ارتقای ایمنی و عملکرد خودرو با دیسک ترمزهای سهند آذرین

اگر به تولید کننده دیسک ترمز اطمینان دارید، پس با خیال راحت در سراشیبی‌ها، سرعت‌های بالا، ترافیک یا پیچ‌خم‌های وحشتناک جاده‌های کوهستانی پدال ترمز را فشار دهید.

شناسه خبر: 18382
ارتقای ایمنی و عملکرد خودرو با دیسک ترمزهای سهند آذرین

خرید دیسک ترمز همواره برای رانندگان یک چالش استرس‌زا است، چراکه باید جان خود و سرنشینان را به ‌دست این قطعه حساس بسپارند. پس، قبل‌از خرید دیسک ترمز، کمی وقت بگذارید و با مطالعه این مطلب مفید انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

دیسک ترمز چیست؟

کنترل به‌موقع و درست وسایل نقلیه سبک و سنگین و حتی قطارها درگرو عملکرد صحیح سیستم ترمز است. دیسک ترمز را می‌توان آخرین قطعه در این سیستم به‌حساب آورد، چراکه با نزدیکی به چرخ‌ها و تماس با آن‌ها منجر به کاهش سرعت و توقف خودرو می‌شود.

این صفحات دایره‌ای‌شکل همزمان و هم سرعت با چرخ‌ها می‌چرخند، اما زمانی که پدال ترمز فشار داده می‌شود، این دیسک‌ها هستند که دیگر اجازه چرخش یا حرکت با سرعت بالا را به چرخ‌ها نمی‌دهند.

هرکدام از چرخ‌ها در وسایل نقلیه دیسک ترمز مجزایی دارند که وابسته به سیستم ترمز مرکزی کار می‌کنند. هر تولید کننده دیسک ترمز می‌داند که بهترین متریال برای ساخت این قطعه چدن است، چراکه دیسک‌های چدنی در کنار طول عمر بالا، مقاومت قابل توجهی در برابر حرارت و گرما از خود نشان می‌دهند.

نقش دیسک ترمز در ایمنی خودرو

هر تولید کننده قطعات خودروهای سواری باید قطعه را متناسب با نقش و اهمیت آن در خودرو بسازد‌. بهترین تولید کننده قطعات خودروهای سواری دیسک‌های ترمز را به‌دلیل اهمیت آن‌ها در ایمنی راننده و سرنشینان و کیفیت رانندگی، طبق استانداردهای جهانی ساخته و بعداز تست‌ها و آزمون‌های به‌خصوصی عرضه می‌کند.

حال برای درک بهتر اهمیت این قطعه، بهتر است با سازوکار سیستم ترمز در وسایل نقلیه آشنا شوید. زمانی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، بسته به شدت فشار، نیرویی باعث حرکت روغن ترمز در لوله‌ها می‌شود‌. فشار ایجادشده، باعث حرکت پیستون‌ها و در نتیجه چسبیدن لنت‌ها به دیسک ترمز خواهد شد. در نهایت با نیروی اصطکاک به‌وجودآمده، دیسک ترمز سرعت چر‌خ‌ها را کاهش می‌دهد.

طبق این توضیحات اگر هرکدام از قطعات به‌ویژه دیسک ترمز کیفیت خوبی نداشته یا عملکرد ضعیفی داشته باشند، نمی‌توان با اطمینان در جاده رانندگی کرد. پس تولید کننده دیسک ترمز وظیفه و مسئولیت سنگینی دارد، چراکه هر کوتاهی از او و تیم سازنده، خسارت مالی و جانی قابل توجهی به‌بار می‌آورد.

انواع دیسک ترمز کدام‌اند؟

برای کاربردهای متفاوت، انواع مختلفی از این محصول را تولید می‌کند. در این‌جا بیشتر از آنکه بحث ایمنی خودرو مطرح باشد، طول عمر دیسک و قیمت آن اهمیت دارد‌. دیسک‌های ترمز به ۲ دسته معمولی و سوراخ‌دار یا خنک‌کننده تقسیم می‌شوند.

دیسک‌های معمولی فاقد شیار یا منافذ در سطح خود هستند که به‌دلیل قیمت پایین به‌عنوان دیسک فابریک توسط سازندگان خودرو روی چرخ‌ها سوار می‌شوند.

در دیسک‌های خنک‌کننده، سوراخ، شیار یا هر ۲ آن‌ها باعث تهویه هوا، جلوگیری از گرمای بیش ‌از حد و افزایش طول عمر دیسک می‌شود. این دیسک‌ها اغلب در خودروهای پیشرفته یا مسابقه‌ای کاربرد دارند.

ازنظر قیمتی با توجه به زمان‌بربودن ساخت و طول عمر بالای دیسک‌های خنک‌کننده، باید انتظار قیمت بالاتر آن‌ها را نسبت به دیسک‌های معمولی داشته باشیم.

ویژگی دیسک ترمز خوب چیست؟

حالا که تصمیم گرفته‌اید ایمنی خودروی‌تان را با خرید دیسک‌ ترمز باکیفیت و استاندارد ارتقا دهید، بهتر است بدانید که بهترین تولید کننده دیسک ترمز این محصول را با ویژگی هدایت حرارتی بالا عرضه می‌کند.

همچنین یک دیسک ترمز خوب باید وزن کمی داشته باشد و حداقل صدا را حین ترمزگیری تولید کند. ازطرفی مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش، قیمت مناسب و طول عمر بالا را می‌توان معیار انتخاب دیسک‌های ترمز دانست.

چطور دیسک ترمز فرسوده یا خراب را بشناسیم؟

دیسک ترمز از قطعاتی در خودرو است که حتی اگر آن را از بهترین تولید کننده دیسک ترمز خریداری کرده باشید، براثر عوامل مختلف مانند گرما یا شرایط آب‌وهوایی و عادت‌های غلط رانندگی، عمر مفید خود را به‌مرور ازدست می‌دهد.

در این شرایط هیچ اطمینانی به عملکرد سیستم ترمز نیست. اما نگران نباشید، چراکه فرسوده‌شدن و خرابی دیسک ترمز با هشدارها و علائم زیر همراه است:

  • وجود شیار روی دیسک ترمز
  • تغییر رنگ در سطح دیسک ترمز
  • لرزش پدال یا فرمان در زمان ترمزگرفتن
  • طی‌کردن مسافت زیاد بعداز فشاردادن پدال
  • شنیدن صدای سوت در زمان ترمزگیری
  • گرم‌شدن بیش ‌از حد دیسک ترمز

عمر متوسط دیسک‌های ترمز چقدر است؟

برای قطعات مصرفی مانند دیسک ترمز در خودروها نمی‌توان طول عمر مشخصی در نظر گرفت. نوع رانندگی، برند تولید کننده دیسک ترمز و جنس دیسک از عواملی است که باعث افزایش یا کاهش طول عمر این قطعه می‌شود. اما به‌طور میانگین بهتر است برای حفظ امنیت خود و خودرو بعداز هر ۸۰،۰۰۰ کیلومتر اقدام به تعویض دیسک ترمز کنید.

چرا دیسک ترمز سهند آذرین؟

ارتقاء امنیت خودرو زمانی محقق می‌شود که بهترین تولید کننده دیسک ترمز و قطعات یدکی خودرو را شناسایی کنید. سهند آذرین مجموعه‌ای به‌نام و با سابقه درخشان در کشور است که توانسته حجم بسیار زیادی از قطعات خودروهای سواری و سنگین را در کشور تامین کند.

این مجموعه با تجهیزات فوق پیشرفته و متریال درجه‌یک علاوه‌بر دیسک ترمز خودروهای سواری، تولید کننده قطعات تراکتور و خودروهای سنگین نیز است. تولیدات باکیفیت سهند آذرین نشان می‌دهد که لقب بهترین تولید کننده قطعات تراکتور و دیگر خودروهای سبک و سنگین در کشور، برازنده این برند خوش‌نام است‌.

برای تضمین کیفیت تولیدات این برند، همین کفایت می‌کند که شرکت‌های خودروسازی بزرگ کشور مانند ایران‌خودرو، سایپا، ایساکو، بهمن خودرو و پارس خودرو از مشتریان چندین ساله سهند آذرین هستند.

جمع‌بندی

بهترین تولید کننده دیسک ترمز، محصولی را وارد بازار می‌کند که ایمنی خودرو و عملکرد سیستم ترمز را بهبود دهد‌. سیستم ترمز خودرو از پدال ترمز شروع و به دیسک ترمز ختم می‌شود.

این قطعه در ۲ نوع معمولی و خنک‌کننده در بازار وجود دارد. اگر قیمت را نادیده بگیریم، کارایی دیسک‌های خنک‌کننده و طول عمر آن‌ها رضایت‌بخش‌تر است. زمانی که ترمزگیری با تاخیر، لرزش پدال یا صدای غیرعادی همراه می‌شود یا ظاهر دیسک تغییر می‌کند، بهتر است به فکر تعویض این قطعه بیفتید.

معمولا بعداز هر ۸۰،۰۰۰ کیلومتر، راننده باید به ‌فکر تعویض دیسک ترمز باشد. با مراجعه به سایت مجموعه سهند آذرین می‌توانید از قیمت انواع دیسک‌های ترمز اطلاع پیدا کنید و برای خرید این محصول یا سفارش انبوه با کارشناسان سایت تماس بگیرید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار