سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 526 20:15 1401/11/26

گشایش راه تنفس برای صنایع بالادستی

دسته‌بندی: صنعت و معدن ، انرژی ، تجارت

گشایش راه تنفس برای صنایع بالادستی

دسته‌بندی: صنعت و معدن ، انرژی ، تجارت

گروه صنعت و معدن_ مهرناز خوشبخت: در سالیان اخیر که فروش نفت و میعانات گازی در کشور، با چالش‌های جدی از محل تشدید تحریم‌ها مواجه بوده است، این صنایع فولاد و پتروشیمی‌ها بوده‌اند که با صادرات گسترده خود، امکان بروز انسداد ارزی و شوک‌های مهلک ارزی را منتفی ساخته‌اند. 

به همین جهت، کاملا منطقی به نظر می‌رسد که موانع بوروکراتیک و بخشنامه‌ای به عنوان کمینه سیاست حمایتی از این صنایع، از میان برداشته شود و از تورم شدید بخشنامه‌های خلق‌الساعه در این زمینه به شدت کاسته شود.

همچنین رفع تعهدات واسپاری ارزی در این زمینه، می‌تواند گره‌گشای مهمی در مبحث افزایش صادرات توسط این صنایع باشد و امکان تسهیل ارزآوری صادراتی توسط این صنایع مهم بالادستی در کشور را فراهم سازد. 

امکان صدور و انتشار اوراق مشارکت توسط این صنایع برای جذب سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای، یکی دیگر از حمایت‌های ضروری و لازم برای گسترش این صنایع است که نیاز به هیچ گونه حمایت بودجه‌ای توسط دولت ندارد و علاوه بر آن با جلب نقدینگی موجود در دست مردم به سمت تولید محصولات فولادی و پلیمری، به کاهش تورم و افزایش رشد صنعتی و نرخ رشد اقتصادی در کشور نیز، کمک شایانی صورت می‌پذیرد.

قطع یک طرفه جریان انرژی برای صنایع در فصول سرد و گرم (برق در تابستان و گاز در زمستان)، باعث ایجاد چالش جدی در فرآیند انجام تعهدات صادراتی این شرکت‌ها خواهد شد. یک شرکت در بازار شدیدا رقابتی امروز جهان، باید کوشش بسیار زیادی برای یافتن بازارهای جدید فرامرزی کند و بروز یک چالش داخلی از این دست، می‌تواند به مثابه شلیک تیر خلاص بر پیکره چارچوب‌های صادراتی این صنایع باشد. تغییر تعرفه انرژی در فصول مختلف برای صنایع یاد شده، شاید بتواند این چالش نگران کننده را مرتفع سازد و صنایع فولادی و پلیمری کشور در گشایش بازارهای جدید جهانی برای کشورمان، بتوانند به مسیر پرشتاب خود تداوم ببخشند.

برچسب: جهان اقتصاد ، انرژی ، صادرات ، صنعت و معدن ، اخبار روز ، مهرناز خوشبخت ، گزارش



https://jahaneghtesad.com/direct/526


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |