مهندس تورج زارع، مدیرعامل شرکت “صنایع معدنی عصر نوین بهاباد” خبر داد:

راه‌اندازی کارخانه کنسانتره‌سازی سنگ‌آهن بهاباد تا پایان سال‌جاری

احداث کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌آهن به ظرفیت یک میلیون تن با سرمایه‌گذاری ۴۸ میلیون برای ساختمان‌های صنعتی بوده و ۱۰ میلیون یورو جهت ایجاد زیرساخت‌ها و ساختمان‌های نیمه‌صنعتی در دستور کار شرکت صنایع معدنی عصر نوین بهاباد قرار دارد.

شناسه خبر: 10200
راه‌اندازی کارخانه کنسانتره‌سازی سنگ‌آهن بهاباد تا پایان سال‌جاری

مهندس تورج زارع، مدیرعامل شرکت "صنایع معدنی عصر نوین بهاباد" در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای پردازش ضمن اعلام مطلب فوق، خبر داد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود طی سه ماه آینده فعالیت‌های تکمیلی این کارخانه انجام و به مرحله راه‌اندازی برسد.

وی افزود: میزان سنگ‌آهن مورد نیاز برای این کارخانه به‌طور سالیانه بالغ‌بر دو میلیون تن با عیار متوسط آهن ۵۰ درصد است که بعد از فرآوری آن حدود یک میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن با عیار ۶۸ درصد نیز تولید خواهد شد.

زارع، دلیل احداث کارخانه کنسانتره سنگ‌آهن در منطقه بهاباد را وجود کارخانه گندله‌سازی چهار میلیون تنی شرکت فولاد غدیر ایرانیان عنوان کرد و گفت: به‌منظور تامین خوراک این کارخانه برنامه‌ریزی گردید که در فاز اول احداث، یک میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن از نیاز این شرکت تامین و در فاز بعدی با ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق و… به ظرفیت ۳ میلیون تن، سهم بیشتری در تامین نیاز سنگ‌آهن با ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، جاده و… تولید گردد تا سهم بیشتری در تامین نیاز کنسانتره که ماده اولیه تولید کارخانه گندله سازی می‌باشد فراهم گردد.

وی نزدیکی این مجموعه به کارخانه گندله‌سازی بهاباد را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد که به واسطه کوتاه بودن حمل‌ونقل جاده‌ای، مصرف سوخت کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر تامین خوراک مورد نیاز کارخانه از معادن منطقه هم‌چون بافق و یزد به سهولت انجام می‌شود.

زارع درخصوص نحوه فرآوری و تولید کنسانتره سنگ‌آهن در این کارخانه نیز به خبرنگار ما گفت: سنگ‌آهن با دانه‌بندی زیر ۱۰ میلی‌متر وارد کارخانه شده و بعد از آسیاب به ۱۲۵ میکرون تبدیل می‌شود، مگنت‌های اولیه با توان یک هزار و ۵۰۰ گاوس آن‌ها را جدا کرده، سنگ‌شکن‌های ثانویه تا ۴۵ میکرون ماده اولیه (سالید) را خرد می‌کنند و در نهایت با وجود فیلترپرس و تیکنری که در انتهای کارخانه قرار دارد این امر منجر به تولید کنسانتره سنگ‌آهن با عیار ۶۸ درصد می‌شود.

وی میزان برق و آب مورد نیاز این پروژه را به ترتیب ۱۰ مگاوات و ۳۵ لیتر بر ثانیه عنوان کرد و افزود: این شرکت در تلاش است تا با استفاده از روش‌های نوین میزان آب مصرفی خود را نیز کاهش دهد.

زارع هم‌چنین تامین پایدار سنگ‌آهن را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این پروژه برشمرد و با بیان اینکه شرکت‌ برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای در این زمینه داشته از جمله اکتشاف و استخراج یک معدن که متعلق به سازمان انرژی اتمی بوده، ابراز امیدواری کرد که بتوان به نحو احسن از آن استفاده به عمل آید؛ ضمن‌آنکه، درحال‌حاضر تامین سنگ‌آهن نیز از طریق خرید از معادن بخش‌خصوصی که در نزدیکی کارخانه هستند انجام می‌شود و هم‌چنین برنامه‌های دیگری نیز جهت اکتشاف وسیع‌تر در دستور کار شرکت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی عصر نوین بهاباد در پایان اظهار داشت: با بهره‌برداری از این کارخانه به‌طور مستقیم برای ۱۵۰ نفر از نیروهای بومی منطقه اشتغالزایی خواهد شد که باعث توسعه اجتماعی و اقتصادی در منطقه می‌شود.

ماهنامه پردازش

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار