شنبه 08 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 6548 15:46 1402/05/25
تخلف سازمان یافته برخی مشاوران املاک در بازار مسکن

پیگیری تخلفات مشاوران املاک

دسته‌بندی: مسکن
دسته‌بندی: مسکن

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: اخیرا از طریق انتشار آگهی‌ مسکن در یکی از این سایت‌های اینترنتی دو نفر در شهرک نفت به قتل رسیدند. بنابراین ضرورت دارد هویت هر فردی اعم از مشاور املاک، یا انواع اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند، مورد بررسی قرار بگیرد.

داوود بیگی‌نژاد درباره تخلف برخی از مشاوران املاک و عدم پرداخت حقوق و بیمه به کارکنان واحدهای صنفی و پیگیری وزارت راه و شهرسازی برای برخورد با متخلفان و اجباری شدن پرداخت حقوق و بیمه در مشاوران املاک اظهارکرد: دستگاه‌ها قبل از اینکه پیشنهادی درباره مشاغل بدهند باید ذات آن مشاغل را در نظر بگیرند، ذات شغل مشاوران املاک حقوق ثابت ندارد و همواره حق‌الزحمه کارکنان این حوزه درصدی بوده چراکه قیمت خدماتی که هر یک از فعالان این حوزه ارائه می‌دهد، متفاوت از هم است.

وی در پاسخ به این سوال که برای عدم پوشش بیمه کارکنان مشاوران املاک چه توجیهی وجود دارد، ادامه داد: افراد تنها درصورت دریافت حقوق ثابت می‌توانند مشمول بیمه شوند، در صورتی که حقوق و مزایای کارکنان در مشاوران املاک متغیر است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره اینکه حقوق پایه و حداقل حقوق برای این افراد در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: با این تعرفه‌هایی که برای مشاوران املاک در نظر گرفته شده حتی بقا در این شغل هم سخت است.

بیگی‌نژاد در پاسخ به این سوال که در این صورت چرا این شغل جزو پرتقاضاترین مشاغل در درگاه مجوز ملی است، اظهارکرد: واقعیت این است که متقاضیان از وضعیت این بازار اطلاعی ندارند، در ابتدا گمان می‌کنند که مشاور املاک جزو مشاغل پر درآمد و پرسود است و نسبت به دریافت مجوز اقدام می‌کنند اما در این شغل باقی نمی‌مانند.

وی افزود: هر چند آمار دقیقی از مشاوران املاک مجاز غیرفعال نداریم اما چند سال است که تعداد مشاوران املاک ۱۱ هزار باقی مانده‌ و اگر شرایط کار در این بازار خوب بود با افزایش تقاضا، تعداد مشاوران املاک هم افزایش پیدا می‌کرد اما با ثابت ماندن ۱۱ هزار مشاور املاک در تهران که این عدد با احتساب شمیرانات به ۱۲ هزار مشاور می‌رسد نشان دهنده این است که به همان میزان ورودی، افراد از این حوزه خارج می‌شوند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره دغدغه وزارت راه و شهرسازی برای ضرورت شناسایی و احراز هویت افراد مشغول به کار در این حوزه با توجه به اینکه این افراد به طور مستمر در خانه‌های مردم و حریم شخصی آنها تردد دارند، تاکید کرد: ما هم این موضوع را قبول داریم و معتقدیم کسی که در این حوزه بدون اذن مرجع قضایی به عنوان کارشناس مسکن وارد ملک مردم می‌شود، باید حتما از نظر سوءسابقه و احراز هویت مورد بررسی قرار بگیرد.

بیگی‌نژاد گفت: تمام این صحبت‌ها درباره مشاوران املاک دارای پروانه است اما به موضوع انواع اپلیکیشن‌های فعال در این حوزه توجهی نمی‌شود در حالی که اخیرا از طریق انتشار آگهی‌ مسکن در یکی از این سایت‌های اینترنتی دو نفر در شهرک نفت به قتل رسیدند. بنابراین هویت هر فردی اعم از مشاور املاک، یا انواع اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: مشاوران املاک کارت شناسایی دارند اما باید کسانی در این واحد صنفی به عنوان مشاور مسکن و کارشناس فعالیت می‌کنند هویت سنجی شوند و از نظر سوء پیشینه مورد بررسی قرار گیرند تا از این طریق ورود و خروج این افراد در منازل مردم کنترل شود.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: این حوزه سال‌ها رها شده بود و امروز از تعداد ۳ هزار مشاور املاک به ۱۲ هزار مشاور املاک در تهران رسیدیم که تعدادی مشاور املاک هم غیر مجاز هستند و اگر تنظیم‌گری از ابتدا صورت می‌گرفت شاهد این اتفاقات نبودیم اما امروز دیگر راهی باقی نمانده و باید این حوزه سازماندهی شود چراکه تعدادی از مشاوران املاک بدون پروانه و به صورت سازمان یافته در بازار مسکن تخلف می‌کنند.

 

منبع: ایلنا

برچسب: جهان اقتصاد ، مشاوران املاک ، حقوق ، وزارت راه و شهرسازی ، اتحادیه مشاوران املاک ، پروانه کسب ، اپلیکیشن ، اخبار روز ، واحدهای صنفی



https://jahaneghtesad.com/direct/6548


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |