بررسی کامل سایپا کوییک GX، عضو جدید خانواده کوییک چه مشخصاتی دارد؟

خودروی سایپا کوییک، نسخه هاچ‌بک و فیس‌لیفت شده‌ای از مدل ساینا محسوب می‌شود و ساینا نیز خود نسخه‌ای اصلاح شده از تیبا به‌شمار می‌رود. کوییک یکی از خودروهایی است که تاکنون با کمترین تغییرات، نام‌های متعددی به خود گرفته است.

شناسه خبر: 8912
بررسی کامل سایپا کوییک GX، عضو جدید خانواده کوییک چه مشخصاتی دارد؟

این خودرو در سال 97 با مشخصات فنی مشابه تیبا و ساینا و مجهز به موتور M15 تولید و عرضه شد. تاکنون تیپ‌های متنوعی از کوییک مانند مدل‌های دستی، اتوماتیک، کوییک R و S در بازار وجود داشته‌اند.

اکنون سایپا مدل جدید کوییک GX را معرفی کرده که قرار است به زودی با پیشرانه جدید M15i به بازار عرضه شود. انتظار می‌رود کوییک GX نسخه کاملاً تجهیز شده‌ای از کوییک S باشد که عملکرد بهتری دارد. در ادامه در مورد مشخصات فنی موتور جدید M15i مطالب بیشتری ارائه می‌شود.

تغییرات در بخش طراحی

خودروی جدید سایپا با نام کوییک GX، نسبت به مدل قبلی کوییک S دارای امکانات بیشتری است و تغییراتی نیز در بخش فنی آن اعمال شده است. اما این تغییرات تفاوت اساسی با نسل قبلی ایجاد نکرده است.

از نظر ظاهر خارجی، کوییک GX شباهت زیادی به مدل S دارد و تنها تفاوت‌های جزئی در قسمت جلوپنجره و طراحی سپر جلو مشاهده می‌شود. اما وقتی وارد کابین می‌شویم، تغییراتی چون طراحی جدید دکمه‌های سمت چپ فرمان، صفحه کیلومتر جدیدتر و غربیلک فرمان طراحی D شکل، بیشتر به چشم می‌آید.

البته این تغییرات ظاهری و جزئی نشان می‌دهد کوییک GX صرفاً یک مدل فیس لیفت شده از کوییک است و تفاوت اساسی با مدل‌های قبلی ندارد.

کوییک GX-R هم که مدل دورنگ این خودروست، به جز رنگ بدنه مشخصات کاملاً مشابهی با کوییک GX دارد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت کوییک GX صرفاً یک به‌روزرسانی جزئی و ظاهری نسبت به مدل‌های قبلی محسوب می‌شود و تفاوت چشمگیر و اساسی با آنها ندارد. سایپا سعی کرده با اضافه کردن چند امکانات جدید و تغییر جزئی در ظاهر، محصول تازه‌نفسی را به بازار عرضه کند اما تغییرات انجام شده آن‌چنان گسترده نبوده است و کم توان بوده است.

تفاوت‌های فنی و امکانات کوییک GX

کوییک GX در بخش ظاهری تفاوت چندانی با S ندارد و تنها در برخی قسمت‌ها مانند جلوپنجره و سپر جلو تغییرات جزئی‌ای دیده می‌شود. اما مهم‌ترین تفاوت‌ها، مربوط به بخش‌های فنی و آپشن‌های داخلی است.

استفاده از پیشرانه M15i به جای M15، قدرت و گشتاور بیشتر، تعبیه رینگ آلومینیومی، اضافه شدن دکمه‌های کنترلی بر روی فرمان و صندلی‌های چرمی از جمله مزایای فنی GX به شمار می‌روند.

همچنین افزوده شدن آپشن‌هایی مانند دوربین دید عقب، سیستم صوتی-تصویری پیشرفته، ناوبری و غیره باعث شده این مدل نسبت به S کاربردی‌تر و جذاب‌تر باشد.

پیشرانه بروز شده کوییک GX

خودروهای تیبا، ساینا و کوییک تولید شرکت سایپا، همگی از پیشرانه M15 بهره می‌برند که با استفاده از تکنولوژی یک شرکت کره‌ای ساخته شده و در طی سالیان گذشته بدون تغییر اساسی در این خودروها به کار رفته است.

اما مدل جدید کوییک GX از پیشرانه به‌روز شده M15 GSI بهره می‌برد که نسبت به نسل قبلی دستخوش تغییرات و بهبودهایی شده است.

مهم‌ترین تفاوت این پیشرانه جدید، بهره‌مندی آن از فناوری زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) است که باعث بهینه‌سازی عملکرد موتور در دورهای مختلف می‌شود. همچنین نصب هدرز ورودی و خروجی، جریان هوا و اگزوز را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر VVT، تغییرات دیگری مانند طراحی مجدد منیفولد دود، پیستون و یاتاقان‌های جدید با افزایش نسبت تراکم و بهینه‌سازی محفظه احتراق نیز روی این موتور صورت گرفته است.

در مجموع این تغییرات باعث شده تا قدرت موتور کوییک GX به 90-92 اسب‌بخار و گشتاور آن به 132-138 نیوتن‌متر برسد. همچنین به لطف VVT، حداکثر گشتاور موتور در دور پایین‌تری در دسترس قرار می‌گیرد. این پیشرانه با استاندارد یورو 5 همخوانی داشته اما می‌تواند تا یورو 6 نیز ارتقا پیدا کند.

امکانات و تجهیزات کوییک GX و GX-R

خودروهای کوییک GX و GX-R دارای آپشن‌ها و امکانات رفاهی قابل قبولی برای رده قیمتی خود هستند که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- دو کیسه هوا استاندارد

- صفحه نمایش لمسی 7 اینچی با قابلیت نمایش تلفن همراه

- بلوتوث و سامانه صوتی پیشرفته

- سنسورهای نور و باران

- چراغ‌های روز

- تریم داخلی چرم و پارچه

- سیستم تهویه مطبوع

- غربیلک فرمان و صندلی‌های چرم

- دوربین و سنسور دنده عقب

- ناوبری ماهواره‌ای

- سیستم ترمز ABS و EBD

از نقاط قوت این خودروها می‌توان به آپشن‌های مناسب با قیمت، خدمات پس از فروش گسترده، استهلاک پایین و بازدهی بهتر موتور اشاره کرد. اما نقاط ضعفی مانند ایمنی و کیفیت نسبتاً پایین نیز وجود دارد که در عمده محصولات داخلی این موضوع نمود دارد و البته به دلیل بازار انحصاری این موضوع هیچگاه برطرف نشده و خریدار نیز مجبور به خرید است.

خودرو بانک

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار