آیا در صورت بدهی اقساط بیمه یک خودرو، امکان نقل و انتقال وجود دارد؟

با توجه به این‌که امکان خرید بیمه شخص ثالث خودرو به‌صورت اقساطی وجود دارد، پرسشی که ممکن است شکل بگیرد، این است که در صورت بدهی اقساط بیمه خودرو، آیا امکان نقل و انتقال آن وجود دارد یا خیر. اگر شما نیز مایل هستید که در این باره اطلاعات مفیدی به‌دست بیاورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا به‌طور دقیق زوایای این موضوع را بررسی کنیم.

شناسه خبر: 12986
آیا در صورت بدهی اقساط بیمه یک خودرو، امکان نقل و انتقال وجود دارد؟

نقل و انتقال خودرو در صورت مانده بدهی اقساط بیمه شخص ثالث

اگر شما بیمه شخص ثالث خودرو خود را به‌صورت اقساطی خریداری کرده باشید و پیش از آن‌که پرداخت اقساط به پایان برسد، بخواهید خودرو خود را بفروشید، سه حالت وجود خواهد داشت:

1. طبق توافقی که با خریدار انجام می‌دهید، پرداخت مانده اقساط بیمه شخص ثالث، برعهده مالک جدید خودرو خواهد بود. در این صورت باید او را از مانده اقساط مطلع کنید و طبق قراردادی و توافقی که بین خودتان انجام می‌دهید، پرداخت هر آن‌چه که از اقساط بیمه‌نامه مانده است، برعهده مالک جدید قرار می‌گیرد (این در صورتی است که مالک جدید به دنبال تعویض پلاک ثبت‌شده در بیمه‌نامه نباشد).

2. راه دیگر این است که شما پیش از تعویض پلاک، تسویه حساب با شرکت بیمه را انجام دهید و کل مبلغ بیمه‌نامه شخص ثالث را از مانده بدهی آن پرداخت ‌کنید. این بهترین روش به حساب می‌آید؛ زیرا زمانی که مالک جدید برای انتقال و تعویض پلاک اقدام می‌کند، امکان تعویض پلاک ثبت‌شده در بیمه‌نامه شخص ثالث خودرو را خواهد داشت.

3. در حالت سوم نقل و انتقال خودرو صورت می‌گیرد و شما ضمن توافق با خریدار، به عنوان مالک قبلی خودرو، عهده‌دار پرداخت اقساط باقی‌مانده از مبلغ بیمه خواهید شد. البته در اکثر مواقع خریدار جدید، چنین چیزی را نمی‌پذیرد و شیوه پرداخت اول و دوم که پیش از این بیان کردیم، بیشتر مورد قبول واقع می‌شود.

به هر ترتیب امکان انتقال خودرو با مانده بدهی اقساط بیمه شخص ثالث، طی شرایطی که در بالا ذکر کردیم، وجود دارد. به‌واقع ثبت نکردن بیمه شخص ثالث به نام مالک جدید خودرو، در همان سال اعتبار اولیه بیمه‌نامه مشکلی به وجود نخواهد آورد. درنهایت شرکت بیمه مبلغ خسارت را به مالک خودرو که نام او در سند ثبت شده است، پرداخت خواهد کرد.

نکته: به هر ترتیب پس از اتمام اعتبار بیمه‌نامه در سال بعدی، مالک جدید باید بیمه‌نامه تازه‌ای به نام خود خریداری کند و این شرایط به پایان می‌رسد.

سخن پایانی

با توجه به ضرورت داشتن بیمه شخص ثالث که بیمه اجباری است، باید حتما زمانی که خودرو جدید خریداری می‌کنید، به داشتن بیمه شخص ثالث آن دقت کنید و استعلام بیمه شخص ثالث از سامانه سنهاب را انجام دهید تا مطمئن شوید که بیمه‌نامه دارای اعتبار است. شما چه نظر و تجربه‌ای در این باره دارید؟ موقع خرید خودرو چطور از وجود بیمه‌نامه شخص ثالث آن مطمئن می‌شوید؟ نظرات و تجربیات خود در این باره را با ما و دیگر کاربران ما به بحث و اشتراک بگذارید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار