پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 2173 20:19 1402/02/15

پیش‌ بینی بورس فردا (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲)

دسته‌بندی: بورس ، بانک

پیش‌ بینی بورس فردا (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲)

دسته‌بندی: بورس ، بانک

بورس تهران هفته سبزی را پشت سر گذاشت اما در روز پایانی با فشار بیشتری از سمت فروشندگان روبرو شد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

بورس تهران طی هفته‌ای که گذشت نیز توانست بازدهی مثبتی را برای سهامداران خود به ارمغان بیاورد به طوری که شاخص کل بورس تهران با افزایش بیش از ۶ درصدی همراه شد و شاخص هم‌وزن نیز همچنان با عملکرد بهتری به کار خود ادامه می‌دهد. با این حال اما معاملات روز چهارشنبه با فشار بیشتر عرضه‌ها همراه بود و نماگر تالار شیشه‌ای نتوانست در نهایت خود را به محدوده مثبت برساند. در آخرین روز کاری هفته گذشته، شاخص کل بازدهی منفی ۰.۱۵ درصدی را به ثبت رساند و در محدوده ۲.۵۱۴ میلیون واحدی قرار گرفت اما شاخص هم‌وزن بار دیگر به روزهای سبز خود ادامه داد و توانست رشد ۱.۲۴ درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات خرد سهام طی روز چهارشنبه با ثبت عدد ۲۳۵۰۴ میلیارد تومانی رکورد بیشترین مقدار از ابتدای سال ۱۴۰۱ را جابه‌جا کرد و از سمت دیگر شاهد ورود پول ۱۷۱۸ میلیارد تومانی بودیم. طی هفته گذشته بیش از ۷۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه جدید به چرخه معاملات سهام از سمت کدهای حقیقی وارد شد.

نگاهی به معاملات بازار سهام در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که دو صنعت خودرویی و بانکی در صدر توجهات قرار داشتند و توانستند روز سبزی را سپری کنند اما در سمت بزرگان بازار شاهد قدرت بیشتر فروشندگان بودیم و نمای سرخی در این گروه‌ها دیده می‌شد. این اتفاق دو دلیل مهم را پشت سر خود داشت که بخشی از آن به بازارهای جهانی ارتباط پیدا می‌کند و بخشی نیز به ایجاد خوش‌بینی دوباره به احتمال برداشته شدن قدم‌های مثبت در زمینه شرایط سیاست کلان کشور. طی روزهای گذشته نیز برخی خبرها و اظهار نظرها مخابره شد که می‌تواند بر بورس فردا اثر گذار باشد. در ادامه با بررسی این مسائل به پیش بینی بورس فردا خوهیم پرداخت.

روی سرخ بازارهای جهانی به بورس

یکی از عمده دلایل افزایش فشار فروش در گروه‌های بزرگ به خصوص صنایع کامودیتی‌محور، کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی بود که چشم به راه برگزاری جلسه فدرال رزرو برای افزایش بعدی نرخ بهره بودند.

راس ساعت ۲۱:۳۰ چهارشنبه، بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) نرخ بهره خود را برای دهمین بار متوالی افزایش داد و این نرخ را با یک رشد ۰.۲۵ درصدی به ۵.۲۵ درصد رساند. این عدد از سال ۲۰۰۶ تاکنون تکرار نشده بود. با این حال سخنان جرومی پاول، رئیس فدرال، در زمان اعلام نرخ بهره جدید، نشان از پایداری بانک مرکزی آمریکا برای رساندن تورم به هدف ۲ درصدی است. در این بیانیه عنوان شده است که فدرال رزرو همچنان به روند کاهشی ترازنامه خود ادامه خواهد داد. همچنین اشاره شده است که بازار کار همچنان قوی و نرخ تورم در سطوح بالایی قرار دارد که نشان می‌دهد احتمال اقدامات بیشتری نیز در آینده وجود دارد.

از آنجا که بانک first republic آمریکا طی هفته گذشته ورشکسته شد و به نگرانی‌ها بابت احتمال ایجاد یک بحران بانکی و رکود اقتصادی همه‌گیر دامن زد،  پس از تصمیم فدرال رزرو آمریکا، معامله گران آتی اوراق قرضه آمریکا، احتمال کاهش نرخ در ماه سپتامبر را قیمت گذاری کردند. بازارهای جهانی نیز که از صبح چهارشنبه به این موضوع واکنش نشان داده بودند و کاهش قیمت را تجربه می‌کردند، در زمان نگارش این گزارش نیز همچنان با فشار فروش همراه هستند به طوری که نفت برنت به زیر ۷۳ دلار به ازای هر بشکه رسیده است، طلا حوالی ۲۰۱۰ دلار نوسان می‌کند و مس نیز در زیر مرز ۸۵۰۰ دلار قیمت می‌خورد.

خبرهای خوب برای بورس

روزهای گذشته اما خبرهای خوبی نیز برای بورسی‌ها به همراه داشت. از جمله این خبرها می‌توان به صحبت‌های مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، اشاره کرد که به طور تمام قد از وضعیت بازار سهام و ارزندگی آن حمایت کرد و در سخنان خود نیز به ورود پول حقیقی‌ها به بورس نیز اشاراتی داشت. البته سخنان او با تهدیداتی نیز برای احتمال پروژه کردن برخی سهام بازار همراه بود تا نشان دهد سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر کنترل شرایط را در دست دارد.

از دیگر خبرهای مثبت منتشر شده می‌توان به سخنان پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اشاره کرد که عرضه خودرو در بورس کالا را مطابق با قانون خواند و عنوان داشت که خودروسازان در صورت آمادگی می‌توانند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند. اگرچه این صحبت با چیزی که تاکنون از شورای رقابت شنیده‌ایم همخوانی ندارد و بارها نیز شاهد اظهارنظرهای متفاوتی از سمت و سوهای مختلف در رابطه با این موضوع بوده‌ایم، اما می‌توان انتظار داشت که سهامداران خودرویی با رویی خوش به سراغ بازار روز شنبه بروند و احتمال رنگ سبز برای این گروه همچنان پابرجاست. در این زمینه خبرهای مثبتی نیز که از همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر می‌شود، می‌تواند برای گروه‌های موسوم به صنایع برجامی همچون خودرویی و بانکی مهم باشد.

خبر خوب بعدی به گروه قندی ارتباط دارد. افزایش نرخ شکر در بازارهای جهانی و سقف‌شکنی‌های پی در پی آن موجب شده است تا هزینه تولید شرکت‌های قندی کشور که عمدتا واردکننده شکر خام هستند، با افزایش زیادی همراه شود و این تولیدکنندگان درخواست مجوز افزایش نرخ را از نهاد مربوطه داشته باشند. از این رو پیش بینی می‌شد که با توجه به پایان ماه رمضان و افزایش شدید هزینه تولید، به زودی شاهد دریافت افزایش نرخ از سمت این شرکت‌ها باشیم. در همین رابطه طی روز چهارشنبه وزارت جهاد کشاورزی نرخ خرید تضمیمی چغندر قند را بین ۲۷۰۰ تا ۲۸۰۰ تومان اعلام و کرد و خبر داد که قیمت شکر نیز طی ۱۰ روز آینده اعلام خواهد شد. از همین رو می‌توان انتظار داشت که قندی‌های بورس تهران روز آینده معاملات خوبی را سپری کنند.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که بورس فردا روز متعادلی را آغاز کند و تا نیمه معاملات نیز شاهد برتری فاحشی در سمت خریداران یا فروشندگان نباشیم اما انتظار می‌رود که به مرور در نیمه دوم معاملات، تفاصا بتواند با قدرت بیشتری ظاهر شود و در نهایت بازار متعادل و سبزی را سپری کنیم.

نگاهی به روندهای روزانه

با نگاهی به روند روزانه شاخص کل بورس، پیداست که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در روز چهارشنبه با وجود تلاش‌هایی که برای برگشت به سمت محدوده مثبت داشت، در نهایت نتوانست در مقابل فشار فروشنده‌ها مقاومت کند و تن به کاهش ارتفاع داد. شاخص هم‌وزن نیز با وجود رنگ سبزی که در انتها به ثبت رساند، بخشی از صعود روزانه خود را عقب‌نشینی کرد که نشان از افزایش عرضه‌ها پس از یک ساعت ابتدایی دارد.

 

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

 

منبع: فردای اقتصاد

برچسب: بورس ، جهان اقتصاد ، بانک مرکزی ، بازار سهام ، خودرو ، بازار جهانی ، بانک ، فدرال رزرو ، اخبار روز ، کلمودیتی



https://jahaneghtesad.com/direct/2173


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |