد.

شناسه خبر: 18389
متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ چشم و چراغ جمعیت جوان ایران

بر اساس گزارش روابط عمومی ثبت احوال استان اصفهان مهندس یکتامنش مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان با نظارت و آمایش داده های جمعیتی از سامانه های آماری مرکز رصد جمعیت استان بیان نمود : جوانان متولد دهه ۶۰ و ۷۰ یکی از گروه های جمعیت هدف برای گذر از بحران کاهش فرزند آوری می باشند که با حمایت و با استفاده از مشوق های قانون جوانی جمعیت می توان برای افزایش فرزند آوری کمک شایانی از آنها گرفت .

حفظ جمعیت جوان یکی از مهم‌ترین منابع ثروت ملی هر کشور و در حقیقت یک امتیاز ملی است. با این حال مرور شاخص‌های متعدد در حوزه جمعیت و فرزندآوری چون رشد جمعیت، تعداد موالید، میزان ناخالص موالید، میزان باروری عمومی و زناشویی، مرتبه فرزند و ... نشان می‌دهد کاهش فرزندآوری به یک الگوی غالب در کشور تبدیل شده است. با این وجود میتوان به کم شدن شیب کاهشی آمار ولادت در استان اصفهان اشاره کرد که این مطلب خود میتواند تاحدی تاثیر سیاست های تشویقی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را نشان دهد. همچنین از دیگر یافته های مرکز رصد جمعیت میتوان به افزایش ولادت 10 درصدی فرزند سوم و 26 درصدی فرزند چهارم در مقایسه سال های 1401 و 1402، اشاره کرد که این عامل را نیز می توان متاثر از سیاست های تشویقی قانون مذکور دانست.

آمارها حاکی از آن است که پدران و مادران دهه ۶۰ و ۷۰ همچنان می توانند نقش بسیار موثری در جوانی جمعیت بازی کنند چرا که در چهارماهه ابتدای ۱۴۰۳ تعداد موالید استان ۱۶۰۶۶ ولادت بوده که سهم پدران دهه ۶۰ ‌تعداد ۱۰۳۱۲ عدد و ۶۴٪ درصد و مادران دهه ۶۰ نیز ۷۵۹۷ عدد و ۴۷ ٪ موالید را تشکیل داده اند .

همچنین سهم پدران دهه ۷۰ تعداد ۳۳۸۹ عدد و ۲۱٪ و مادران دهه ۷۰ تعداد ۷۲۲۲ عدد و ۴۴٪ این آمارها را در بر داشته اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار