به بهانه ماه محرم و روزجهانی عکاسی :

گفت و گو با عکاس آیینی مذهبی رسول مختاری

عکاسی از حرفه هایی است که تقریبا همه عرصه های زندگی را پوشش می دهد و هر لحظه زندگی، می تواند سوژه ای ناب و جذاب باشد.

شناسه خبر: 6655
گفت و گو با عکاس آیینی مذهبی رسول مختاری

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد؛ رسول مختاری از عکاسان جوان ولی با سابقه اصفهانی است که تلاشگری و تواضع از ویژگی های برجسته اوست. او بیش ازده سال است که فعالیت هنری دارد وتوانسته با برپایی نمایشگاه های عکس گروهی وانفرادی و حضور وکسب جایزه در سوگواره ها و جشنواره های متعدد خوش بدرخشد.

وی درحال حاضر دارای کارت صلاحیت تدریس از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی می باشد ودر موسسات ودانشگاه های مختلف در حال تدریس می باشد.

بیشتر این عکاس جوان عاشورایی را با عنوان عکاس آیینی مذهبی می شناسند وبیشتر فعالیت های هنری او در این رابطه بوده است در این زمینه با وی به گفتگو نشستیم که ما حصل آن پیش روی شماست.

خودتان را برای خوانندگان معرفی کنید؟

رسول مختاری متولد سی بهمن 1370 خمینی شهر اصفهان هستم. از 15 سالگی پا به عرصه هنر گذاشتم وفعالیت خودم را آغاز کرده ام درابتدا کارم را با فیلمسازی شروع کردم که با ساخت چندین فیلم کوتاه ومستند موفق به کسب رتبه های متعدد کشوری بشوم کم کم علاقه ام به عکاسی بیشتر گردید و تاکنون هشت نمایشگاه عکس انفرادی ،همکاری با نشریات وسایت های خبری متعدد وشرکت در بیش از ده ها سوگواره و جشنواره هنری را تجربه کرده ام که در بعضی از آنها موفق به کسب رتبه گردیده ام مسئولیت های متعدد فرهنگی وهنری ازجمله دبیر دومین و سومین جشنواره ملی عکس سفیران شهر،مدیرمسئول کانون فرهنگی وهنری شهید بهشتی ره ، از اعضای هیات مدیره کانون عکس خمینی شهر ،مدیرروابط عمومی شهرداری کوشک و مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری خمینی شهر از جمله فعالیت ها فرهنگی و هنریم بوده است..

موضوعات غالب عکس های شما چیست؟

بیشتر در کشور من را به عنوان عکاس آیینی مذهبی می شناسند این هم به خاطر این که توفیق داشته ام حرم های ائمه اطهار را عکاسی نمایم و مراسم های مختلف مذهبی در کشور را شرکت کرده ام اما مستند اجتماعی ، معماری وخبری هم تا حدودی کار کرده ام

در چه زمان هایی به عکاسی می پردازید؟

عکاسی کردن زمان خاصی ندارد یک عکاس همیشه باید آماده شکار سوژه باشد ودوربین بدست آماده عکاسی کردن از سوژه مورد علاقه خود حال شب باشد یاروز هوا آفتابی باشد یا بارانی فرقی ندارد باید به بهترین نحو عکاسی نماید.

چرا عکاسی آیینی مذهبی انتخاب شما بود؟

هنر مجموعه‌ای از آثار ساخت انسان است که در جهت اثرگذاری بر عواطف و احساسات به منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می‌شود، نقش هنرمند در دنياي امروز، الگو دهي است؛ چرا که مي‌تواند با هنر خود جامعه را به سوي روشني و هدايت راهنمايي و با دستان خویش مفاهیم فرهنگی، نوع تفکر و نوع زندگی را به استفاده کنندگان از هنر انتقال دهد و چه چیزی زیباتر از مفهوم عاشورا و اهل بیت که انسان بتواند جلوه کوچکی را به نمایش در بیاورد.

چطور شد شما در دانشگاه روانشناسی خواندید ولی عکاسی را ادامه دادید؟

امراله احمدجو استاد کارگردانی من در سینما بود او به من این پیشنهادراداد که یک موضوعی رادنبال کنم و جلوه آن را در هنر به نمایش در بیاورم هنرعکاسی خودش یک نوع روانشناسی است یک عکاس حرفه ای در محیط که قرار می گیرد باید بتواند بهترین زاویه دید را برای خودش انتخاب نماید تا بتواند به بهترین وجه ممکن احساس وحال وهوای آن محیط را به دیگران نسان دهد.

از فعالیت هایتان در حوزه عتبات عالیات بگویید و چند بار در راهپیمایی اربعین حضور داشته‌اید و در این زمینه بر روی چه موضوع اربعین کارکرده‌اید؟

هنر می تواند شمارا به آرزوهای والایتان نزدیک نماید من هم همیشه دوست داشتم نقش سازندگی در نشر شعائر اهل بیت داشته باشم و الحمدرالله توفیق این را داشتم از اماکن مذهبی زیادی عکاسی نمایم و چندین سال پیاپی در پیاده روی اربعین حسینی شرکت نمایم و علاوه بر برپایی هشت نمایشگاه عکس انفرادی درصددم کتاب عکسی با موضوع از عزاداری حسینی تا دیدار یار را چاپ نمایم که بیشتر عکس های این کتاب عکس های برگزیده سوگواره ها و جشنواره های مختلف کشوری است .

صحبتی با مسئولین دارید؟

می توان هنرمند را از منابع مهم و زيربناي تمدن فرهنگی هر کشور دانست و در این بین هنر عكاسی از ظریف ترین و زیباترین جلوه های پیشرفت هنری و فنی در قرن اخیر است عکاسی از مراسم مذهبی نه تنها جذابیت تصویری دارد بلکه یک سند معتبر تاریخی خواهد بود و می‌تواند برای ما یک دایره‌المعارف ایجاد کنددیدگاه من این است که امیدوارم چنین افرادی توفیق پیدا کنند که در این عرصه فعالیت کنند چون عکاسی آیینی مذهبی ریشه در اعتقادات ما دارد و معتقدیم که فعالیت در این عرصه کسب توفیق است ودرجه والایی دارد..

نکته ای اگر باقی مانده بفرمایید.

من هرچه داشتم و دارم از برکت دعای مادرم است وسند افتخار ما نوکری در آستان حرم عشق است حال هرکس به روش و طریقی این ارادت رانشان می دهدو عکاس آیینی مذهبی هم همچون یک سینه زن ،زنجیرزن یا مداح و... یک خادم آستان عشق است و ارج و پاداشش را ازصاحب مجلس تقاضا میکند. امیدوارم این عزاداری ما نیز مورد قبول حق تعالی قرار گیرد..

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار