نیروگاه های انرژی تجدید پذیر راهکار برون رفت بحران قطعی برق

برای رفع بحران انرژی شاه کلید، اقتصاد خصوصی است

سمینار نیروگاه‌های خورشیدی برای صنایع استان اصفهان توسط سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق وزارت نیرو (ساتبا) و با همکاری انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر (ساتکا) برای برون‌رفت از بحران قطعی برق در صنایع با پرداختن به انرژی‌های تجدید پذیر در سالن همایش های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

شناسه خبر: 6032
برای رفع بحران انرژی شاه کلید، اقتصاد خصوصی است

مسعود گلشیرازی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان در این سمینار عنوان کرد : که اقتصاد شامل سه رکن خانوار، بنگاه و سیاست‌گذار است، اگر سیاست‌گذاری داشته باشیم اما بنگاه‌های اقتصادی در جهت تحقق این سیاست‌گذاری‌ها عمل نکنند، به نتیجه نمی‌رسیم.

وی با بیان اینکه در بیش از یک دهه گذشته در کشور نرخ تشکیل سرمایه منفی بوده است، افزود: میزان استهلاک بنگاه‌ها و صنایع از میزان سرمایه‌گذاری فزونی گرفته است که نشان می‌دهد سیاست‌گذاری‌های این حوزه موفق نبوده است و بنگاه‌های اقتصادی کشور نیز در تحقق سیاست‌های کشور به‌خوبی عمل نکرده‌اند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: نتیجه این اقدامات نادرست، قطع یک‌روزه برق صنایع در هفته است، در صورتی که اصفهان قطب صنعتی کشور است؛ وقتی انرژی وجود نداشته باشد، تولید و در نهایت رفاه شهروندان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: هیچ گریزی به جز حرکت به سوی اقتصاد خصوصی وجود ندارد، یعنی دولت تنها نقش سیاست‌گذار را ایفا کند نه اینکه یک بنگاه‌دار باشد؛ این اقدام شاه‌کلید عبور از بحران است.

گلشیرازی افزود: اگر یک روز در هفته برق صنایع قطع باشد، باعث از دست رفتن ۱۵ درصد از GDP کشور می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین چالش موجود در اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور، توزیع نامتوازن در چند دهه گذشته بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر آب، خاک و هوای مناسبی در اصفهان وجود ندارد و رکورددار بیماری در کشور شده‌ایم. بیماری‌های ریوی علت مرگ‌ومیر ۱۰ درصد مردم بوده است.

وی ادامه داد: فولاد مبارکه برای تولید ۶۰۰ مگاوات برق خورشیدی سرمایه‌گذاری کرده است که ۱۰۰ مگاوات آن از اواخر امسال راه‌اندازی می‌شود.

گلشیرازی گفت: سال گذشته تعرفه‌هایی که وزارت نیرو در بخش تجدیدپذیر تعیین کرد، موجب شد توسعه انرژی تجدیدپذیر، روند معکوسی را در پیش گیرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم در حوزه انرژی، یکی از چهار محور اصلی این اتفاق بوده است، خاطرنشان کرد: در دهه جاری سرمایه‌گذاری در این حوزه، سرمایه‌گذاری مطلوبی است و متناسب با اتفاقاتی است که در دنیای پیرامون در حال رخ دادن است.

نیروگاههای خورشیدی علاوه بربخش خانگی در بخش صنعت نیز باید توسعه یابد

حمید علاقمندان مدیر عامل توزیع برق استان اصفهان نیز در همایش انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر، با بیان اینکه در حال حاضر شاهد ناترازی برق در مقایسه تولید و تأمین در کشور هستیم، اظهار کرد: همه نیروگاه‌های خصوصی که در دهه‌های گذشته در اصفهان فعالیت می‌کردند به دولت واگذار شدند. باید مرز میان بخش خصوصی و دولتی به خوبی در نظر گرفته شود. رعایت این مرز باعث می‌شود تا نیروگاه‌های بزرگ بخش خصوصی که به سختی راه اندازی شدند و در طی دو دهه اخیر واگذار شدند، تکرار نشود.

وی افزود: بخش خصوصی نیز می‌تواند مدعی شود و به عنوان اقتدار دولت وارد سرمایه گذاری در حوزه انرژی تجدید پذیر شود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با بیان اینکه فاصله تولید نیروگاه‌های خورشیدی تا نیاز مصرفی بسیار زیاد است، گفت: اتفاقات مثبتی در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی در اصفهان افتاده است باعث شد این استان بیشترین میزان برق خانگی یا به اصطلاح نیروگاه‌های پشت‌بامی در کشور معرفی شده و رتبه اول را در کشور کسب کند.

علاقه‌مندان تاکید کرد: نیروگاه‌های خورشیدی علاوه بر بخش خانگی باید در بخش صنعت نیز توسعه پیدا کند تا علاوه بر دستیابی به برق پایدار، شاهد هوای پاک نیز باشیم. در حال حاضر وضعیت انرژی کشور در مرحله‌ای قرار دارد که مجبور به ایجاد محدودیت در مصرف برق صنایع شده هستیم.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های برق به دو بخش مولد و غیر مولد تقسیم بندی می‌شود، گفت: تعرفه مولد شامل صنعت و کشاورزی است و تعرفه غیر مولد بخش تجاری و خانگی است. در سال گذشته و امسال با وجود محدودیت‌های حوزه انرژی با سازمان صمت با شرکت شهرک‌های صنعتی توافق شد تا ضرر و زیان ناشی از خاموشی برق، از طریق خاموشی برنامه‌ ریزی شده به حداقل برسد.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان اصفهان تاکید کرد: در مقابل این محدودیت‌هایی که در حوزه انرژی وجود دارد، تلاش شد تا مشوق‌هایی نیز این حوزه در نظر گرفته شود تا افرادی که دچار محدودیت برق شدند، نیازشان جبران شود.

نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر راهکار برون‌رفت بحران قطعی برق

جعفر محمد نژاد مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدید پذیر ساتبا نیز در سمینارنیروگاههای خورشیدی برای صنایع استان اصفهان که به‌نوعی میزبان این همایش هم بودند به رویکرد این سازمان برای توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر از طریق راهکارهای متعدد و متنوع اشاره کرد و گفت: سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق وابسته وزارت نیرو (ساتبا) دو راه‌کار مشخص قرارداد؛ یک خرید تضمینی بیست‌ساله در قالب ماده 61 که ظرفیت این نیروگاه‌ها از 20 کیلووات تا سه مگاوات در زمین‌های شخصی است و دیگر از منظر محدودیتی که برای صنایع پرمصرف و صنایع تولیدی در سهمیه‌بندی برق ایجادشده، این صنایع بر اساس ماده 16 قانون جهش تولید دانش‌بنیان آن‌ها مکلف به ایفای تعهد مصرف یک درصد برق تولیدی سالیانه خودشان هستند.

وی اضافه کرد: صنایعی که عملاً بیش از یک مگاوات مصرف دارند، ساتبا مسیری مشخص کرده تا از طریق دریافت پروانه، نیروگاه تجدید پذیر احداث کنند و از بخشودگی و معاف شدن از جرائم ناشی از پرمصرف بودن بهره‌مند شوند.

مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدید پذیر ساتبا یادآور شد: سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) از 1394 قرارداد خرید تضمینی برق با ماده 61 را در دستور کار قرار داده و با اعلام عمومی و تعرفه‌های جذاب اقدام به خرید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعهداتی که قانون‌گذار در برنامه توسعه 5 و 6 در نظر گرفته، دولت را مکلف کرده درصد قابل‌توجهی از نیروگاه‌ها را به نیروگاه‌های تجدید پذیر اختصاص دهد. در این برنامه‌ها، صنایع و سرمایه‌گذاران می‌توانند با حمایت‌ها کلان دولت و از طریق دریافت تسهیلات برای تأسیس نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر اقدام کنند.

محمد نژاد تأکید کرد: حداقل 10 هزار نیروگاه انرژی تجدید پذیر می‌تواند بخش قابل‌توجهی از نا ترازی برق کشور را جبران کند؛ بنابراین ما با برگزاری درس گروهی نیروگاه‌های خورشیدی برای صنایع اصفهان با همکاری انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدید پذیر (ساتکا) به صاحبان صنایع در شهرک‌های صنعتی اعلام کردیم به‌واسطه محدودیت عرضه برق و برای جبران آن می‌توانند این محدودیت و بحران را با احداث نیروگاه تجدید پذیر رفع کنند.

وی خاطرنشان کرد: قاطع اعلام می‌کنیم که به دلیل محدودیت‌های اعمال‌شده در عرضه برق که از سال 1401 شروع‌شده و احتمالاً تا سه سال آینده ادامه خواهد داشت، می‌توانیم از طریق احداث و توسعه نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر این محدودیت را جبران و رفع کنیم.

مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدید پذیر ساتبا مزیت نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر را عدم وابستگی به سوخت‌های فسیلی، آب و عدم انتشار آلاینده‌ها و پراکندگی در مناطق مختلف کشور برای تأمین برق پایدار خواند که در کنار نیروگاه‌های فسیلی یک راهکار ضروری است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار